Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JE Jr
Jag har köpt mig en S80 V8 07:a för ett tag sedan, och har problem med att tanka den, pumpen slår ifrån och man får lirka och trycka sig igenom kanske 10-15 frånslag innan man fått i soppan.. Det händer inte varje gång, men kanske 2 av 3 gånger man tankar. Tror jag har tankat på olika stationer varje gång jag tankat den så det kan nog inte vara "min mack" som har problem med pumparna.

Tänkte höra om någon annan varit med om detta och hur ni löst det? Har sökt runt lite men hittade inget.

Senast idag hände det. Pumpen slog ifrån första gången efter 22 liter. Efter att ha trilskats och tryckt in bortåt 20 frånslag hade jag fått i 56 liter...
av perhall
Har haft samma problem med en V70 MY11... men när jag haft den ett tag hände det inte mer. Jag tror att det kan vara en olycklig kombination av ovana vid kombinationen bil, pump, vinkel på pumphandtaget etc. Det är ju inte som förr när man bara satte i handtaget och tankade. Fast då blev man sjuk av alla bensenångor istället.../PH
Användarvisningsbild
av Strebern
Bottna inte handtaget i tankhålet, dra ur det nån/nåra centimeter så går det bättre (utan att för den skull riskera att den ramlar ut hålet...)
av OSK
Samme problem med min V70 MY12 DrivE når jeg tanker diesel. Mitt inntrykk er at det er på stasjoner som har "godt trykk" på pumpene. Merker at det er god kraft i strålen de gangene jeg har problemer, fyller jeg et sted hvor det renner litt saktere ut av pumpehåndtaket så slår den aldri ut før tanken er full.
Användarvisningsbild
av Strebern
OSK skrev:Samme problem med min V70 MY12 DrivE når jeg tanker diesel. Mitt inntrykk er at det er på stasjoner som har "godt trykk" på pumpene. Merker at det er god kraft i strålen de gangene jeg har problemer, fyller jeg et sted hvor det renner litt saktere ut av pumpehåndtaket så slår den aldri ut før tanken er full.
Återigen, dra ut handtaget något ur påfyllnadshålet vid tankning (bottna inte) så minskar/försvinner problemet.
Man behöver inte fylla sakta.

Jag tankar på alla olika stationer ok/statoil/preem/shell/tanka etc, och det fungerar bra för mig med att dra ur pumphandtaget något ur påfyllningshålet. Händer undantagsvis att hantaget slår ifrån pga skvätt inne i påfyllningsröret
Användarvisningsbild
av Strebern
Tankade igår och tänkte på detta och memorerade mitt "tanksätt", jag kör ner pipen fullt i halsen på påfyllnadsröret, sedan drar jag tillbaka den så kragen på tankhandtaget tar i mynningskragen på påfyllnadsröret = inga problem.
av JE Jr
Tack för tipsen! Nu har jag tankat och gjorde som Strebern sa. Inga problem. Råkade av misstag trycka ner handtaget fullt under tankningen och då stannade den nästqn direkt, drog upp igen och då gick det till full tank utan avbrott.
Användarvisningsbild
av Vojje
om man inte ens kan tanka är nog inte en s80 V8 det rätta alternativet, tyvärr.
Prova hellre en Tesla Roadster :wink:

Hissa, starta, vrid, lossa returen till behå[…]

Stiften kommer åt genom att plocka bort pl[…]

Stort tack för hjälpen här på[…]

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]