Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Doffen
Skal hente ut min XC70 kommende onsdag.
Bilen er en lagerbil jeg selv ikke har specet, men forhandler virker til å ha gjort en god jobb her, forutenom ett par ting.

Progressiv servo:

Har for tiden en V70 R Design 2013 på prøve, den har ikke optionen i sensus for progressiv servo, men alikavel virker den til å justere tyngden på rattet i forhold til hastighet, lett å vri rattet stillestående og tyngre når man kjører.
Kan det stemme at bilen selv justerer kraften som trengs, selv om man ikke har optionen progressiv servo?

Backkamera:
Koster her i Norge kr 14 000 å få montert, inkl deler.
Noen som har en aning om hva det koster i Sverige? Skal til Luleå på ferie, så tenkte det kanskje var noe å spare på å gjøre jobben der.
Har sendt mail til forhandlere, men det tar jo tid før man får svar.

Lurte også på å gjøre monteringen selv, noen som har erfaring med det?
Backkamera inklusive montering kostade knappt 10000 kronor när jag köpte min XC70 för två år sedan.
Det är lite bökigt för det ska förläggas en videokabel hela vägen genom bilen upp bakom displayen i instrumentpanelen, och så ska mittkonsollen demonteras för att få i knappen som det står CAM på. Nöjer man sig med svart blindknapp blir det enklare.

Håltagningen i bakluckan är inte så farlig, för luckan är i plast.

Även normal servo känns ju som om den var trögare när man kör än när man står still. Men den går som sagt inte att justera i tre olika lägen. Nu kan du inte justera under körning, men menyalternativet ska finnas där ändå, även om det inte går att välja då (grå färg).
Den enda skillnaden jag märkt är att man kan justera hur trög den skall va, styrning både med och utan detta tillvalet är ju progressiv. Jag har min inställd på "normalläget" vilket får mig att tro att jag lika gärna kunde varit utan den här optionen? Eller har jag fel?

/Martin
hehe, naturligtvis är det så Anders! Men funktionen hade kanske varit den samma?
Även standard styrväxel är på sätt och vis också hastighetsberoende. Ska dra det enkelt och generellt...
I styrkolonnen överförs det vridande momentet från ratten till styrväxeln via en tortionsstav. I låg fart vrids denna stav ganska mycket och frilägger ventiler som släpper fram mer hydraulolja in i styrväxeln och det resulterar i mera assist (lättare styrning). I högre fart krävs inte lika mycket kraft för att vrida hjulen och staven vrids heller inte lika mycket och frilägger inte lika många ventiler och mindre hydraulolja leds in i styrväxeln vilket ger mindre assist och upplevd tyngre styrning. Vridstyvheten och ventilernas placering avgör karaktestiken för hur rattmotståndet ökar med högre hastighet.

Hastighetsberoende servo tillför en dimention och det är möjligheten att aktivt styra flödet av hydrauloljan in i styrväxeln. Det gör att man kan göra styrningen extra lätt i låg fart men samtidigt tyngre i hög fart. Det är svårt att lösa på ett snyggt sett rent mekaniskt som i standard styrväxeln. Det man väljer, lätt-normal-tung, är helt enkelt nivån på styrsignalen. Man väljer mellan tre förutbestämda kurvor där normalkurvan normalt motsvarar standard styrväxel.
Din MY08 har HPAS, remdriven servopump, och då blir det inte fullt tryck på tomgång. Beroende på motoralternativ så gick man MY10-11 över till EHPAS (undantaget 2,0GTDI (2,0T, T5) som endast finns med HPAS) vilket är en elmotordriven servopump. Då kan man styra servopumpens tryck/flöde oberoende av motorns vartal och då blir det lite lättare i låg fart/tomgångsvartal (typiska parkeringsmanövrar).
Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]

V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]