Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JE Jr
Hej

Funderar på en grej... Jag har en S80 07 med Four-C. Det betyder enligt Volvo att man ska ha det höga draget, så jag monterade ett delbart sådant i somras. Bilar med nivåreglering skall däremot ha en lägre variant på krok.

Problemet är att bilkärran jag har blir ganska låg när den är lastad med rallybilen, och trots att S80n i sig blir ganska låg när den är "servicelastad" med verktyg o fika etc. så är fortfarande dragkulan så hög så att släpet lutar bakåt och de bakre boggihjulen får ta mkt större lass.

Eftersom jag har delbar krok funderade jag på om man skulle kunna byta till den lägre dragkulan, men skulle gärna vilja veta om nån vet höjdskillnaden mellan den höga och den låga?

Om inte, så skulle jag vara hjärtligt tacksam om nån med låg löstagbar krok i Gbg-området skulle kunna ställa upp och jag kan möta upp eller svänga förbi och jämföra mot min höga krokdel. :)

Vet inte riktigt om det syns bra på denna bild?
Bild
På gamla V70N skiljde det ganska mycket på hög och låg krok, ~5cm kanske.

Du kan inte rulla fram bilen 10cm till då för att få mer tyngd fram, eller vad har du för kultryck?

/Martin
Tack för svar!

Oj, 5cm var lite mer än jag hade tänkt, runt 3cm hade nog varit lagom, men det kanske skiljer mellan modellerna?

Kultrycket siktar jag nånstans 70kg, men vet inte exakt. 10cm längre fram måste bli alldeles för mycket tryck iallafall, och göra det för att sänka bilen ytterligare känns lite synd va, eller? Då går den ju verkligen på knäna. Helt olastad bil får jag in 4 fingrar mellan däck och skärmkant... (jädra XC80... ;) )

Ser nu att bilden blev förminskad i inlägget, syns ju knappt nånting där ju...
http://i905.photobucket.com/albums/ac25 ... aef175.jpg
Har du vägt och sett hur mycket det skiljer i vikt mellan axlarna med bilen lastad ?
Då du bor i GBG så åk till gasklockan där bakom statoil macken finns en våg

Eller på Hisingen på väg ut mot Arkens konferens center ligger även där en våg

Det kanske inte är så mycket vikt som skiljer när man väl kollar
Och då kanske du inte behöver göra något
Har du ett kultryck på 70 kg kan detta räcka

//Gooose
Nu ser man ju något också :-)

Det ser ju ut som att de främre hjulet på släpet har mer tryck än det bakre, men över lag tycker jag det ser ganska okej ut som det är?
Det skiljer 32,8 +/-6mm mellan det höga och låga delbara draget. Kanske kan variera beroende på vilken utgåva man har, finns mer än en och jag vet inte vilken du har eller vilken du kan få tag i men skillnaden borde vara likvärdig. Men de är dyra, ett lågt delbart drag (bara den lösa delen) till P2 kostade runt 2500kr nytt. Mao, leta på skroten!
Inget uträkning alls, bara att jämföra ritningarna. Toleransen är nog inte 100% men spelar väl ingen roll här.

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.