Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ymmot
Tänkte att jag ska införskaffa drl ljusen från xc70 my14 och montera på min xc70 my13. Men problemet blir inkopplingen.
Tänkte be volvo ladda in mjukvaran som gör att allt ljus är släckt när ljus omkopplarn står i läge o.
Men sen att få drl ljusen att lysa vid start blir en annan femma antar jag.
Vet inte om man kan tjuva ström nånstans från motorn när den gått igång utan att få felkoder etc?

Eller ska man hoppas att volvo släpper nåt drl kit med skymmnings funktion som gör att halvljuset tänds automatiskt som på my 14?
av Hertsh
Jag skulle gärna göra detsamma. Återkom med hur det går och om du lyckas få volvoverkstaden att hjälpa dig.
Användarvisningsbild
av Camel
ymmot skrev:Vet inte om man kan tjuva ström nånstans från motorn när den gått igång utan att få felkoder etc?
Du borde kunna hämta ström t.ex. från matningen till eluppvärmda spolarmunstycken. Befintligt 2-pol kontaktstycke för elanslutning finns innanför vänster framskärm på plåten bakom vänster strålkastarhus även på bilar utan eluppvärmda spolarmunstyclen. Se principskiss för placering. Ledningsfärgerna är blå-grå (för plus) och svart-orange (för stomanslutning). Matning sker från befintligt relä via säkring F21 i elcentralen i motorrummet. Om säkring saknas sätt i en 10A säkring i denna position. Original får munstyckena el hela tiden via kontaktdonet när tändningen är i läge II. Ingen mjukvara behövs. För att erhålla släckning av DRL när ordinarie ljus tänds kan man koppla styrström från parkeringsljuset (eller möjligen halvljuset) till ett relä med växlande kontakt som styr DRL. Använd motriktad diod över spolen (eller likriktarbrygga). DRL kopplas på den växlande kontakten så att de släcks när relät drar. Bilen måste programmeras så att ljuset är släckt med ljusvredet i läge 0. Koppla så här:

- Från kontakdon blå-grå ledning till reläanslutning nr 30
- Från reläanslutning nr 87a till DRL lampor plus
- Från kontakdon svart-orange ledning till DRL lampor minus
- Från kontakdon svart-orange ledning till reläanslutning nr 85
- Från parkeringsljus ledning till reläanslutning nr 86
- Diod mellan reläanslutning 85 och 86 (anod på 85 och katod på 86)

Men med denna lösning kommer bakljusen inte att lysa när DRL är tända. Det känns inte helt ok för mig. Men nya bilar har det så. Det gäller att tända manuellt när behov föreligger, och det gör det ganska ofta på vara breddgrader.
av ymmot
Går det inte att nyttja dimljus knappen för drl? Kanske är lättare att koppla om där?
Har inte ännu börjat riva o kolla av hur man kan göra. Ska imorgon beställa drl ljusen Som sitter på my14 i varje fall.
Annars får man följa camels utmärkta schema och prova.
Användarvisningsbild
av Camel
ymmot skrev:Går det inte att nyttja dimljus knappen för drl? Kanske är lättare att koppla om där?
Ljusvredet med dimljusknapp är en modul som kallas LSM (Light switch module) och är helt bus-kopplad (LIN). Det finns inga konventionella ledningar för funktionerna utan endast matning samt LIN-anslutning. Modulens funktioner är helt mjukvarubaserade. (Man kan ju iofs öppna modulen och se om man kan koppla in sig på själva knappen men det är inte enkelt och inget man gör på en MY13 enligt mig).
Användarvisningsbild
av Dogfight
Tänk på att du måste koppla in bakljuset samtidigt som dina DRL. Din bil e inte helbilsgodkänd med DRL o då måste bakljusen lysa. Det blir ett varselljus helt enkelt o inget DRL. Kolla upp det får du se. Jag vill oxå ha "DRL" (varselljus) på min V70 MY13 men inte kommit till mer än funderingar ännu. Om det e nån i gbg området som kanske kan hjälpa mig så e jag intresserad.
Dogfight.
av ymmot
Å andra sidan vem kollar om bilen är helbils godkänd eller inte mer än bilprovningen. Sen är det bara att ställa om ljuskopplaren på läge 1 så lyser det som vanligt.
Tanken är ju att köra med bara drl på och inget annat.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Dogfight skrev:Tänk på att du måste koppla in bakljuset samtidigt som dina DRL. Din bil e inte helbilsgodkänd med DRL o då måste bakljusen lysa. Det blir ett varselljus helt enkelt o inget DRL. Kolla upp det får du se. Jag vill oxå ha "DRL" (varselljus) på min V70 MY13 men inte kommit till mer än funderingar ännu. Om det e nån i gbg området som kanske kan hjälpa mig så e jag intresserad.
Dogfight.
Enklaste sättet att få drl look a like är att köpa dessa och sen vrida till pljus+dimljus. http://www.xenonkungen.com/se/led-diodl ... ampor.html
Original dimljus ser nästan ut som ett p-ljus i jämförelse.
Användarvisningsbild
av Camel
Bilnörden skrev:Enklaste sättet /.../ vrida till pljus+dimljus.
Absolut det enklaste sättet. Men också ett enkelt sätt att ladda ur batteriet då man lätt glömmer att släcka P-ljuset efter man lämnat bilen när det är ljust ute.

I denna tråd finns mer att läsa: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=67012

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]