Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jayjay
Jag har med största sannolikhet råkat ut för brustna kablar i genomföringen mellan A-stolpen och förardörren och tänkte ge mig på att laga/skarva dessa kablar själv men skulle vilja ha lite råd:

Hur lossar man kontaktstycket som sitter i dörren och kommer från a-stolpen? Jag vill inte bända isär den och förstöra något i onödan...

Det är hyfsat trångt och det kan eventuellt bli aktuellt att lossa hela dörren för att komma åt bättre, är det något jag bör tänka på här? Bör jag lossat fästet som sitter i dörren, eller lossa infästningen i bilen?

Tacksam för hjälp :)
Faktisk overraskende enkelt. Ta en flat skruvmejsel, på toppen av kontaktstykket ser du en spalt eller kant som du kan bryta uppåt. Da drar du en typ bygel uppåt, mens kontakterna bryts från varandra. Sen er det bare två 10mm bultar, en i varje gångjærn, och dørren er fri att løftas av. Og ja, det er mycket troligt att kablarna har gått av melan kontakt och A stolpe, har sett det på några V70II nu, och det kommer nog flera i framtiden.

Det missade jag, du må også lossa dørrstoppet, i A stolpen med en torxbult.
Min var glapp för ett tag sedan. rörde lite på kontaktstycket och vipps så funkade det bra igen. Testa med att spruta på lite kontaktspray eller liknande i kontaktstycket innan du lyfter av dörren kanske?
Tack för utförliga svar, jag ska ge mig på detta i helgen.

Att det rör sig om kabelbrott är troligt eftersom jag drog bort den skyddande "gummislangen" runt kabelstammen och såg direkt att isoleringen på en av kablarna hade spruckit och kardelerna var synliga.

Trist med en så dålig konstruktion, men kanske svårt att förutse.
Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]

P00BD00 är borta nu. Det ska vara den som ger[…]

OM RYSSEN KOMMER

USA har ju tidigare pratat om att Europa mås[…]