Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wesslen86
Jag har lite saker jag funderar över och tänkte söka lite svar hos folk här på forumet.

Jag var och inhandlade en Volvo V70 2.0F R-desig, med automatlåda, årsm 2011.för 3 veckor sedan.

1.Har varit super nöjd med bilen,men häromdagen när frugan hade backat ut från parkeringen och la i "driven" så stannade bilen, gick inte att styra.
hon startade bilen igen och när hon la i driven igen så dog bilen igen, när hon gjorde det en tredje gång så funkade det som vanligt och bilen gick som vanligt.
jag körde och prövade flera ggr på kvällen och de funkade hur bra som helst.
Någon som har en aning om vad de var som hände?

2.Har märkt att när man kör och gasar så varvar bilen i steg, varv mätaren hackar i steg (ser de ut som om man kollar på varvräknaren) typ 2200-2400-2600 osv osv, har aldrig haft automat förut men på en manuell så flyter ju varvräknaren jämt och fint ju mer man gasar.
Någon som vet om de ska vara så på automat eller om de är något som är fel?

3.Sen till den eviga frågan som jag hoppas få ett vettigt svar på,
ska man eller ska man inte köra på etanol? vissa säger att man kan köra på bensin eller etanol att de inte spelar nån roll,vissa säger att man absolut inte ska köra på etanol då detta tydligen skadar spridare och förtunnar motoroljan och då jag har en kamkedja i min så vill man ju inte ha kass olja då den smörjer kedjan, så vad säger ni ska man köra på bensin eller etanol?
om man kör på etanol tar verkligen spridare,olja osv stryk av detta? isf tycker ja volvo har misslyckats kapitalt då etanol är de tilltänkta drivmedlet för denna bil?

4. Är det något annat som man ska tänka på med denna bil?
är de en bra bil?

som sagt är tacksam för svar.
av jagälskarpv
Har erfarenhet av 2.5FT(MY09) och T4F(MY 12), dock ej 2.0F.
Dessa har varit tjänstebilar och vi har nästan kört enbart på etanol (ca 3000 mil/år).
Vi har inte haft några problem med det, men visst har det cirkulerat rykten, vi har bortsett från dem då vi haft tjänstebil!
Sen är det många som kör på bensin för de säger sig spara några ören/mil. Då kan jag undra var miljöaspekten tog vägen?
Dessutom tror jag många av dom inte kört etanol i verkligheten, vår erf är att merförbrukningen ligger lägre än 40%, då har etanol varit billigare!
av kanske
Har kört min 2.0 snart ett år, uteslutande på etanol (några långresor på BF95).
Vet inte om det är etanolrelaterat men min ena xenoxlampa har lagt av.
av Rådlös
Jag har en V70 2.0F. Dock lite äldre, -08 och med det har jag manuell låda. Jag kör enbart på E85.
Vi tar din fråga 3 först. Du skall köra på etanol om det var skälet till att du köpte den. Alltså ett förnyelsebart bränsle och lägre kostnad*.
Dom flesta utsagor om risker, haverier, slitage etc. etc. kommer från människor som aldrig har kört eller ännu mindre har ägt någon FFV.
Motorns smörjsystem är dimensionerat för etanol, då håller det om man följer anvisningarna. (Tätare oljebyten). Kamkedjan håller förmodligen mycket längre än en kamrem. På en rem finns det en fastställd bytesintervall. Det finns inte på en kamkedja.
Spridare faller under den 5-åriga utsläppsgarantin. Du har ett par år på dig.

