Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Har nu haft min XC70 D3, automatlåda, My11 sedan juni månad. Kört ca 400 mil och supernöjd. Dock en del funderingar kring färddator och dess data. Har även en Volvo 850T -94 med en helt suveränt exakt färddator som aldrig krånglat.
För att illustrera mina funderingar har jag sammanfattat lite förutsättningar. Tankar alltid max, dvs till automatstop och topfyller sedan och då går det i ca 6,2 liter till och ser bränsle ända upp. Har nu i sommar kört ganska försiktigt, vill se hur lite förbrukning jag kan komma ner till, dvs undviker hastiga omkörningar, kör förutseende, håller hastighet mm.
Vid näst sista tankningstillfälle hade jag kört 904 km, visad snittförbrukning 0,68, återstående körsträcka 150km, tankmätaren stog på ca 75% av en 1/4-dels tank. Tankade då 59,5 liter till autostop + ytterligare 6,2 liter = totalt 65,7 liter. Detta ger en beräknad medelförbrukning på 0,726 L/mil. Diff mot angivet värde =0,046 L, motsvarar ett felvärde på 6,7%.
Sedan kört exakt 1000km och igår dax för ny tankning. Visad medelförbrukning 0,67 L/mil, resterande körsträcka 100km (!). Tanken visar då ca 30% av 1/4-dels tank. Bränsletankslampan tändes vid visade 950 km. Tankning på samma mack, samma position vid tankning, fyller till autostop 65,2 L, topfyller sedan åter igen med 6,2 L till totalt 71,4 Liter. Ny beräknad medelförbrukning nu 0,714 L/mil. Felvärde jämfört med angiven medelförbrukning nu 6,6%.

Mina frågor blir nu: hur mycket rymmer tanken totalt upp till maxgräns? (med tankade 71,4 liter och reststräcka på 100km och 0,67 L meddelförbrukning så borde det funnits ca 6,7 liter bränsle kvar innan tankning) och totalvolymen borde då bli ca 78,1 liter !!!. Är detta möjligt? Hur mycket kan jag lita på reststräcka på 100 km? Enligt flera inlägg här på forumet så finns beskrivet att man ofta kan köra kanske 2-4 mil när tanken visas tom och resterande körsträcka = ---. Stämmer angivelserna så kanske tanken rymmer ännu mer? Tycker att det är ganska intressant om man kan köra 10 mil till eller om helt plötsligt man står där med tom tank. Vågar man testa att köra tanken helt tom? Har en 5 liters reservdunk alltid med mig.
Finns det någon möjlighet att kalibrera färddatorn? En glädjevisare med felmarginal på 6-7% låter mycket. Lönar sig uppdatering av mjukvara?

Hoppas verkligen på svar och synpunkter. Bilens 2-års-garanti går nu utv i slutet av september och vore bra om jag kan utnyttja en ev verksgaranti.

Hälsningar och tackar på förhand

jannek
Senast redigerad av 1 jannek999, redigerad totalt 0 gånger.
Tack mattish, inte riktigt svar på min a frågor dock. Att tanken rymmer mer än 70 liter förstår jag, mina funderingar sträcker sig dock längre än så, framför allt vill jag veta hur jag skall tolka resterande möjlig körsträcka då snittförbrukningen verkar osäker och totalvolymen i tanken är oklar. Restvolym när varningslampan lyser? Är det tillrådligt att köra slut på tanken?

Hoppas på ytterligare synpunkter.

jannek
Men var det inte du som fuskade och hällde i mer än en gång? För i så fall har jag hällt i flera tusen liter sen jag köpte bilen...

Visst rymmer tanken mer än 70 liter, eller det finns åtminstone plats "ovanför" tanken för mer bränsle. Nyligen tankade jag när lampan lyst några mil, färddatorn visade en räckvidd på 100 km och det gick i ungefär 70 liter. Jag har också haft en 854 Turbo från 1994, och där skiljde det inte mer på visad och verklig snittförbrukning än möjligen ett snäpp på sista siffran. Ren avrundningsfråga, alltså. Så visst har färddatorerna blivit sämre med åren.
apersson850 skrev:Så visst har färddatorerna blivit sämre med åren.
Det viktigaste nu för tiden är inte att färddatorerna visar rätt värde utan ett lågt värde. Ofta visar de upp till 10% för lite och de som inte kollar vid pump tror ju på siffrorna...
Senast redigerad av 1 laser2, redigerad totalt 0 gånger.
Eftersom det kan vara skadligt för en dieselmotorn att gå tom så bör man nog inte experimentera med att köra tanken tom eller nästintill tom. Får då motorstopp p.g.a soppatorsk är det serviceverkstan som gäller för att lufta bränslesystemet, om du inte kan göra det själv.

Att toppfylla de sista litrarna bör man inte göra om man inte tänkt åka ett antal mil direkt efter tankning, som Mattish skriver kan utrymmet behövas för expansion vid värmeförändringar. Du kan få övertryck och dieselläcka annars om du har otur.
joel80 skrev:Eftersom det kan vara skadligt för en dieselmotorn att gå tom så bör man nog inte experimentera med att köra tanken tom eller nästintill tom. Får då motorstopp p.g.a soppatorsk är det serviceverkstan som gäller för att lufta bränslesystemet, om du inte kan göra det själv.
En modern commonraildiesel med aktiva insprutare behöver aldrig luftas och har inga problem om man skulle råka köra slut på bränslet.
VolvoB20 skrev:En modern commonraildiesel med aktiva insprutare behöver aldrig luftas och har inga problem om man skulle råka köra slut på bränslet.
Har du en teknisk förklaring eller praktiska erfarenheter? Teoretiskt borde det väl kunna uppstå skadliga detonationer i komponenter såsom högtryckspump, reducerventil och insprutare? Kanske det finns en viss tålighet, men inte om man hypotetiskt skulle köra slut på tanken varje gång man tankade? Högtryckspumpen är väl vanligen en excenteraktuerad kolvpump där en lagom blandning skulle trivas.
VolvoB20 skrev:En modern commonraildiesel med aktiva insprutare behöver aldrig luftas och har inga problem om man skulle råka köra slut på bränslet.

Du verkar ha bättre koll än Volvo själva.. så här står det i min manualen:

Bränslestopp
Bränslesystemets konstruktion hos en dieselmotor gör att
om bränslet tar slut, kan urluftning på verkstad krävas
för återstart efter tankning.

http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... DITION.pdf

Jag tolkar det som att man kan få problem som ledet till verkstadsbesök om man kör slut på soppa!
Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&[…]

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]