Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olikavolvo
Hej!
Har en volvo s80-07 II.
Mitt problem är att ratten skakar samt att passagerarsätet skakar vid vissa hastigheter.
0-60 så skakar/vibbrerar ratten lite samt att bakhjulen inte känns runda.(Fast dom är det).
60-80 lite värre.
80-110 är värst, t.ex kör jag i 90 och svänger lite så skakar ratten som bara den.
Har köpt nya däck och balanserat dessa 2 gånger och haft bilen på 4hjuls inställning på Bilia ändå är det samma skak/vibbrationer.
Bilen har gått 12700 och är en AWD på 4.4L
Tacksam för hjälp vad det kan vara.
Användarvisningsbild
av Guru
Misstänker fyrhjulsdriften. Testa att koppla ur den så ska du se att det slutar skaka.
Användarvisningsbild
av Guru
olikavolvo skrev:Fyrhjulsdriften går inte att koppla bort.
Nej, inte med en knapp eller så men du kan dra ur kontakten på styrenheten.
av olikavolvo
Enl. verkmästaren så är det ombalansering av däck som gäller fast jag balanserade om däcken igår.
Ska först prova med vinterhjulen och om det funkar så får man leta upp en balanserar som kan balansera bra i alla led.
av svedan
Du kan balansera ett "fyrkantigt" däck! Fast ratten brukar vara fram, och enbart bilen/säten bakdäcken. Men du verkar ha allt??
Enda gången jag misslyckats med balansering och rusket fanns kvar, så visade det sig att fälgen fått en snyting på insidan och inte var "rund" längre. (verkstaden satte på verkmästarens vinterhjul och förstod att felen satt i däcken)
Lycka till. Verkstaden ska givetvis klara av det.
av AndS
Vissa däck går inte att balansera. Har vid ett tillfälle fått en uppsättning utbytt efter man försökt balansera flera gånger men bilen hade vibrationer vid körning.
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]