Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeterA
Var inne och optimerade min bil idag.
Noterade att när teknikern laddade hem programvaran för Polestar stod det 231hk - 260hk alltså inte 258hk som hemsidan skriver.

Kanske en uppdatering av programvaran är gjord, Någon som vet? Bilia hade som vanligt ingen aning när jag påpekade att hemsidan säger 2hk mindre än programfilen i systemet...
av perhall
Ibland kan ju omräkningen kW-hk skapa lite förändringar i antal hk om det är dåligt avrundat omräkningstal... /PH
Användarvisningsbild
av Strebern
Hur går bilen då, blev det markant skillnad eller bara lite extra skjuts?
av PeterA
Giggs skrev:Kan inte se någon anledning till att Polestar skulle lägga tid på att uppdatera programvaran till 2.5FT-motorn, så jag gissar att någon bara avrundat uppåt så det ska se snyggare ut :)
Så kan det vara. Irriterande dock när men inte får rätt uppgifter från källan självt utan dom väljer att presentera olika siffror.
perhall skrev:Ibland kan ju omräkningen kW-hk skapa lite förändringar i antal hk om det är dåligt avrundat omräkningstal... /PH
Ja avrundning i all ära men i kw så anges endast 180st sådana i det registreringspapper som Volvo skickar med och det är ju avrundat neråt endast 241hk :wink:. 192KW är snällt avrundat uppåt 258hk och 194KW 260hk. Polestar anger 190kw på hemsidan vilket endast motsvarar 255hk och samtidigt anger de 258hk en rad ovanför. Som sagt inte en siffra rätt i något papper eller system så vad har bilen ?:-/
Inte för att några hk hit och det spelar någon roll men jag blir lite nyfiken på vad som är den "rätta" siffran :D
Strebern skrev:Hur går bilen då, blev det markant skillnad eller bara lite extra skjuts?
Den har väl inte fått chansen att adaptera sig helt ännu då jag endast kört 3 mil men lite extra skjuts är väl ett bra sammanfattande ord.

Det är ju inte som när jag och MartinS chippade våra V40 2.0T för 13 år sedan och fick +60hk och bilen blev som ett skenande monster efteråt jämfört med original. Detta känns mer sofistikerat utfört.
Gillar dock att bilen nu mer drar till rödmakering utan att "dö" strax innan som den gjorde original.
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Någon som kört på 95 efter trimning? Och ja jag vet att man ej ska :)

Rycker bilen?
av jpennerb
PeterA skrev:Inte för att några hk hit och det spelar någon roll men jag blir lite nyfiken på vad som är den "rätta" siffran :D
Här har du en länk från en gammal tråd där det har gjorts bänkning mellan orginal, polestar och autotech. Detta kanske ger dig dom rätta siffrorna? :D

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15#p655180

Testet visar väl att bilen levererar det polestar lovar och lite till. 255hk på hjulen vs. 271hk för autotech är inga stora skillnader på pappret. I verkligheten skiljer det massor då jag enkelt hängde av en V70 2.5ft MY10 polestar på en 2-1 väg, dessutom var det en "R-design" men vet inte om det gör någon skillnad? :lol:
_FrEdRiK_ skrev:Någon som kört på 95 efter trimning? Och ja jag vet att man ej ska :)

Rycker bilen?
Har inte testat och kommer inte att göra det heller. Har aldrig kört med bensin sedan inköpet. Etanol fungerar bättre och billigare.
av JE Jr
09 och 10 har olika slutväxel vilket gör en del, 0-100-tiden är 0.3sek sämre för MY2010 med auto jmf med 09.

Men sen tror jag ändå säkert att Autotech har lite mer pulver i sina kalibreringar. Polestar skriver ju tillomed att de inte tar ut max.
av Marqs
_FrEdRiK_ skrev:Någon som kört på 95 efter trimning? Och ja jag vet att man ej ska :)

Rycker bilen?
Ja, jag var en sväng ner i Danmark och Tyskland och var då tvungen att tanka 95, men det var inga problem alls. Lite tröttare kändes den men det kan ju oxå bero på besöket i Bordershopen 8)
Annars så tankar jag enbart etanol, året runt.

/Marcus
av PeterA
jpennerb skrev:
PeterA skrev:Inte för att några hk hit och det spelar någon roll men jag blir lite nyfiken på vad som är den "rätta" siffran :D
Här har du en länk från en gammal tråd där det har gjorts bänkning mellan orginal, polestar och autotech. Detta kanske ger dig dom rätta siffrorna? :D

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15#p655180

Testet visar väl att bilen levererar det polestar lovar och lite till. 255hk på hjulen vs. 271hk för autotech är inga stora skillnader på pappret. I verkligheten skiljer det massor då jag enkelt hängde av en V70 2.5ft MY10 polestar på en 2-1 väg, dessutom var det en "R-design" men vet inte om det gör någon skillnad? :lol:

Rycker bilen?
Har inte testat och kommer inte att göra det heller. Har aldrig kört med bensin sedan inköpet. Etanol fungerar bättre och billigare.
Japp tror dig!
Självklart ger mer hk/nm mer pulver att spela med och atech drar det längsta strået. Bra killar är det också.

Dock så har jag tyvärr redan fått använda min maskingaranti för en krånglande bränslepump i våras och därför varken litar jag på bilen eller vågar riskera min gällande garanti och där av valet av Polestar. Bättre än inget alls ;)

/Peter

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]