*Kostnaden beräknar du så här: Notera gällande dagspris för E85. Multiplicera det med 1,3. Så länge du kommer under gällande dagspris för bf95 så gör du vinst på bränslet. Nu kommer det säkert någon och vill påpeka om tätare oljebyten. Alla bilar, oavsett vilket bränsle det är i tanken skall servas med oljebyte varje år. Helst före vintern. Kör du omkring 1000 mil om året så kommer ju det oljebytet naturligt. Det är inget märkvärdigt med det. Kör du mer, ja då kan du njuta av att du har kört billigare än med bensin på dom milen. Miljöaspekterna kan vi hoppa över här för det finns tusentals åsikter om det, men det viktiga är vad du känner själv. Kör du på ett förnyelsebart bränsle, så sover du förmodligen också gott om natten av den orsaken.
Servicerna blir "var annan gång". Ena gången är det liten service, olje- och filterbyte. Nästa gång är det mer omfattande kontroller etc. förutom olje- och filterbyte.

Bilmodellen heter visserligen FlexiFuel. Det betyder ju ordagrant att man kan köra på valfritt bränsle. Om du läser flera inlägg här på forumet så är det flera frågor om FFV-ägare som har upplevt problem när dom byter bränsle hela tiden. Vissa aningar säger att bilen är inte så mycket FlexiFuel som man skulle kunna tänka sig. Håll dig därför till E85 hela tiden. Och startsvårigheter under vintern m.m m.m är samma sak som övriga illasinnade rykten. Dom kommer från dom som inte har prövat. Och dessutom, din bil har en fabriksmonterad motorvärmare.

Problemen med den stegvisa varvtalsökningen har jag inget tips om. Förmodligen är det ett verkstadsjobb. Har du köpt bilen på en bilfirma så bör du vända dig till dom igen. Du har en köpgaranti i ett antal månader.
av wesslen86
Rådlös skrev:Jag har en V70 2.0F. Dock lite äldre, -08 och med det har jag manuell låda. Jag kör enbart på E85.
Vi tar din fråga 3 först. Du skall köra på etanol om det var skälet till att du köpte den. Alltså ett förnyelsebart bränsle och lägre kostnad*.
Dom flesta utsagor om risker, haverier, slitage etc. etc. kommer från människor som aldrig har kört eller ännu mindre har ägt någon FFV.
Motorns smörjsystem är dimensionerat för etanol, då håller det om man följer anvisningarna. (Tätare oljebyten). Kamkedjan håller förmodligen mycket längre än en kamrem. På en rem finns det en fastställd bytesintervall. Det finns inte på en kamkedja.
Spridare faller under den 5-åriga utsläppsgarantin. Du har ett par år på dig.

*Kostnaden beräknar du så här: Notera gällande dagspris för E85. Multiplicera det med 1,3. Så länge du kommer under gällande dagspris för bf95 så gör du vinst på bränslet. Nu kommer det säkert någon och vill påpeka om tätare oljebyten. Alla bilar, oavsett vilket bränsle det är i tanken skall servas med oljebyte varje år. Helst före vintern. Kör du omkring 1000 mil om året så kommer ju det oljebytet naturligt. Det är inget märkvärdigt med det. Kör du mer, ja då kan du njuta av att du har kört billigare än med bensin på dom milen. Miljöaspekterna kan vi hoppa över här för det finns tusentals åsikter om det, men det viktiga är vad du känner själv. Kör du på ett förnyelsebart bränsle, så sover du förmodligen också gott om natten av den orsaken.
Servicerna blir "var annan gång". Ena gången är det liten service, olje- och filterbyte. Nästa gång är det mer omfattande kontroller etc. förutom olje- och filterbyte.

Bilmodellen heter visserligen FlexiFuel. Det betyder ju ordagrant att man kan köra på valfritt bränsle. Om du läser flera inlägg här på forumet så är det flera frågor om FFV-ägare som har upplevt problem när dom byter bränsle hela tiden. Vissa aningar säger att bilen är inte så mycket FlexiFuel som man skulle kunna tänka sig. Håll dig därför till E85 hela tiden. Och startsvårigheter under vintern m.m m.m är samma sak som övriga illasinnade rykten. Dom kommer från dom som inte har prövat. Och dessutom, din bil har en fabriksmonterad motorvärmare.

