Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av KristianH
Hejsan alla Volvomänniskor!

Har sedan ett år en V70II 2.4D Momentum med manuella växellådan.
För 1,5månader sedan, en vecka ungefär efter att vi haft inne bilen hos volvo på kamremsbyte + stora servicen, så började den rycka lite smått någon gång ibland.

Detta ryckande tilltog för varje dag som gick,
detta problem skedde på en och samma tank (tankade hos ST1, vad det nu innebär) och mot slutet av tanken började bilen rycka nästan konstant, så mycket att när jag var på väg till macken för att tanka så trodde jag att den skulle stanna helt...
Kändes som att den tappade orken ibland, och den röck i stort sett konstant.
Tanken blev så tom att färddatorn visade bara sträck under "KM till tom tank"-kategorin...
och sista pixelraden på tankmätaren försvann några km innan jag kom till macken.

Lyckades ta mig till macken, på vad jag trodde var "ångorna"... ställer upp bilen med pumpmunstycket i och på automatik... vid 60,1Liter klickar pumpen ifrån... jag lyckas pressa i 62liter med pyttesmå duttar på slutet.

Bilen har ju en tank på 70liter, hur kan detta vara möjligt?!
Tankade iallafall upp bilen, och så fort vi kom till en butik som sålde sånt medel som ska motverka tillväxt i tanken köpte jag en sån och slog i en skvätt.

Efter ca 10liter in på denna tank så upphör rycken nästan helt, succesivt.
Tar och kollar under plastkåpan på motorn för att se om man kan se någonting som ser galet ut (för trots att bilen var bättre, så röck den någon gång ibland ändå, just när man kommit upp till önskad hastighet och klivit av gasen så att man bibehåller hastighet snarare än att forsätta öka den, det var då den brukade rycka, liksom på halvgas eller hur man ska säga)

Såg en kontakt i anslutning till någon luft"ledning" satt en kontakt som såg lite oljig och sotig ut... tog av den och rengjorde den invändigt, efter detta har bilen gått som den ska... nu finns all kraft även från låga 1200-1300rpm.

Någon fler som har råkat ut för detta, och har några tips på vad det skulle kunna vara?
Är lite orolig att dessa problem ska komma tillbaka.

Ursäkta ett långt inlägg, hoppas det inte var alldeles för betyngande att läsa all denna text :P.

Har förövrigt inte haft några som helst problem med bilen.

Med vänliga Hälsningar
Kristian

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]