Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Datarolf
Hej!

Så var det dags igen. Serviceindikatorn anger "Dags att boka tid för service" igen trots att bilen bara gått 1400 mil och 10 månader sedan sist.

Har letat här på forumet efter hur man själv släcker serviceindikatorn och hittat följande procedur:

"Sätt i startnyckeln, håll inne trippmätarknappen och tryck sedan i några sekunder på startknappen, utan att samtidigt hålla nere bromspedalen."

I mitt fall resulterar proceduren ovan i ett kort pip och att koderna 021 och sedan 161 visas på displayen. Sedan återkommer den f-nade serviceindikatorn igen.

Är det någon som vet om proceduren fungerar på en XC 70 D5 av årsmodell 2010, eller om det finns något annat knep? Jag är kanske helt enkelt tvungen att åka till en verkstad för att bli av med eländet?

Rolf J
Användarvisningsbild
av joel80
Ska du inte göra service på den varje år?
De flesta bilar säger väl till efter 10-11 månader?
Användarvisningsbild
av Datarolf
Service ska göras efter 3000 mil eller var 12:e månad, vilket i mitt fall blir i oktober 2013. Det datumet klarar jag av att hålla reda på själv, och vill alltså slippa den irriterande indikeringen de närmaste månaderna.

Finns det någon som vet hur man släcker indikeringen så att jag kan slippa kosta på ett extra verkstadsbesök bara för det?

Rolf J
Användarvisningsbild
av joel80
Då är det väl rätt rimligt att den säger åt en att boka tid efter typ 10-11 månader.. så man hinner få en tid innan det gått över tiden för mkt och man torskar garantier och sånt.
Användarvisningsbild
av Datarolf
Jag tycker inte det är rimligt att behöva åka runt med en bil som meddelar att den behöver service under 3 av årets 12 månader. Jag vill alltså bli av med meddelandet här och nu!

Rolf J
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag minns inte proceduren, jag har inte utfört den själv, men när du startat kan du trycka på READ i blinkersknappen, så försvinner meddelandet. Så slipper du se det tills du kommer på hur den ska släckas.
av perhall
Tidigare har det ju funnits en rutin för att få bort den totalt, dvs. inte bara genom Read varje gång man startar. Men tror inte det finns i Sensus.

Volvo är nog tvungna att ha en serviceindikator, tänk annars vilken uppståndelse det skulle bli när motorer rasar och bilar inte har servats... inte så jättemånga längre som läser skötselanvisningar... och alla bilar nästan har ju serviceindikator sen länge.
PH
Användarvisningsbild
av Strebern
joel80 skrev:Då är det väl rätt rimligt att den säger åt en att boka tid efter typ 10-11 månader.. så man hinner få en tid innan det gått över tiden för mkt och man torskar garantier och sånt.
Det verkar just nu vara ca 1-2 månaders väntetid på service i örebro.
Jag ska in med min om en vecka, första lediga tid dom hade när jag bokade för 2 månader sen.
Så det är nog bra om den säger till i tid.

Servicetiden är nu överskriden på min bil, och när jag bokade servicen påtalade jag detta för mekanikern.
Han hade ingen lösning, utan var väldigt flyktig på sina svar, när jag sade "jag kan byta olja och filter själv så det klarar sig iaf", så sade han kör ändå och byt ingen olja.

Detta är ju inget trevligt ur andrahandsvärdessynpunkt, att man vid försäljning måste påtala/förklara serviceverkstädernas brister vad gäller att erbjuda service i tid.

Mvh Patrik
av perhall
Det här gäller ju eg andra märkeno också, men Volvo är generösa med överdrag.
Har hört från flera Volvo-källor att 32500 km/14 månader är ok.
VAG har ingen tolerans alls, eller som nån där sa, har den gått 3020 mil så är det kört.
Det händer ju titt som tätt att bilägare gör överdrag, inget konstigt...
PH
Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]

V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]