Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#780184
Någon som vet hur det blir med AWD när VEA kommer. Elmotor på bakaxeln kan ju ge AWD i modellbeteckningen men kommer att få alla AWD-vänner att längta tillbaka till Haldex 5. Finns väl ingen hybrid med elmotor på bakaxeln som har bra AWD...?
/PH
#780231
Riktig och riktig. Jag skulle säga att du kan styra en elmotor 100 ggr exaktare och snabbare än en traditionell haldex. Du har dessutom 100% vridmoment från 0 rpm vilket är ytterligare en fördel. Jag ser få nackdelar jämfört med en traditionell Haldex.

Har för mig att d6 AWD i grunden är en strikt framhjulsdriven D5 men med elmotor bak som står för fyrhjulsdriften men jag kan ha fel. På S60 D6 sitter ju en elmotor och då måste det finnas någon form av växel/diff bak. Har för mig att man i början pratade om två elmotorer för V70 och då hade man kunnat skippat växeln.
#780233
Egna, kollegers och testers erfarenheter av hybrider
Med eldrift bak är mycket dålig. Men roligt om Volvo lyckas få till det bra. Borde ju låta nån erfaren köra V60 D5 mot D6 båda AWD!
/PH
#780240
Jag är bara en glad amatör, men 300hk fram och 100 bak låter som en lite ojämn fördelning, men det kanske funkar? Hur blir det om framhjulen står i sörjan och bakhjulen på bra underlag? Sprutar man gegga över hela bilen med framhjulen medans bakhjulen tar dig loss?

Jämför man med haldex så snurrar väl inte framhjulen fortare än bakhjulen när den väl har låst diffen, av vad jag förstått?! Den "spärren" torde väl inte en elbakaxelbil ha, om man nu inte bromsar framhjulen med bromsarna.

Hur funkar det i D6:an?
#780247
Blir inte det här väldigt spekulativt? Ingen här vet vad som kommer och de som vet, de lär inte svara...
#780273
MartinS skrev:Jag är bara en glad amatör, men 300hk fram och 100 bak låter som en lite ojämn fördelning, men det kanske funkar? Hur blir det om framhjulen står i sörjan och bakhjulen på bra underlag? Sprutar man gegga över hela bilen med framhjulen medans bakhjulen tar dig loss?
Biltillverkaren har ju självklart sett till så det kommer att fungera. Och du utvecklar ju inte 300hk på framhjulen när du ska lirka dig loss ur en lerpöl.
#780277
Om jag kommer ihåg rätt, så vill jag minnas att Vi bilägare har haft en provkörning av Xc70/V70 med elmotorer till bakhjulsdriften från Haldex för något år sedan, tyvärr lyckas jag inte hitta artikeln. Men om jag minns rätt så berömde de köregenskaperna på haltunderlag. Och som Racetwin2 skriver så är det både billigare och enklare att styra elmotorer än mekanisk kraftöverföring.
#780291
Perc skrev: Biltillverkaren har ju självklart sett till så det kommer att fungera.
[/quote]

Ahh, du menar som med haldex gen 5 på MY13, passat dsg lådor eller mercedes rostskydd för den delen? ;-)
#780367
Perc skrev:
MartinS skrev:Jag är bara en glad amatör, men 300hk fram och 100 bak låter som en lite ojämn fördelning, men det kanske funkar? Hur blir det om framhjulen står i sörjan och bakhjulen på bra underlag? Sprutar man gegga över hela bilen med framhjulen medans bakhjulen tar dig loss?
Biltillverkaren har ju självklart sett till så det kommer att fungera. Och du utvecklar ju inte 300hk på framhjulen när du ska lirka dig loss ur en lerpöl.
Ta ett annat exempel. Du kommer ifatt en 24 meters tradare och asfalten är lite blöt. Du trampar gasen i botten för att köra om, nu utvecklar motorn 300 hk till framhjulen och inget av detta kan föras över till bakhjulen för att minska spinn och förbättra accet. Bakhjulen får nöja sig med sina 100 hk och DSTC kommer att gå in och strypa motorn istället.

En riktigt bra AWD klarar ju av att föra över all kraft/effekt dit det finns bäst grepp, de kan du aldrig uppnå med dieselmotor fram och elmotor bak och ingen möjlighet att överföra kraft/effekt mellan axlarna.

Det kommer alltid att vara ett "hjälpsystem"
Mwi skrev:Om jag kommer ihåg rätt, så vill jag minnas att Vi bilägare har haft en provkörning av Xc70/V70 med elmotorer till bakhjulsdriften från Haldex för något år sedan, tyvärr lyckas jag inte hitta artikeln. Men om jag minns rätt så berömde de köregenskaperna på haltunderlag. Och som Racetwin2 skriver så är det både billigare och enklare att styra elmotorer än mekanisk kraftöverföring.
Provkörningen var vald för att verka maximalt positiv (smart marknadsföring) . Provkörningen var förlagt till isbana på en frusen sjö, det är då så halt så de 70 hk som finns på bakaxeln elektriskt räcker för att få det spinna loss och ingen kraft kan föras över till bakaxeln från motorn i alla fall. Det är skillnad om du kör på tex grus och fästet räcker för mer än 70 Hk bak. Då kommer elhjälpmotorn till korta mot en riktig AWD.
Servicetekniker

@Johannes1975 , @Johannes1975 , Kompetensen g&ar[…]

V90 läggs ner.

Liknande dialog fanns när vi beställde v[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]