Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nu kollat in MY14 ordentligt.
Kan inte komma ifrån att det är en riktigt mesig facelift.
Digitalinstrumenten är ok men jag gillar instrumenten i BMW:n bättre för de går att få i helt klassisk layout med hastighetsmätare och varvräknare (de som provkör 520:n fattar ofta inte att det är digitalinstrument).
Varför inte aktivt helljus och statiska kurvljus som på 60-modellerna? 70-modellerna får nyheter sist eller inte alls...
DRL i spoilern ser ju lite tveksamt ut.... fanns även på Mazda 6 MY93.
D5 går bra men är bullrig och ganska törstig. Ljudmattan klart värre än i T4:an - synd, för det är betydligt mer drag i D5:an (även 520:n har en besvärande 4-cylindrig ljudmatta mest hela tiden).
Kromlisterna gillar jag inte riktigt...
Snygga nya fälgar.
2002 var Volvo på gång med kul modeller och framåtanda... nu när femcyl och sexcyl modeller försvinner - vad blir det kvar då?
Tycker faktiskt att det börjar se alltmer intressant ut på andra ställen och behåller T4:an ett tag till (hade tänkt byta till en MY14 D5 men men....).
Sammanfattningsvis: V70 är halvdyr, mycket bekväm, tråkig att köra, börjar kännas ålderstigen och snart bara tråkiga motorer...

Är jag för kräsen? Vet inte... men för 375000 som en ok specad D5 kostar vill jag bli lite imponerad...

PH
Jag "lämnade v70" för två år sedan då det inte hänt något större de senaste 10 åren typ, men volvo gillar jag fortfarande så det blev en xc60.
En liten detalj men jag har aktivt helljus på min MY14. Iaf enligt ÅF. Har inte hunnit testa ännu dock. Skall kolla bilmenyn idag.
En sak jag inte förstår att Volvo inte inför är el-inställbar ratt.
Hade ju varit perfekt ihop med elstol och nyckelminne.
Har svårt att tro att det är aktivt helljus på V70:n. Ljusinsatsen ser ut som på MY08. Inget statiskt kurvljus som på V60/S60.
Står inget i instruktionsboken heller...
Säljare har ju fel ibland... men hoppas de har infört det!
PH
En helljusassistent - som funnits i amerikanska bilar i 40 år - är ju inte så innovativt... ungefär som en regnsensor.
Det riktiga aktiva helljuset är ju en mindre revolution inom ljusteknik när det gäller ljusutbyte.
PH
Att 70/80-bilarna inte får de nyaste tekniska lösningarna är inte så underligt,
det är en helt annan teknisk plattform jmft med 40/60-bilarna.

Tror man ska vara nöjd med att de ens har fått in Sensus i dessa "gamla" modeller...
perhall skrev:Tycker faktiskt att det börjar se alltmer intressant ut på andra ställen och behåller T4:an ett tag till (hade tänkt byta till en MY14 D5 men men....).
Sammanfattningsvis: V70 är halvdyr, mycket bekväm, tråkig att köra, börjar kännas ålderstigen och snart bara tråkiga motorer...

Är jag för kräsen? Vet inte... men för 375000 som en ok specad D5 kostar vill jag bli lite imponerad...
PH
Lite rätt och lite fel har du, tycker fortfarande att V70 har väldigt fina egenskaper på vinterväg, stabil och bra framkomlighet. Bedömer även att V70 har en högre krocksäkerhet jämfört mot andra bilar i sin storleksklass, kanske speciellt när det gäller älgolyckor.
Tråkiga motorer, lite spännande tycker jag faktiskt att den nya generationen motorer verkar vara, men de är ju ännu inte tillgängliga.
När det gäller kromet är jag enig med dig, men fronten tycker jag är ännu värre ser ju ut som en passat.
Och till sist om man vill köra europeisk bil med fler än 4 cylindrar och lite utrustning, vad får man för 375,000?
least skrev:Att 70/80-bilarna inte får de nyaste tekniska lösningarna är inte så underligt,
det är en helt annan teknisk plattform jmft med 40/60-bilarna.
Jag tycker det tekniskt sett är underligt då 60/70/80-bilarna är besläktade i elsystemet och är baserade på olika varianter av samma Y20-plattform. Nya V40 är baserade på en modifierad plattform som har sitt ursprung med bl.a. förra generationens Ford Focus.
Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]

V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]