Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aero01
Hej fick precis mess om att bilens larm löst ut o kollar jag i VOC appen så indikerar höger fram o vänster bak ruta öppna ... Är utomlands så nu är frågan kan jag få mer info från appen innan jag är hemma igen?

Mvh Aero01
av perhall
De ringde mig nyligen utomlands. Anade att det inte varit inbrott för jag stod på Arlanda korttids-P utomhus. När jag kom tillbaka såg jag en svart plast över förarrutan. Personalen på Arlanda hade kollat in i bilen och inte sett nåt konstigt men täckt för rutan av omtanke om mig och min bil. Jag drog ned rutan när jag skulle parkera, sen sprang jag ifrån bilen utan att dra upp den.. det har väl blåst in nåt som utlöst larmet..
PH
Användarvisningsbild
av joel80
Fast det låter väl lite märkligt om TS har råkat köra ner både höger fram och vänster bak..
Jag skulle försöka hitta kontaktinfo till parkeringen du står på.. eller nån vän/bekant som kan kolla till bilen om du står nån annanstans.

Ett tips till perhall (och andra också kanske..) :)
Håller man in låsknappen när man låser bilen kör den upp alla rutor som är nere.

I en tidigare programvara till den V50 jag hade kunde man köra ner alla rutor på samma sätt fast genom att hålla in upplåsningsknappen. Togs bort i nån uppdatering, troligen p.g.a att vissa inte haft koll på vad dom gjort eller lyckats öppna alla rutor när dom gick ifrån bilen.. hm..
av aero01
Hej igen, har bilen stående på en personalparkering och får fram o åter mellan Sverige och ett annat EU land ... Han upp o kolla bilen när vi va i Sverige nu i natt.
Dioden i rutan blinkar för utlöst larm.
Rutorna va stängda men även efter motorstart och körning ned o upp igen så indikerar det öppet i appen.

Jag har för vana att alltid låsa med långt tryck på låsknappen och uppdatera VOC så den visar samma som verkligheten innan jag lämnar bilen . Detta verkar ge min Volvo verkstad lite garanti jobb O:-)
av perhall
joel80 skrev:Fast det låter väl lite märkligt om TS har råkat köra ner både höger fram och vänster bak..
Jag skulle försöka hitta kontaktinfo till parkeringen du står på.. eller nån vän/bekant som kan kolla till bilen om du står nån annanstans.

Ett tips till perhall (och andra också kanske..) :)
Håller man in låsknappen när man låser bilen kör den upp alla rutor som är nere.

I en tidigare programvara till den V50 jag hade kunde man köra ner alla rutor på samma sätt fast genom att hålla in upplåsningsknappen. Togs bort i nån uppdatering, troligen p.g.a att vissa inte haft koll på vad dom gjort eller lyckats öppna alla rutor när dom gick ifrån bilen.. hm..
Tack:) Jo, jag brukar faktiskt göra det (funktionen fanns även på min BMW 525i MY92 - såväl fönster som taklucka stängs när man håller inne...) men ibland trycker jag för kort/inte alls/glömmer:(
av mattish
joel80 skrev: I en tidigare programvara till den V50 jag hade kunde man köra ner alla rutor på samma sätt fast genom att hålla in upplåsningsknappen. Togs bort i nån uppdatering, troligen p.g.a att vissa inte haft koll på vad dom gjort eller lyckats öppna alla rutor när dom gick ifrån bilen.. hm..
Fungerar fortfarande att öppna alla rutorna..

Bättre utan VOC, då slipper man oroa sig för att hänt något när man är iväg.. Får ta det när man är hemma istället.
Användarvisningsbild
av joel80
mattish skrev: Fungerar fortfarande att öppna alla rutorna..
Haha! Se där! Jag var tvungen att gå ut och testa.. det funkade! Jag var så säker på att dom plockat bort det då det inte funkade på min tidigare Volvo V50 -06 och Volvos förklaring var att det var borttaget ur programvaran.
Bortförklaring eller annorlunda tänk på den modellen... svårt att säga.
Användarvisningsbild
av apersson850
Om inte "auto upp" är kalibrerad rätt kan VOC visa att rutorna är öppna även om de är stängda.
av mattish
Jag har gjort just den tabben på en S40 2009, att hållt knappen nere utan vetskap och sen kom det en störtskur.. Bilen hade rullat 48 mil :P (Hyrbil)
Servicetekniker

@Johannes1975 , @Johannes1975 , Kompetensen g&ar[…]

V90 läggs ner.

Liknande dialog fanns när vi beställde v[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]