Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#770769
Är det några stora skillnader mellan B5254 motorn i utförande som 2.5T bensinare och 2.5FT flexifuel?
Som t.ex materialval, fuelrail, spridare, etc
Anledningen till att jag undrar är att jag kommer bygga om min V70 -04 2.5T till E85 inom kort (med piggyback).
Tack!
#770805
Enda skillnaden såvitt jag vet är allt som kommer i kontakt med bränslet - Bränsleledningar, bränslepump etc. I övrigt är motorn identisk med 2,5T. Står du i valet mellan de två så välj en 2,5 FT. Mycket bättre drag och motorgång med E85. Eller tänkte du etanolkonvertera?

Givetvis också motorstyrenhet då den är mappad för att klara olika bränslen och blandningar dem emellan.
#770809
Racetwin2 skrev:Enda skillnaden såvitt jag vet är allt som kommer i kontakt med bränslet - Bränsleledningar, bränslepump etc. I övrigt är motorn identisk med 2,5T. Står du i valet mellan de två så välj en 2,5 FT. Mycket bättre drag och motorgång med E85. Eller tänkte du etanolkonvertera?

Givetvis också motorstyrenhet då den är mappad för att klara olika bränslen och blandningar dem emellan.
Tack, jo jag avser att E85 konvertera den! :)
#770819
perhall skrev:Ja identisk med 2,5T av samma MY men inte med MY04!
Dessutom kom 2,5T 210 hk MY05, MY04 var det 2,4T 200 hk - möjligen avses en MY05 uttagen år 2004.
PH
Jag har en MY04 byggd December 2003, med 2.5T 210hk
#770822
Just det, nu tänkte jag fel, 2,5T började produceras v 9 2003 då MY04 kom... sorry.

Men det är inte bara bränsleledningar och bränslepump som skiljer, är det inte en massa annat också fick jag förklarat för mig när V70II introducerades...
PH
#770827
Lite klarläggande: Någon FlexiFuel från Volvo fanns inte 2004. Det kom några år senare (2007?) Så det kan vara markanta skillnader*. Jag har en V70 2.0F -08. Den har bränslepump och tankgivare matad med växelspänning. Troligen har 2.5 FT det också? Det kan vara skillnader i materialval på vissa motordetaljer mellan en bensin och en FFV. En FFV har alltid elektrisk motorvärmare. SAAB BioPower hade valmöjlighet på elektrisk eller bränsledriven motorvärmare. Om någon undrar, så går en vanlig bränsledriven motorvärmare alldeles utmärkt på E85. T.o.m bättre eftersom etanol sotar mindre.
Sedan är naturligtvis motorstyrenheten annorlunda mappad i en FFV. Men nu skulle Jackson75 etanolkonvertera med en Piggyback, en elektronisk dosa. Då kan man lite "slarvigt" säga att han lite begränsat mappar om sin motorstyrenhet själv.
Det går att mappa om den befintliga styrenheten till E85, men är orimligt dyrt. En Piggyback är billigare.

*Enligt en "luddigt och ytlig" beskrivning från Volvo, så har deras FFV-motorer elektrisk förbränningsluftförvärmning vid kallstart. Etanol vill nämligen ha några tiotal fler värmegrader än vad bensin behöver för att förbrännas effektivt. Jag vet inte hur en 2.5T är utrustad i det avseendet, men om man etanolkonverterar en bensinmotor så skall man tänka på att förvärmningen av förbränningsluften skall fungera. Av det förstår man att några "öppna sportluftfilter" inte är någon hit ihop med etanol.
#770830
2,5FT kom sommaren 2008 som MY09, fanns ej tidigare. 2,0F kom i dec. 2007 el jan. 2008 har jag för mig. 2,5T kom med första lev. sept. 2007.

Man kan ju tänka sig att det BSR gör vid en etanolkonvertering är minimum - Volvo lär ha gjort fler modifieringar.
PH

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]