Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
#779291
Volvo har släppt en del info om VEA nu. Det finns att läsa här https://www.media.volvocars.com/global/ ... iaid=50538

Mer detaljinfo finns i de olika databladen här
https://www.media.volvocars.com/global/ ... iaid=50538

*yiekes* vad rörigt motorprogram dom har just nu.

För modellåret 2014 finns inte mindre än 5 st olika motorer som heter D4 :roll:
5-cyl 2.0 liter 163hk
5-cyl 2.0 liter 177 hk (V40)
5-cyl 2.4 liter 163 hk, tex xc70 och v70 D4 AWD
5-cyl 2.4 lit 181 hk, verkar vara en ny version i XC70 AWD
4-cyl 2.0 liter 181 hk, i 60 sersien, V70/S80/XC70
Användarvisningsbild
av ThomasT
#779309
Turbo OCH kompressor på bensinmotorerna... jag tolkar som dyrt och krångligt...

.
Användarvisningsbild
av V9097
#779315
Men det jag tror kommer bli en storsäljare i Sverige är V70 D4 181hk med manuell låda som klarar nya miljöbilsdefinitionen. CO2-värdet ligger på 109-112g/km beroende på utrustning
av Rådlös
#779317
Turbo OCH kompressor är i och för sig inget nytt. Det har funnits på båtmotorerna i många år. Mer än 20 år. Så teknik och grundkunskaper borde finnas.
Användarvisningsbild
av V9097
#779318
ThomasT skrev:Turbo OCH kompressor på bensinmotorerna... jag tolkar som dyrt och krångligt...

.
Rådlös skrev:Turbo OCH kompressor är i och för sig inget nytt. Det har funnits på båtmotorerna i många år. Mer än 20 år. Så teknik och grundkunskaper borde finnas.

Det fann ju även i VW 1,4 litersmotorer för sådär 10-12 år sen.

Hur som helst är det bara T6 som får både kompressor och turbo, T5-alternativ som presenteras har enbart turbo om jag har förstått det hela rätt.
Användarvisningsbild
av Krollspell
#779323
Otroligt trist och tråkigt att man först tog bort V8:an men nu även T6:an. Starka 4 cyl motorer i alla ära men den s k "premiumkänslan" blir som att köpa en trimmad moped..

Det borde funnits plats för dessa motorer för den lilla smala kundkrets som var beredd att betala för dessa.
Användarvisningsbild
av MartinS
#779329
T6 VEA kommer dessutom initialt bara som FWD vad det verkar. Vilket i och för sig gör att 6-cyl T6 AWD får leva kvar ett tag till antar jag.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#779338
Hahaha nu måste väl ändå volvo vara bättre på förbrukning än Bmw på dom nya motorerna S60 T6 FWD 4-cyl + 8 stegs automat (306 Hk) 0-100 5,9 sec, deklarerad förbrukning 0,64 liter milen 149g C02 bra jobbat Volvo! vol:-) (BE)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#779347
Nä men det måste ändå göra stor skillnad jämfört med den gamla T6:an. Sen är det oxå en fördel dom får ner förbrukningen på pappret det underlättar ju dom som har C02 gräns på tjänstebilar/förmånsbilar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]