Problemen med den stegvisa varvtalsökningen har jag inget tips om. Förmodligen är det ett verkstadsjobb. Har du köpt bilen på en bilfirma så bör du vända dig till dom igen. Du har en köpgaranti i ett antal månader.

tack så mycket för svaret av etanol frågan.
de lustiga är att jag har fått höra av en mekaniker på en volvo verkstad att jag "borde" låta bli att tanka etanol,samtidigt så har jag även fått förklarat för mig av en annan mekaniker att de inte är några problem med att köra etanol,därav att jag är fundersam över detta.

sen tror jag att jag formulerade mig dåligt ang stegvisa varvningen.
så här är de,om jag kör iväg och gasar på så kommer "kraften" stegvis alltså men små ryckningar samtidigt som varvmätaren gör ryck från 2200 varv till 2400 varv osv osv´.
kraften kommer inte med ett jämt tryck..
svårt att förklara,men jag hoppas du fattar.

ja jag köpte bilen på en firma,
vet du hur lång garanti tiden är, i köpe kontraktet står de garanti 3mån men sen står de även konsumentköpslagen 6månader
av Rådlös
Jag kan svara så här: Bilen är tillverkad för E85, då skall det också gå att köra den på E85.
Om en mekaniker svarar så som du har fått höra så är det en omskrivning för: "Jag vet inte vad det är för fel på din bil. Jag har inte heller ambitionen, intresset eller lust att sätta mig in i felsökning av din bil. Och jag saknar för övrigt nödvändig kunskap om din bil."
Visst kan en bil gå sönder, det händer alla bilar oavsett bränsletyp, men det skall också gå att laga bilen. Och det gör det också.
Sedan finns det flera trådar här på forumet om verkstäder som inte klarar av att hitta ett fel på en bil eftersom styrdatorn inte talar om vad som felar. Då har det ju gått över gränsen, tycker man. Förr i tiden hade man inga diagnosdatorer i bilar. Då gick det att laga bilarna även om det kanske var lite kniviga fall en del gånger. Reparatörerna fick fråga äldre kollegor eller motsvarande. Till slut kom man på felet i alla fall.
Så den reparatören som sa att du inte skulle köra på E85 tycker jag du skall undvika i fortsättningen. Det finns som sagt många trådar om detta här på forumet.
av gustafsj
Jag har också funderat en del på detta med etanol, dels miljöaspekten och motor påverkan.
Kör man tjänstebil som man kanske bara har i två tre år , så märks kanske inte etanolens negativa effekter . Men om man bara tankar etanol under en längre period säg tio år, hur påverkas det då?
Sen är miljö vinsten så stor ? Hur mkt mer energi går det åt att framställa och frakta etanol som det ser ut idag?
Hur påverkar det med att jordbruksmark tas till etanolframställning istället för att producera livsmedel?
Som jag har förstått det tillverkas nästan all etanol idag i Sydamerika medans oljan finns närmare.
Användarvisningsbild
av SvenB
gustafsj skrev: Sen är miljö vinsten så stor ? Hur mkt mer energi går det åt att framställa och frakta etanol som det ser ut idag?
Hur påverkar det med att jordbruksmark tas till etanolframställning istället för att producera livsmedel?
Som jag har förstått det tillverkas nästan all etanol idag i Sydamerika medans oljan finns närmare.
Ja det är den. Allt det där är bara "skrönor". Exempelvis så produceras den övervägande delen av den etanolen som används i Sverige i Europa. Till och med i Sverige produceras etanol.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har hört samma sak som SvenB... OKQ8 har tidigare bl.a skrivit att dom "importerat etanol från Spanien, Ungern, Rumänien, Frankrike, Serbien. Vi köper dessutom etanol från Sverige."
Dom skriver också:
Vi har under 2012 främst importerat europeisk etanol, och det har varit med både spannmål och majs som bas. Den etanol vi köpt från Sverige har varit spannmålsbaserad.

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.