Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Har postat en liknande tråd i V60 delen av forumet, men tänker mig att fler V70 ägare läser här

Jag ska ta ut ny tjänstebil och väljer på V60 eller V70 med nya D4 motorn och automat. Jag vill ta ut en V60 men är rädd för att den blir för liten. Någon här som varit i den valsituationen och sedan satt ned foten? 90% av resorna gör jag själv i Stockholmstrafiken. 5% är det jag och fyraåringen. 4% Är det också en fru i bilen och inte sällan då mycket packning. 1% är med också en tonåring och då blir det ytterligare en väska.

Jag är helt enkelt orolig för våra weekendresor och när vi storhandlar. Det är en försvinnande liten andel av resorna men klart irriterande om man inte "får med sig allt" och måste knöla in ett par väskor/kassar i kupén.

Vad tror ni? V60 eller V70? XC60 går bort då jag måste välja miljöbil enligt statens definition.
Användarvisningsbild
av MartinS
V60 räcker utmärkt, det är jag tämligen övertygad om.
Användarvisningsbild
av Camel
Jag tror du klarar dig med V60. Om man bara på ca 5% av resorna behöver större bagageutrymme kan man kanske tänka sig att komplettera med takbox vid de tillfällena och klara sig med en V60 istället för V70. Men det förutsätter ju att packningens typ passar för takbox. Själv har jag behovet att frakta grejor mer frekvent och dessutom skulle de vara för tunga för en takbox. Därför blev det en V70. Annars tittade jag även på V60 som verkar vara en utmärkt bil bortsett från bagageutrymmet.
Användarvisningsbild
av Bosa
Nån som har erfarenhet av hundbur i en V60, gärna Mim's Variocage SL. Verkar vara tvungen att ställa buren mitt i bagageutrymmet så jag antar att man får in ett par necessärer bredvid buren och sen är det fullt?
Användarvisningsbild
av mxjolle
Jag tror också att du klarar dig med en V60...

Jag satt lite i samma sits när jag gick ifrån en s60 till en kombimodell nu somras. Stor beslutsångest och summa summarum är jag helt klart nöjd med min V70 II 2,4d (175hk).

Jag var faktiskt och provkörde den nya v70:n med D4 motorn och automat. Kändes lite halvslö men det är väl min ovana till automat egentligen men nu till ditt beskymmer

Jag gjorde som så att jag riktade in mig å några tänkbara alternativ, årsmodell, storlek, tillbehör, egenskaper, komfort mm och printa ut specifikationerna på bilarna, gärna med en bild på bilen och jämför egenskaperna. Det som är bra sätter du ett + för och det som är mindre bra sätter du - för. Överväg sen gärna hur pass viktigt det är att ha vissa saker eller ej och jämför bilarna.

För mig var det relativt viktigt att ha utrymme när det väl behövs och valet föll därmed på en V70. Far har en v60 D3 och jag tycker man åker hyffsat lika bra i båda bilarna. Något bättre i v70:n kanske. Visst V60:n är en sportkombin och V70:n är mer en familjebil men men... det handlar ju lite om vad man känner för också. Jag tycker exempelvis inte att en V70 är varken så mycket klumpigare eller fulare än en V60.

Hursom... jag är den personen som blir frustrerad av när man inte får plats med saker och ting och har gärna lite extra utrymme till hands. Hur är du själv? Takbox på en V60 eller allt i ett på en V70?
Senast redigerad av 1 mxjolle, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Bosa
Risken om bilens bagageutrymme är i minsta laget är väl att baksätet riskerar att bli belamrat med prylar istället, inte så bra ur säkerhetssynpunkt.

