Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sleeper
Har sedan senaste servicen känt att kurvljuset inte verkar aktivt längre. Nu var jag nyss ute och brummade och testade det ordentligt. Det funkar inte. Varken när jag står stilla och rattar eller när jag åker runt hörn. Är det någon som har varit med om det?

Den enda felsökning jag har gjort är att kolla att aktuell ruta är ibockad under menyn "my car". Kan något ha nollställts på servicen utöver denna ruta? Eller lutar det åt inlämning?
Användarvisningsbild
av hollan
Jag antar att ni har ljusvredet på halvljus och inte på nollan
Användarvisningsbild
av apersson850
Så är det numera, men så var det inte när jag fick min 2012:a. Detta ändrades i samband med en service. Tidigare var det ljusomkopplaren i läge 0 = inget helljus om det var ljust ute, i läget till = helljus kan vara tänt.
Nu kan helljuset alltid vara tänt, men omkopplaren styr istället om ABL ska fungera eller ej. Något man redan kan ställa in i menyn. Helljusfunktionen går inte längre att styra. Förbättring?
Användarvisningsbild
av Sleeper
Jag är inte säker på att jag hängde med er nu. Jag har ljusratten på 0. Jag fick ny mjukvara på servicen... har något förändrats? Behöver jag ha något annat än 0 inställt för att kurvljuset ska fungera?
Användarvisningsbild
av joel80
Det verkar så enligt apersson.. Ut och testa.. :) Och om det är som på min MY13 så måste du köra för att kurvljusen ska funka.. Det går alltså inte att testa genom att stå stilla och slita i ratten.
Användarvisningsbild
av gooose
Så är det speciellt när du skriver efter service
Då har konfigureringen ändrats i programvaran så i läge 0 så fungerar inte ABL du måste ha vredet i halvljusläget

//Gooose
Användarvisningsbild
av Guligan
Momentum skrev:
hollan skrev:Jag antar att ni har ljusvredet på halvljus och inte på nollan
Exakt - nollan ingen ABL - ½ ljus ABL aktivt
Är det så? Det låter kanonbra, då vet jag hur man stänger av skiten på ett snabbt sätt på kurviga vägar vintertid. På tidigare modeller så fanns det en knapp på panelen att trycka bort kurvljuset på när åksjukar började tränga sig på.
av Hakan975
Fast nog är det ju själva /&%¤# att man lämnar in en bil på service men inte har en aning om vilka funktioner som har ändrats.
Det borde vara obligatoriskt att få en uppdatering av servicetekninkern som förklarar skillnader i funktioner på nya mjukvaror.
Eftersom bruksanvisningen inte uppdateras så kan man ju inte läsa där heller

Nu sitter ett gäng på detta forum och gissar sig fram, ganska kasst egentligen. (Ja inte av oss som gissar och hjälps åt men av bilföretagen som
inte lämnar bättre information än så här)

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.