Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#784708
2,5 FT Polestar 2011, 7200 mil och i princip bara körd på E85.

Imorse började motorn gå riktigt dåligt, ungefär som att den inte gick på alla cylindrar.
Bilen vibrerade rejält på tomgång och bilen kändes orkeslös vid högre varv.

Jag stannade för att lasta ur bilen och skulle därefter fortsätta till verkstad, då höll jag på att inte få igång bilen alls, tog mellan 30-60 sekunder för att den skulle hosta igång.

På de få kilometrarna som var kvar till verkstaden tändes sedan motorvarningslampan.

När verkstadspersonalen skulle flytta bilen från besöksparkeringen till verkstadsområdet så gick den inte igång alls.

Diagnos: spridarna måste bytas.

Hur kör man sönder spridare på 7000 mil?


För ca 3000 mil sedan byttes bränslepumpen, även då hade jag tur att precis lyckas ta mig till verkstad...
Tur att det är tätt mellan Volvo verkstäderna här i Sverige. :mrgreen:

Men snart är det vinter och då kommer de få riva dörrarna igen för uppsmörjning då de inte går att stänga annars.
Skönt att detta blir sista vintern med V70n. :|
#785011
Hämtade bilen idag.

Snabbt fixat av Upplands Motor Hammarby, bra service där som alltid!

Alla 5 spridare bytta.
Förklaringen var att jag "kanske hade kört på dålig etanol någon gång?".

Nu går motorn kanonbra igen.
Den måste ha varit lite halvdålig ett tag, så här jämt har den inte gått på ett bra tag.
#785111
Vet inte ännu vad det gick på då det är en leasing bil så ser jag det först på nästa leasing faktura.

Det kan dock inte vara allt för många arbetstimmar med tanke på hur fort de gjorde jobbet, trots detta gissar jag på "inte billigt".
#785215
Jag har funderat på att byta spridare ett tag trots att de inte havererat. Bilen är allmänt småryckig, törstig och kan vara lite seg vid kallstarter. Kostnaden på runt 900kr/st med rabatt har dock avskräckt hittills.

Förstått att det byttes en hel del spridare när sulfat-problematiken dök upp och det kan ju vara så att de bilar som inte fick akuta problem då rullar kvar med beläggningar i spridarna.
#785277
När var det sulfat problem?

Jag har inte sett någon förbättrad förbrukning ännu i alla fall.
Jag nollade efter bytet och ligger på vanliga 17-18 l/100 km på E85.
#785290
Jöns skrev:Jag har funderat på att byta spridare ett tag trots att de inte havererat. Bilen är allmänt småryckig, törstig och kan vara lite seg vid kallstarter. Kostnaden på runt 900kr/st med rabatt har dock avskräckt hittills.

Förstått att det byttes en hel del spridare när sulfat-problematiken dök upp och det kan ju vara så att de bilar som inte fick akuta problem då rullar kvar med beläggningar i spridarna.
Ja tänkte på det där du säger att bilen är småryckig, på saaben jag hade så räkte det med att tanka bensin för att det skulle försvinna eftersom etanolen kan göra så att spridarna kan sätta igen sig.
och det där med att den är törstig så drar ju etanolen mer som sagt, som tex saaben så låg förbrukningen på 1.2 liter milen med etanol.
Och ca 0.8 med bensin.

Mvh Johan

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]

V90 läggs ner.

Och bestyckat med alla tillbehör eller en gan[…]