Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Min sambo ska till att köpa en ny kombi då vi behöver en större bil för barnets skull.
Jag har alltid kört Volvo men har ingen erfarenhet vad gäller V70.

Min fråga lyder:
Ska man satsa på den senaste av dom äldre V70, dvs 07, eller köpa den nya 08, 09?
Bortse från utseendet och vad man själv föredrar. För henne har det ingen betydelse. Vi vill undvika all "onödig" krångel.
Budgeten är satt till ca 100.000 kr. Tänkte se om man hittar någon med få ägare och som inte rullat mer än 12.000 mil, och det ska ju inte vara något problem tycker man.

Men som sagt. Tips önskas från er som kan bilarna.
Hittar man en V70II som har rullat max 12000mil för 100000? Är det verkligen ärliga mil då?
Men rent generellt så håller en v70ii bättre både framvagnen och i övrigt och har bättre vändradie mer plats i baksäte och är krocksäkrare
hej ! jag skulle rekommendera 06-07 er, beprövad och pålitlig modell, har själv en. min syster äger dock en v70 08 första modellen dom " nya " och den har det varit mycket elfel på, sök lite här i forumet så får du se att dom har gjort många ändringar från 08 till 09..
Har haft en 02 V70 den hade jag jätte mycket fel på. Var först i Sverige med och ha fel på odljud från svänghjulet inte ens volvogöteborg hade varit med om det. Sen jag bytta till 08 modell har det funkat så är nog så olika vem man frågar. Det har ju sålts några tusen bilar av dom modellerna.
Skatten är väl knappast lägre på en MY08? Den har ju högre EU-mix än MY07 gamla modellen.
Däremot har ju MY10 och framåt för dieslar och MY11 och framåt för bensinare lägre skatt...

Nya modellen är lite rymligare, klart bekvämare (klart tystare!) och säkrare. Kan hända att den håller bättre, fast jag har siffror på garantirep på MY07 och MY08 och de är klart lägre på MY07 - utgående modeller är nästan alltid bättre än nya. Det gällde även pre-delivery check på den nya.

Om körupplevelsen är viktig (jag får inte riktigt det intrycket...) så är ju den gamla lite mer närvarande, mindre och med mer morr från motorn... tycker allmänt att V70II är en ovanligt tråkig bil att köra. Stor, tyst, rätt trista motorer (utom T6) etc.
PH
snoddasD5 skrev:Helt klart 08 med nya karossen en finare bil och köra.
Så enkelt är det väl inte? För 100.000 får man ju en välskött V70N, med mycket utrustning och rejäl motor. För samma peng blir det en ganska sliten V70II med ingen motor och skral utrustning.

Svårt att säga vilken som är finast att köra.
Den behöver ju inte nödvändigtvis vara sliten bara för att den gått mer mil. Ålder sliter många gånger mer än mil.

Hittar ingen anledning att köpa V70N. Den är mindre, bullrigare och har ännu segare styrning än V70II. Det skulle bara vara för pengarnas skull.
En 08 V70N Classic känns som ett mycket säkrare kort än en V70II 08:a om man vill undvika krångel.

Mina fem cent..

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]