- sön 01 sep 2013, 18:35
#783763
Det har blivit dags för "ny" bil för familjen och jag behöver nu lite hjälp med att räta ut lite frågetecken.
Efter att ha provat flera bilar kom vi fram till att det är en V70II max 15000mil vi vill ha (lutar åt en 08/09 runt 14000mil då budgeten är 120,000:-). Då vi kör cirka 1500-2000 mil om året och 80% av dem på landsväg/motorväg så är en dieselmotor den mest ekonomiska för oss om jag räknat rätt (skatt+bränsle). Räknar med att äga bilen minst 5år.
Började med att titta på DRIVEe och 2.0D men fick klart för mig att det någonstans runt 15-18k mil ska bytas partikelfilter då lampan vid detta miltal bör ha tänts/tänds och indikerar byte. Någon som vet vad det kostar? (har för mig att det står i serviceplanen att det SKA göras vid 12000mil men att vissa menar på att det "går lika bra" först när lampan indikerar byte???). Efter att ha scannat av blocket så verkar det som att dessa två modeller ligger över budget om partikelfiltret är bytt.
Tittade då på 2.4d då priserna var mer rätt och att man skulle slippa byta partikelfiltret om man skulle ha bilen en längre tid samt vid eventuell framtida försäljning. Bränsleförbrukningen skiljde inte heller så markant. På en 5års period blev bilen cirka 15000:- dyrare att äga och ha i drift uträknat på 1500mil och dagsaktuella bränslepriser (servicekostnaderna ej inräknade då jag inte har en aning om de skiljer eller vad de ligger på).
MEN frågan är om det stämmer att man slipper byte av partikelfilter på denna motor och om den då renar sig själv? Någon får gärna förklara det här med additiv och vätskor som renar, förlåt om jag är helt ute och cyklar. Använder sig 2.4d utav detta?
Tacksam för alla svar.
-)
Efter att ha provat flera bilar kom vi fram till att det är en V70II max 15000mil vi vill ha (lutar åt en 08/09 runt 14000mil då budgeten är 120,000:-). Då vi kör cirka 1500-2000 mil om året och 80% av dem på landsväg/motorväg så är en dieselmotor den mest ekonomiska för oss om jag räknat rätt (skatt+bränsle). Räknar med att äga bilen minst 5år.
Började med att titta på DRIVEe och 2.0D men fick klart för mig att det någonstans runt 15-18k mil ska bytas partikelfilter då lampan vid detta miltal bör ha tänts/tänds och indikerar byte. Någon som vet vad det kostar? (har för mig att det står i serviceplanen att det SKA göras vid 12000mil men att vissa menar på att det "går lika bra" först när lampan indikerar byte???). Efter att ha scannat av blocket så verkar det som att dessa två modeller ligger över budget om partikelfiltret är bytt.
Tittade då på 2.4d då priserna var mer rätt och att man skulle slippa byta partikelfiltret om man skulle ha bilen en längre tid samt vid eventuell framtida försäljning. Bränsleförbrukningen skiljde inte heller så markant. På en 5års period blev bilen cirka 15000:- dyrare att äga och ha i drift uträknat på 1500mil och dagsaktuella bränslepriser (servicekostnaderna ej inräknade då jag inte har en aning om de skiljer eller vad de ligger på).
MEN frågan är om det stämmer att man slipper byte av partikelfilter på denna motor och om den då renar sig själv? Någon får gärna förklara det här med additiv och vätskor som renar, förlåt om jag är helt ute och cyklar. Använder sig 2.4d utav detta?
Tacksam för alla svar.
