Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hightower203
#783763
Det har blivit dags för "ny" bil för familjen och jag behöver nu lite hjälp med att räta ut lite frågetecken.

Efter att ha provat flera bilar kom vi fram till att det är en V70II max 15000mil vi vill ha (lutar åt en 08/09 runt 14000mil då budgeten är 120,000:-). Då vi kör cirka 1500-2000 mil om året och 80% av dem på landsväg/motorväg så är en dieselmotor den mest ekonomiska för oss om jag räknat rätt (skatt+bränsle). Räknar med att äga bilen minst 5år.

Började med att titta på DRIVEe och 2.0D men fick klart för mig att det någonstans runt 15-18k mil ska bytas partikelfilter då lampan vid detta miltal bör ha tänts/tänds och indikerar byte. Någon som vet vad det kostar? (har för mig att det står i serviceplanen att det SKA göras vid 12000mil men att vissa menar på att det "går lika bra" först när lampan indikerar byte???). Efter att ha scannat av blocket så verkar det som att dessa två modeller ligger över budget om partikelfiltret är bytt.

Tittade då på 2.4d då priserna var mer rätt och att man skulle slippa byta partikelfiltret om man skulle ha bilen en längre tid samt vid eventuell framtida försäljning. Bränsleförbrukningen skiljde inte heller så markant. På en 5års period blev bilen cirka 15000:- dyrare att äga och ha i drift uträknat på 1500mil och dagsaktuella bränslepriser (servicekostnaderna ej inräknade då jag inte har en aning om de skiljer eller vad de ligger på).

MEN frågan är om det stämmer att man slipper byte av partikelfilter på denna motor och om den då renar sig själv? Någon får gärna förklara det här med additiv och vätskor som renar, förlåt om jag är helt ute och cyklar. Använder sig 2.4d utav detta?

Tacksam för alla svar. :-)-)
av Hightower203
#783765
Bifogar min lilla lista jag gjort.. Rätta mig gärna om jag har fel.


V70 2,4D
Skatt M 3901:-
0,7L/Mil
10,15:-/mil i soppa /1500mil = 15225:-

Totalt : 19126:- / 5år 95630:-

V70 2.0D
Skatt M 2952:-
0,6L/Mil
8.7:-/mil i soppa /1500mil = 13050:-

Totalt : 16002:- / 5år 80010:-

V70 2.0F
Skatt M/A 1250:-/ 1290:-
0,85/1,25L/Mil
12,62:-/mil i bensin /1500mil = 18930:-
12,125:-/mil i etanol. /1500mil = 18187:-

Totalt bensin : 20180:- / 5år 100900:-
Totalt etanol : 19437:- / 5år 97185:-


SAAB 9-5 BioPower
Skatt 1540:-
0,92/1,25L/Mil
13,66:-/mil i bensin /1500 mil = 20490:-
12,125:-/ mil i etanol. /1500mil = 18187:-

Totalt bensin : 22030:- / 5år 110150:-
Totalt etanol : 19727:- / 5år 98635:-


Uträknat på bränslepriserna: Etanol 9,70, Bensin 14,85, Diesel 14,50.
av Hightower203
#783780
sura56 skrev:Kolla priset för en 6000 mila service, har för mej den är rätt dyr, (6000-7000kr)
Kopierade från annan tråd angående DRIVe my10.. Någon som vet om det stämmer? Samma på 2.0d eftersom den också är 4cylindrig? Annorlunda eller samma på 2.4d?
av Lövet
#783788
2.4d kräver normalt sett inte partikelbyte alls. Kamremsbyte vid 18000 mil.
2.0d har heller inget intervall. (Nej, trots att den har det när samma motor sitter i S40/V50 - olika filtertyper). Kamremsbyte vid 24.000 mil
1.6DRIVE innan 2012 kräver partikelfilterbyte vid 12.000 mil enligt servicebok (eventuellt kan det dröja lite längre lampan lyser) och påfyllning av additiv var 6000e mil. Det gör servicekostnaden högre än de övriga två.
av Hightower203
#783792
andreas_lofgren skrev:2.4d kräver normalt sett inte partikelbyte alls. Kamremsbyte vid 18000 mil.
2.0d har heller inget intervall. (Nej, trots att den har det när samma motor sitter i S40/V50 - olika filtertyper). Kamremsbyte vid 24.000 mil
1.6DRIVE innan 2012 kräver partikelfilterbyte vid 12.000 mil enligt servicebok (eventuellt kan det dröja lite längre lampan lyser) och påfyllning av additiv var 6000e mil. Det gör servicekostnaden högre än de övriga två.

Tack för svaret! 24.000mil låter galet långt innan kamremsbyte.
Med andra ord är det utan tvekan en 2.0d för att på en 5-7års period få en så ekonomisk v70II som möjligt.
av Hightower203
#783860
snoddasD5 skrev:185hk D5 tar mest soppa av alla så köp inte en sådan. Köp 163hk eller 175hk

Ok! Antar att 175hk varianten är en nyare modell av 2.4d motorn???

Gäller samma sak med kamremsintervall och partikelfilter oavsett 163/175hk 2.4d?
av JHg
#783879
Hightower203 skrev: Ok! Antar att 175hk varianten är en nyare modell av 2.4d motorn???
175 hk fanns bara på MY10
av Rasken
#783882
Jag har en C70 D5 180hk. Den väger ungefär som en V70 antar jag och med den snittar jag 0.72, mätt vid pump.

Bilen är trimmad av Rica och jag kan inte säga att jag kör särskilt lugnt heller. 240hk/480Nm.
Har kört ca 2000 mil med den sen oktober och har inte haft några problem förutom snedslitna däck (knappast motorns fel).

http://www.fuelly.com/driver/toffer/c70
av Hightower203
#783894
JHg skrev:
175 hk fanns bara på MY10
Hmm...har hittat ett fordon tillverkat 2009-07. Räknas denna då som en MY10? Enligt transportstyrelsen har den en motoreffekt på 129kw (175hk). Ratten i bilen är den med silverinslag...o den kom väll först 2010? Eller 2009B?..borde räknas som MY10.. Säljaren säljer den dock som en MY09..lite OT kanske menmen..

Frågan kvarstår dock huruvida det är samma serviceschema och att partikelfiltret inte behöver bytas på 175hästarn?
Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&[…]

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]