Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Trottler
Husvagnen fungerar utmärkt så länge jag inte stannar bilen.
Problem uppstår när jag stänger av bilen och sedan skall starta, Bilen tänder inga ljus, ingen blinkers fungerar ej heller bromsljus på hysvagnen. Felmeddelande i bilen att det är fel på styrdon. Kontakta verkstaden. Tyvärr klarar ej verkstaden det!!

Det jag får göra är att koppla lös husvagnens elkontakt innan jag stänger av bilen. När jag sedan skall åka så startar jag bilen först och sedan kopplar in husvagnen.

Volvon fungerar bra med sambons hästtransport.
Husvagnen fungerar bra på sambons Passat.

Hjälp
Bilen har förstås 13-poligt don. Nåt annat går väl inte att få längre.
Vad har husvagnen? Sju eller 13 poler?
Om du har sjupoligt på vagnen, vad har du för adapter? Kopplar den ut pol 2 i det 13-poliga uttaget på 54G till vagnen?
Har du vagnen kopplad för laddning av batteriet? Finns det diod i vagnen?

Blir rätt många frågor om det ska gå att hjälpa dig med det här.
Användarvisningsbild
av joel80
Det kan ju vara något som glappar eller är fel i kontakten.
Det finns testverktyg för släpvagnskontakten på Biltema.. dom är dock lite dyra. Köp, testa och lämna tillbaka? :D

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... 2-V-15296/

http://biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och ... -V-152960/
av Trottler
Tack för snabbt svar!
Bilen har original (eller det som kom med bilen från Volvo), adapter 13 till 7-poligt . Vagnen är därmed 7-polig.
Vagnen är en Hobby 650 från 03. Vad jag vet så finns det endast gammeldags hederliga icke diod-lampor på vagnen.

Vagnens batteri laddas ej av bilen.

Glappar? Ja kanske det. Värt att prova. Men hästtransporten fungerar på Volvon utan problem.

// Hälsningar Roger
av mattish
Det liknar lite det problemet jag hade med min vagn. Om du kopplar vagnen till Passaten, lyser dimbakljuset på den ibland?

På min vagn så lös ingenting och enligt instrumentet så stod det att släpvagnskontakt, Service erfordras.
Det var så att när bilen kände av att husvagnens batteri var kopplat till det lediga uttaget i kontakten (dimbakljuset brukar det vara) så släcker den ner all belysning på vagnen och varnar att service behövs. Verkstäderna har inte kompetens nog att hitta felet och efter en del felsökning så kom jag på felet själv! Testa att lyfta på + polen i husvagnen och testa igen!

Det var så på min V70 2013 iaf. Hästtransport, släp, båttrailer m.m fungerar utan problem eftersom där inte finns något batteri i sådana släp..

From 2013 så ska den nya trailermodulen som fixar led-lampor vara installerad från fabrik.
Ja, då låter det troligt, nu när vi vet lite mer. Den adapter Volvo skickar med, för 13 -> 7-poligt, den kopplar ut dimbakljuset på polen 54G i den 7-poliga delen. Husvagnar har i regel batteriet kopplat till 54G. Följden av detta blir att bilen känner att dimbakljuset lyser trots att det inte är tänt, eftersom husvagnens batteri ger +12 V på dimbakljuset. Så det matas bakifrån (bokstavligt talat). Detta gör bilens datorsystem konfunderat, och då kan jag tänka mig att den stänger av allting som en säkerhetsåtgärd.
Att det fungerar om du kopplar ur donet innan du startar än antagligen för att bilens system gör en funktionskontroll i samband med start.

Jag fick ett liknande problem med min husvagn, som också hade sjupoligt don (årsmodell 2001), när jag köpte min XC70 2012. Bilen har 13-poligt. Jag löste det genom att byta till 13-poliga stickproppar på alla släpfordon jag har, även flaksläp som inte har några batterier, utan fungerade bra med adaptern. Nu behöver jag bara använda adaptern till ev. andra släp som jag kan behöva dra. Dessutom är det en finess om någon som man helst inte vill låna ut sitt släp till vill låna det. Då kan man "glömma" att man har en adapter på andra hållet, så slipper man förklara för grannar att de kör så illa med släp att man inte vill låta dem förstöra släpen...
Användarvisningsbild
av Jorglund
Jag lånar denna tråden lite då jag idag skulle koppla in min husvagn på min xc70-14.
Belysninge på vagnen fungerar som det skall men matningen till kylskåp och laddning av vagnen fungerar inte.
Jag lämnade bilen till ÅF idag och han kontrollerade TRM modul mjukvara etc och allt verkade ok enligt dom.
Tillbaka till vagnen med voltmeter i högsta hugg.
kopplar vagnen till bilen med motor avstängd och huvudbrytare i husvagnen på. kollar om det finns laddning till vagnens batteri men där visar voltmetern 12v på batteriet. startar bilen och går in och mäter igen. då har jag laddning och ca 14 volt på batteriet. Startar kylen i 12v läget, då hör jag hur ett relä slår till och från med ca 1/2 sek intervall ca 5-6 ggr sedan tystnar det och mäter jag på batteriet så kommer det ingen laddning från bilen till husvagnen. går jag ut och stänger av motorn på bilen samt startar den igen så laddas vagnen... Det verkar som att så fort en belastning sker på TRM modulen så flippar den ur. jag skall göra ett återbesök hos ÅF snart hoppas jag, men snart börjar min semester och då behöver man ju ström till vagnen när man är ute en hel vecka och åker :(
Användarvisningsbild
av joel80
Du får köra med kylen avstängd under resorna.. eller låta det gå på gasol då. :)

Själv håller jag precis på att avprova min nya portabla 120w-panel (eller 2st 40w paneler i hopvikbar väska) för husvagnen! Här har jag all ström jag behöver. :D
Bild

Bild
Jorglund:
Bilen har även i ditt fall 13-poligt don, förutsätter jag.
Sen är vi tillbaka vid alla de relevanta frågorna igen:
Vad har vagnen? Sju- eller 13-poligt?
Om sjupoligt, vad har du för adapter? Vad kopplas ut till 54G? Vad har vagnen anslutet till 54G?

Om du har 13-poligt i vagnen, då har du två olika +12V matningar i donet, på polerna 9 och 10. Respektive jordningar ligger på 13 och 12.
Pol 9 ska vara ständigt strömförande, även när motorn står still. Pol 10 vaknar när generatorn laddar. Pol 9 kan alltså användas till belysning i vagnen och sådant, medan pol 10 lämpligen används till stora förbrukare med lång inkopplingstid, som kylskåp. Kopplar du kylen till pol 9 står du snart utan att kunna komma igång igen.

Hur är vagnen kopplad i ditt fall?
V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]