Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hanzon
Som rubriken lyder så är min fråga garantitid för tillbehör monterade i efterhand.
Det gäller belysta instegslister som är monterade av ÅF mitten på maj, nu har dessa slutat fungera(lyser inte längre)
Vet någon om det finns en generell garantitid för tillbehör som jag kan åberopa?
Användarvisningsbild
av joel80
Konsumentköplagen ger dig 6 månader där alla fel som uppkommer räknas som ursprungsfel.. bevisbördan ligger på säljaren.

Det är en lag och säljaren kan inte förhandla bort den genom andra garantier som gäller kortare.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... tkoplagen/
Användarvisningsbild
av Hanzon
Tack för era svar.
Jag ska boka tid under dagen.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja, Lars, du har fel. ;)

Konsumentlagen reglerar garantin (som egentligen är reklamation) till 2 år, men efter 6 månader är det upp till dig att bevisa att felet fanns där innan köp eller uppkommit p.g.a konstruktionsfel. Alltså efter 6 månader blir det svårare att få rätt mot säljaren... uppenbara konstruktionsfel där det inte kan berott på din hantering går oftast ändå att reklamera.

Så länge man köpt från ett företag har det ingen betydelse om varan är begagnad. Däremot är bedömningen för vad som räknas som fel olika om man köpt begagnad.

Garanti utöver konsumentköplagen är frivilligt.. samma sak med returrätt och ångerrätt (så länge det inte går under distansköplagen, då är det 14 dagars returrätt som gäller.. alltså om man t.ex köper från nätet.)
Användarvisningsbild
av joel80
Ja just det.. 3 år är det ju! :)

Jag har lite svårt att lära om..
"Från och med 1 april 2005 är reklamationstiden förlängd till tre år. Det gäller varor som du köpt den dagen
eller senare. För varor som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.
Har garanti lämnats för längre tid än tre år flyttas reklamationstiden fram i motsvarande mån."
av Denesfay
Så, om t.ex min ruta på förardörren går knackigt när man hissar upp den samt att min baklucka knorrar vid gupp och min bil är uttagen 2010-10-nått. Jag köpte den begagnad samt har haft den i nästan exakt ett år så kan jag reklamera dessa fel eftersom dom är inom treårsperioden?
av RSport
Denesfay skrev:Så, om t.ex min ruta på förardörren går knackigt när man hissar upp den samt att min baklucka knorrar vid gupp och min bil är uttagen 2010-10-nått. Jag köpte den begagnad samt har haft den i nästan exakt ett år så kan jag reklamera dessa fel eftersom dom är inom treårsperioden?
Tyvärr inte för dig, då det bara är ursprungliga ägaren, som köpt varan som ny, som kan reklamera eventuella felaktigheter på varan.
Men i många fall så brukar ändå biltillverkarna, hjälpa "Andrahands"-kunder, upp till 2 år.

Verkstadsbesök idag. Det som påstå[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Borde inte spela någon roll var du tar jord […]

Vad tråkigt! Förra veckan stal nå[…]

Fick pris på byte av batteri för total[…]