Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Deeds78
Hej hopp.

En liten fundering.

Jag köpte en v70 2.4D 2010 Manuel som gått 10.700 mil i aug. Jag fick en selected garanti på den som gällde i 500 mil eller 6 månader.
Tilläggas skall att det är en fd. tjänstebil.

När jag häromdagen stog parkerad på tomgång vid en vägg så hörde jag ett lite "rasslande" ljud. Om man tryckte in kopplingen så tystnade det.
Jag har läst en massa på tex detta forum och vissa säger urtrampningslager och andra säger arbetsljud.

Eftersom jag har garanti kvar i cirka 40 mil så åkte jag iväg igår till Volvo och lät dem lyssna. En mekaniker lyssnade i cirka 10 sek innan han sa att det defenitivt va urtramningslagret och att det va lika bra att vi gick in och bokade tid.

Han sa då att det är rekomenderat att byta även kopplingen vid ett byte av urtramningslager och att det skulle jag stå för själv då den inte i teorin är trasig och går då inte på garantin. Dock skulle de stå för arbete. 3.800:- skulle det kosta mig.

Mina två frågor:

* Är inte 10.000 mil lite väl i underkant för ett urtrampningslager och kan det vara så att det är ett arbetsljud men mekanikern "ville" byta innan han visste att det va garanti? *långsökt*

* Ska jag passa på att byta kopplingen också efter så kort tid?

mvh
Senast redigerad av 1 Deeds78, redigerad totalt 0 gånger.
av Cox
Om verkstan anser att det är standard att byta kopplingen, så skall dom även ta detta på garantin.
av Arne
Det beror väl på hur bilen är körd. Har den gått i stadstrafik så slits kopplingen mer men har den i stort sett gått på långkörning ska inte kopplingen ha tagit någon skada. Eftersom de står för arbetskostnaden så kan det kanske vara värt att ändå byta koppling om du inte känner till bilens historik. Har själv kört över 44000 mil med min S60 D5 utan att renovera kopplingen, så det är högst individuellt.
av rid54
Det låter lite underligt att urtrampningslagret skulle låta när det är obelastat (kopplingen uppe) och inte när det är belastat (kopplingen nedtryckt). Låter mer som nåt i växellådan (typ lager ingående axel). Jag skulle nog be om en förklaring innan man börjar byta ut saker. Det är ju inte fel med nya komponenter, men om du kör över garantigränsen och det INTE är den "enkla" lösningen som är svaret, kan det ju bli dyrt senare...
av Malmstroem
Det går att bränna en koppling på en ovarsam körning med tungt släp. Slirar du mycket på kopplingen går det också rätt fort att förstöra lamellerna utan att ha dragkrok.

Du vet inte hur föregående ägaren har behandlat bilen. Jag skulle valt att byta kopplingen om de ändå rev ner lådan -- även om jag fick betala för det. Tidigare så böt man alltid även tätningen på vevaxeln som annars brukade börja läka -- men den kanske är bättre nu.

Efter byte så är det nog läge att lyssna och se om det blivit bra. För det är mycket som kan låta. :wink:
av Deeds78
Tack för era svar.

Vad jag har läst så är det med intryckt koppling som det blir tyst om urtrampningslagret börjar ge upp.

Jag har meddelat verkstaden att de kan byta kopplingen också så vet jag att det är gjort och att den har gått 0 mil när jag får ut bilen. Lika bra att de får passa på då lådan redan är nere. Jag ska lyssna noga efteråt och se så att det blev bra.

mvh
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Om det endast låter vid tomgång så är det 99% fel på svänghjulet kopplingsaxeln hamnar i obalans i centrum. Svänghjulet kostar runt 10000:- nya lameller 3000:-
av Deeds78
Hoj.. Oj då!

Ja det är enbart vid tomgång som man hör det.. men det kan bero på att motorljudet överröstar det vid varv.

Om jag trycker in kopplingen så blir det tyst.. Om jag släpper upp kopplingen långsamt med neutralen i så kommer man till en punkt då ljudet tilltar rejält för att sedan minska ju längre upp man kommer.
av Arne
Läste ditt första inlägg lite slarvigt. Urtrampningslagret låter när det belastas, alltså då kopplingen är nertryckt, inte då man släpper upp kopplingen för då finns ingen belastning på detta. Så är det om urtrampningslagret är dåligt. Det sitter ett dubbelmassesvänghjul på din bil och det kan vara orsaken till missljudet, emellertid så brukar det inte spela så stor roll om det låter om det, man kan ändå leva med detta missljud eftersom det inte stör funktionen. Ha själv haft detta missljud i över 20000 mil utan att bry mig om det. Har du kvar garantin på bilen och ljudet härleds till dubbelmassesvänghjulet så låt verkstan byta ut det, men funktionsmässigt har det nog ingen större betydelse.

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]