Jag gick från V40 till V70N och det extra bagageutrymmet man fick med V70N är definitivt något man uppskattar idag, inga problem med att få plats med handling i bagaget trots hundbur vilket var i princip omöjligt i V40n.
Är därför jag velar fram och tillbaka idag när man står inför byte, började med att rikta in mig på V50 men drar mig mer och mer mot V70 pga storleken även om det inte är något jag behöver dagligen. Sneglar mot V60 också men är rädd att det blir en ny V40 när det kommer till utrymme.
av Rådlös
Olika motorer i sådana här sammanhang är ju av underordnad betydelse när det handlar om bilens ytter- och innermått. Det handlar ju om hur mycket bagageutrymme och personkomfort som finns i bilarna.
TS säger tjänstebil. Innebär det också att du kommer att använda bilen i tjänsten för att transportera arbetsmaterial, teknisk utrustning, arbetskamrater etc. etc? Eller kommer du enbart att använda bilen till din familj? När det gäller familj, så skall du ha klart för dig att barnvagnar är större än vad man tror. Mycket större.
Användarvisningsbild
av joel80
Stod i valet o kvalet jag också men valde v70 då jag verkligen ogillar att behöva knöka in prylar till sista kubiktcentimetern. Jag har lite fler resor än dig med packning då det behovs i jobbet, men hade troligen fått plats med det de flesta gångerna i en V60. Avgörande var att det ändå inte skiljde så mycket i pris och väldigt lite i ökad förbrukning. I efterhand är jag väldigt nöjd över att jag valde v70, trots att v60 har finare linjer och säkert finare köregenskaper om man pressar lite. :)
av Primus
Tack för era kommentarer. När jag åker själv i den brukar det största utöver mig själv vara en portfölj med en laptop i.. 8) Transporterar absolut inget annat i jobbsammanhang. Det är storhandlande på ICA Maxi, någon mindre möbel(typ vart annat år) eller weekendresor som kräver bagage. Jag skulle gärna hyra en bil då och då om det behövs en lite större variant. Men det faller på att jag då skule vilja parkera min bil hos biluthyraren för att få en enkel logistik. De brukar bli helt tysta när jag frågar om den möjligheten. trots att jag tycker det inte borde vara en helt otänkbar tanke i deras affärsidé.

Men klart intressant att så många tror på V60. Det gör mig glad. Svårigheten tycker jag är att prova bagaget. Man kan titta, mäta och provpacka lite. Men det krävs lite mer verklig situation för att vara säker på hur det fungerar. Och det är svårt att få till innan man har bilen i sin ägo.
av Primus
mxjolle skrev:Jag tror också att du klarar dig med en V60...

Jag satt lite i samma sits när jag gick ifrån en s60 till en kombimodell nu somras. Stor beslutsångest och summa summarum är jag helt klart nöjd med min V70 II 2,4d (175hk).

Jag var faktiskt och provkörde den nya v70:n med D4 motorn och automat. Kändes lite halvslö men det är väl min ovana till automat egentligen men nu till ditt beskymmer

Jag gjorde som så att jag riktade in mig å några tänkbara alternativ, årsmodell, storlek, tillbehör, egenskaper, komfort mm och printa ut specifikationerna på bilarna, gärna med en bild på bilen och jämför egenskaperna. Det som är bra sätter du ett + för och det som är mindre bra sätter du - för. Överväg sen gärna hur pass viktigt det är att ha vissa saker eller ej och jämför bilarna.

För mig var det relativt viktigt att ha utrymme när det väl behövs och valet föll därmed på en V70. Far har en v60 D3 och jag tycker man åker hyffsat lika bra i båda bilarna. Något bättre i v70:n kanske. Visst V60:n är en sportkombin och V70:n är mer en familjebil men men... det handlar ju lite om vad man känner för också. Jag tycker exempelvis inte att en V70 är varken så mycket klumpigare eller fulare än en V60.

Hursom... jag är den personen som blir frustrerad av när man inte får plats med saker och ting och har gärna lite extra utrymme till hands. Hur är du själv? Takbox på en V60 eller allt i ett på en V70?
Har du provkört den nya D4 motorn? Jag visste inte att de fanns ute hos återförsäljarna. Men du kanske menar den gamla D4?

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]