Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sleeper
Är inredningen i era bilar tyst?

Min bil (V70 MY12) knarrar och knorrar en hel del när jag åker runt. "Mittkonsolen" är rena knarrkalaset om man trycker lite på den, den känns inte stum utan den rör sig säkert 5mm när man trycker på den, är det normalt? Handsfacket knirrar också, likaså armstödet och säkert fler delar som jag inte lokaliserat. Min bil ska in till bilia snart för fix av några andra småsaker som går på garanti. Nu undrar jag om jag ska klaga på knarrandet också eller om det är något man ska leva med? Bilen är byggd i april 2012 och har gått ca 1700 mil.

Jag minns ju knarrandet från mina tidigare volvobilar, men de var äldre så då levde jag bara med det. Vad gör en mekaniker åt knarrande? Drar åt? Smörjer in? Lägger in vaddering?
av BM
Hej Sleeper.

Vet inte vad man kan göra åt det eller vad Volvo kommer/kan göra åt saken.
Tänkte bara dela med mig av min egna erfarenhet av knarrandet. Min mamma har en V60 MY12 som knarrar nåt fruktansvärt. Jag upplever dock att knarrandet kommer från bilens B-stolpar och inte framifrån. Knarrandet uppstår bara när man kör över ojämnheter. Jag själv har en V70 MY11 som också knarrar från samma ställe. Jag upplever dock att V60:in knarrar betydligt mer.
Till saken hör att jag kör en massa olika nya Volvobilar i jobbet. Även dessa knarrar till och från. Vissa mer, andra mindre. Jag har dock inte upplevt att instrumentbrädan går att flytta som du beskriver.
Har Volvo missat något vid tillverkningen kanske?

/BM
av Droopy
Sleeper: jag har själv en MY12 som rullat snart 1800mil och det knarrar och knäpper en hel del i inredningen, det knakar tom vid häftig inbromsning och det knäpper även i dörrstolparna då man backar och rattar full sammtidigt.

Ska in om några veckor för att åtgärda en massa andra saker då ska de titta på detta ochså.
Dok så har jag aldrig kört en nyare Volvo som inte knakar mer el mindre i inredningen så jag har inga större förhoppningar.
Servicetekniker

@Johannes1975 , @Johannes1975 , Kompetensen g&ar[…]

V90 läggs ner.

Liknande dialog fanns när vi beställde v[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]