Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#789949
Bra att du skrev ut motorkoden då 2,4D MY09 normalt inte är D5244T14.

Det enkla svaret är nej. Det skiljer för mycket. Har klippt in lite info. Utöver det som står nedan så är det annan utformning på kolvtopparna pga inga swirlspjäll. Varför använda en topp från D5244T1X istället för en D5244T4/5?

Cylinderhuvudet har förändrats på flera sätt. Swirlspjällen är borttagna, motorkåpans infästningspunkter har integrerats och en volym för vakuum har ersatt utgången för vevhusventilationen.
Internt i cylinderhuvudet har kylmanteln gjorts om för att förändra kylvätskeflödet från delvis till fullständig tvärströms kylning: "Bypass"-kanalen har tagits bort och termostathuset har flyttats till cylinderblocket.
Geometrin på kylvätskekanalerna kring avgasbryggorna, de sk "waterjets" har omarbetats vilket har resulterat i bättre kylning samt lägre tryckfall. Detta har gett en jämnare och mera effektiv avkylning runt ventiler/ventilsäten, även godstemperaturen runt avgasbryggor och i förbränningsrum har reducerats.

Kylsystemet till motor D5244T1X skiljer sig på flera sätt jämfört med tidigare variant. Dels är flödet ändrat internt i motorblock och cylinderhuvud, dels är termostaten flyttad till baksida motorn.
Kylvätskeflödet är numera av typen tvärströmning. Detta innebär att vätskan strömmar över samtliga cylinderrader, från avgassidan till insugssidan, vilket bidrar till en jämnare temperatur i motorn.
För att styra flödet sitter två mellanväggar i form av lösa plåtbleck i blockets kylmantel. Kylvätskan pumpas till motorblockets kylmantel och fördelar sig till samtliga cylindrar men blockeras av plåtblecken att flöda runt cylindrarna. Istället går flödet vidare upp i cylinderhuvudet på avgassidan, tvärs cylinderhuvudet och ner igen i motorblockets motstående sida. Fördelen blir mindre temperaturskillnad mellan cylindrarna och en jämn avkylning av ventiler och ventilsäten.
#789974
Anledningen är att jag inte kan hitta nån D5244T4 topp. På bilden på denD5244T14 topp jag kollat på så sitter termostathuset på framsidan vilket det står i texten att det inte ska göra. Har hört olika bud, visssa säger att det passar och vissa inte, men så är det ju alltid. Men passar alla D5244T4 toppar på alla D5244T4 motorer?
#790022
Ja, det ska de göra. Kolla även efter D5244T5 då det är samma motor. Enda skillnaden är mjukvaran.
Gamla P2 borde också funka och då finns fler att välja på, D5244T4/5/6/7/18.

EDIT: Tänkte klart igår kväll... P2 funkar inte alls då motorupphängningen i EUCD är pendelhängd via topplocket. P2 har stående motor och saknar upphängningspunkterna i topplocket.
Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&[…]

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]