Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av M96john
Kom ut till bilen efter jobbet, trycker i nyckeln, kopplar ur, en fot på bromsen, trycker in startknappen, startmotorn spinner igång.
Så långt är allt som vanligt. Men sen tar det vanliga slut, den startar inte! Startmotorn maler på, batteriet är piggt, men den vägrar tända.
Var börjar jag leta? Eller är det bara bärgning till svindyra verkstan som gäller?
Tacksam för alla tips jag kan få!
av aero01
Svågern min har likadan motor som din, och betydde sig exakt som du beskriver på hans bil va det bränslepumpen . Försäkringen tog det mesta av kostnaden.
Mvh Aero01
Användarvisningsbild
av falcon
om du trycker in nyckeln och håller in start knappen UTAN att trycka ner kopplingen så bör du höra ett surrande från soppa pumpen
av oldtimersmc
M96john skrev:Antagligen bränslepumpen verkar det som... (Bra tips! Tack) Är det klurigt att lösa själv?
Antagligen klurigt... Du måste ju först veta vad det är för fel,vet du det? Sen så skall du veta hur du skall gå till väga för att lösa problemet och det har jag svårt att se att du gör med det ifo som kommit fram här.

Obs jag är inte dryg bara luttrad. Du är måhända en van mekaniker med en hyfsat välutrustad "hemmaverkstad" och ett analysinstrument för kodläsning och en verkstadshandbok för just den här bilen. Är det så ja då är det bara klurigt att fixa.
Om inte så är du antagligen på väg att bränna pengar på en gissning och dessa kan ju vara rätt då och då och är allt frid o fröjd.
Men är det fel så...
Användarvisningsbild
av bem
Köp en VIDA piratkopia så får du nog reda på vad som är fel. Brorsan köpte en sån VIDA, kosta inte mycket. Hjälpte honom installera på hans dator. Kolppla sen in den till min V70 och den hitta inga fel - bra. Sen kopplades den in på V60 brorsan har och där hitta VIDA lite fel. Vet inte om det hittades nåt när brorsan skulle koppla in den på hans XC60. Verkar underlätta en hel del felsökning i alla fall till en blygsam kostnad (har för mig brorsan sa den kosta en femhundring från Tjingtjong och tog en vecka innan den damp ner hos honom).

/Bo
av oldtimersmc
bem skrev:Köp en VIDA piratkopia så får du nog reda på vad som är fel. Brorsan köpte en sån VIDA, kosta inte mycket. Hjälpte honom installera på hans dator. Kolppla sen in den till min V70 och den hitta inga fel - bra. Sen kopplades den in på V60 brorsan har och där hitta VIDA lite fel. Vet inte om det hittades nåt när brorsan skulle koppla in den på hans XC60. Verkar underlätta en hel del felsökning i alla fall till en blygsam kostnad (har för mig brorsan sa den kosta en femhundring från Tjingtjong och tog en vecka innan den damp ner hos honom).

/Bo
Ett bra tipps att starta med ( kolla bara så att just den kina vida Dice stöder ditt operativsystem) "mensurare, est cognoscere"
En Klok kamrat sa till mig en gång " det finns så många teologie ingenjörer i den här branschen, man tror och tror. Jag tycket att man skall ersätta så mycket troende med vetande som det bara går" och där är vi helt överens "Mensurare... betyder "att mäta är att veta" :-)-)
av oldtimersmc
Varför sitter det ett "annan fara" märke i ingressen till tråden?

Ok Fattar Vojje har varit här...
Senast redigerad av 2 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gång.

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]