- tis 24 sep 2013, 08:28
#789957
Hej hopp.
En liten fundering.
Jag köpte en v70 2.4D 2010 Manuel som gått 10.700 mil i aug. Jag fick en selected garanti på den som gällde i 500 mil eller 6 månader.
Tilläggas skall att det är en fd. tjänstebil.
När jag häromdagen stog parkerad på tomgång vid en vägg så hörde jag ett lite "rasslande" ljud. Om man tryckte in kopplingen så tystnade det.
Jag har läst en massa på tex detta forum och vissa säger urtrampningslager och andra säger arbetsljud.
Eftersom jag har garanti kvar i cirka 40 mil så åkte jag iväg igår till Volvo och lät dem lyssna. En mekaniker lyssnade i cirka 10 sek innan han sa att det defenitivt va urtramningslagret och att det va lika bra att vi gick in och bokade tid.
Han sa då att det är rekomenderat att byta även kopplingen vid ett byte av urtramningslager och att det skulle jag stå för själv då den inte i teorin är trasig och går då inte på garantin. Dock skulle de stå för arbete. 3.800:- skulle det kosta mig.
Mina två frågor:
* Är inte 10.000 mil lite väl i underkant för ett urtrampningslager och kan det vara så att det är ett arbetsljud men mekanikern "ville" byta innan han visste att det va garanti? *långsökt*
* Ska jag passa på att byta kopplingen också efter så kort tid?
mvh
En liten fundering.
Jag köpte en v70 2.4D 2010 Manuel som gått 10.700 mil i aug. Jag fick en selected garanti på den som gällde i 500 mil eller 6 månader.
Tilläggas skall att det är en fd. tjänstebil.
När jag häromdagen stog parkerad på tomgång vid en vägg så hörde jag ett lite "rasslande" ljud. Om man tryckte in kopplingen så tystnade det.
Jag har läst en massa på tex detta forum och vissa säger urtrampningslager och andra säger arbetsljud.
Eftersom jag har garanti kvar i cirka 40 mil så åkte jag iväg igår till Volvo och lät dem lyssna. En mekaniker lyssnade i cirka 10 sek innan han sa att det defenitivt va urtramningslagret och att det va lika bra att vi gick in och bokade tid.
Han sa då att det är rekomenderat att byta även kopplingen vid ett byte av urtramningslager och att det skulle jag stå för själv då den inte i teorin är trasig och går då inte på garantin. Dock skulle de stå för arbete. 3.800:- skulle det kosta mig.
Mina två frågor:
* Är inte 10.000 mil lite väl i underkant för ett urtrampningslager och kan det vara så att det är ett arbetsljud men mekanikern "ville" byta innan han visste att det va garanti? *långsökt*
* Ska jag passa på att byta kopplingen också efter så kort tid?
mvh
Senast redigerad av 1 Deeds78, redigerad totalt 0 gånger.