Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TinneT6
Hej,

efter en veckas ägande står bilen redan på verkstaden, så jag skulle behöva lite tips...

Idag gick bilen ej att starta, felmedelande "Rattlås Service Erfordras" dök upp i displayen.
Ratten gick att vrida, men bilen startade ej, bärgning till verkstad där den nu står.

Testade att lossa batteripolen, men utan framgång.

Har sökt en del på nätet och fått en del trådar om detta fel på S40/V50, dock ej på V70 men det är kanske samma konstruktion?

Frågan är då om det kan avhjälpas med annat än kostsamt byte av rattlåset?

Har haft likande fel på en nyare BMW och då hjälpte mjukvaru-uppdatering.
Läste i någon tråd att dålig batterispänning kunde ge liknande felmeddelande, troligt?

Tänkte höra vad stämman säger då verkstaden inte ens hade tid att kika på bilen denna veckan...

Bilen är en V70 T6 AWD -08
Senast redigerad av 1 TinneT6, redigerad totalt 0 gånger.
Ny uppdatering.

Vara nere på Volvo idag för att hämta barnstolen i bilen som jag behöver.
Nyfiken som man är kunde jag ju inte låta bli att testa lite igen.
Testade först med andra nyckeln utan framgång.
Testade sen att justera ratten lite bryskt och vad hände då, jo bilen gick att starta....
Testade ett antal gånger med båda nycklarna och det var inga problem.

Frågan är ju nu, hade låste bara kommit i "otakt" och hängt sig, eller är det bara en tidsfråga innan det händer igen?...

Verkstaden ska ta in bilen idag(förhoppningsvis) för att läsa av och nolla felkoder, får se vad det kan ge.

Låset fungerar ju bevisligen rent mekaniskt, men frågan är om man kan chansa. Man vill ju inte ha e bil man inte kan lita på heller.

Fortsättning följer!
Framförallt kan det minst sagt bli spännande om det låser sig under körning men jag hoppas det är konstruerat så att det inte kan ske.
Tror nog inte Volvo skulle installera ett rattlås som kan låsa sig under färd, men visst man vet ju aldrig.
Nu var ju problemet i mitt fall att det inte låste sig och att bilen därmed går i någon slags baklås....

Hur som, nu är bilen hämtad i alla fall. Felkoder är rensade och ny mjukvara är nedladdat i styrenheten för detta(oklart vilken). Så nu är det väl bara att testa och hålla tummarna....

Kommer även ladda batteriet för att utesluta dålig batterispänning, vilket ju kan ge konstig elfel.
Igår....Gekås parkering i Ullared.Fullastad bil. 25mil hemifrån.
Rattlås serv. erfordras.
Testade göra om upplåsning/startförfarande säkert 100 gånger. Key och keyless.
Provade även föreslagen våldsam rattjustering.
Bärgare till Volvo i Falkenberg där den står nu.
Det började vid en tankning tidigare på morgonen, hjulen stod snett och spände i rattlåset.
"Vrid ratten och försök igen" sa den då. Sen fungerade det till nästa start i Ullred då den inte ville fler gånger.
Pratade med 2 olika meckare på Bilia som bägge sa att det inte finns någon genväg att kunna starta bilen alls. Bärgning gäller.
CEM måste återställas från felkoderna innan den tillåter startförsök igen.
:cry: :cry:
Mossamicke skrev:Pratade med 2 olika meckare på Bilia som bägge sa att det inte finns någon genväg att kunna starta bilen alls. Bärgning gäller.
CEM måste återställas från felkoderna innan den tillåter startförsök igen.
:cry: :cry:

Vilken bra lösning Volvo !
Det var slugare än vad man är van vid, måste jag säga. I det här fallet måste det väl för bilens styrsystem se ut som om någon försökt forcera rattlåset, och att då känna av detta och vägra motorstart måste var en av de slugare idéerna de har fått. Att sen en och annan rättmätig ägare också blir stående, i onödan, det får man ta. Då har man i alla fall bilen under kontroll.
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]