Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SeEmSi
Har idag en XC70 -07 2.5T som jag kört en bit över 20K mil sen den var ny och det börjar nu bli dags för en ny bil. Funderar på antingen XC70 eller Passat Alltrack men gillar väl egentligen XC70 bättre, synd bara att den är ca 60K dyrare :( Alltrackens förarmiljö känns något modernare medan XC70 (D4) känns något piggare plus bättre komfort, dessutom gillar jag ju Volvo :)

Nu till lite XC70-specifika frågor:

- Är van med 2.5T, hur står dig D4 med 163 hk mot den? (Har provkört D4 och tyckte den var ok men inte kört några längre sträckor)Kör längre sträckor (60-100mil) på vintern och det måste gå undan så det blir mycket omkörningar. Värt 20k extra för D5?

- Hört att gen5 av Haldex ska upplevas som en försämring. Från vilken årsmodell kom den?

- Nåt annat som ändrats mellan 2012-2013-2014? Vet att 2014 fått ny grill och nytt instrument.

- Om det blir en ny XC70 är det någon extrautrustning som är ett "måste"? Har väl tänkt Automat + Summom + VOC/Tidur.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gen 5 kom My13. Funkar helt ok, men spelar inte i samma liga som Gen 4.

D4 är bottenstark men har inget klipp alls på toppen mot din 2.5:a om du ska mata på med kvicka omkörningar
av ansjo
VolvoB20 skrev:Gen 5 kom My13. Funkar helt ok, men spelar inte i samma liga som Gen 4.

D4 är bottenstark men har inget klipp alls på toppen mot din 2.5:a om du ska mata på med kvicka omkörningar
Håller med, jag är rent ut sagt ganska trött på att inte ha något att ge där. Väntar på Polestar, kan man lugnt säga...annars en bil jag är väldigt nöjd med, men förbrukningen är lite högre än vad jag trodde.
av mooos73
Vad drar din "ansjo"? Min ligger på 6,9 liter/mil blandad körning! Har visserligen bara gått 200 mil så jag hoppas förbrukningen sjunker efter 1000mil!
av SeEmSi
Så då är det med andra ord värt 20 tusen extra för D5? Vad jag förstår är det samma motor men annan mjukvara på D5?
av ansjo
mooos73 skrev:Vad drar din "ansjo"? Min ligger på 6,9 liter/mil blandad körning! Har visserligen bara gått 200 mil så jag hoppas förbrukningen sjunker efter 1000mil!
0,8 blandad körning, och har så legat sedan den var ny. Detta både på färddator och pump, den har gått 1200 mil nu.
Kör du mycket landsväg?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Min har rullat 2000 mil nu och drar exakt lika mycket som när den var ny. Samma sak på mina sista 3 nya bilar.

Dagens tillverkningsmetoder har så hög precision och ytjämnhet att motorn är tät från start, drar ingen olja, behöver inte köras in och går 3000 mil till första oljebytet.

Om man får annan förbrukning efter 1500 mil så är det för man byter körstil.

Skillnad var det förr när allt var grovt tillyxat, ytorna som slippapper och det var en konst att köra in motorn och oljan fick bytas efter 150 mil.
av perhall
Kör D4:an rätt ofta som hyrbil. Är man som jag en person som gärna kör aktivt och varvar (vilket man ju kan göra i viss mån med vissa dieslar som 30d, D5) känns den väldigt strypt. Jag gillar då D4 2-liters bättre. Den går tystare och mjukare och känns inte lika strypt. Köper jag en diesel blir det en D5 (FWD/AWD) 215 hk/2,4 l eller en D4 FWD 163 hk/2 l./PH
av SeEmSi
perhall skrev:Kör D4:an rätt ofta som hyrbil. Är man som jag en person som gärna kör aktivt och varvar (vilket man ju kan göra i viss mån med vissa dieslar som 30d, D5) känns den väldigt strypt. Jag gillar då D4 2-liters bättre. Den går tystare och mjukare och känns inte lika strypt. Köper jag en diesel blir det en D5 (FWD/AWD) 215 hk/2,4 l eller en D4 FWD 163 hk/2 l./PH
Jag har ingen erfarenhet av diesel men var i helgen och provkörde lite bilar. Provade först Passat TDI 177 DSG 4Motion och tyckte den var extremt seg och var en fördröjning på 1-2 sekunder när man trampade gasen i botten. (Så här i efterhand efter jämförelse med Volvo så känns det nästan som det var något fel). Lite bättre med sportläget dock. Provade sen en XC70 2014 D4 och tyckte den hade betydligt bättre drag speciellt från stillastående och inte alls nån fördröjning. Provade efter det en XC60 2013 D5 och visst fanns det lite mer pulver där.
av sweborn
Om du avser att göra omkörningar har du inget val; D5, eller T6 om det motoralternativet finns kvar. D4 går in i väggen samtidigt som du glider in i omkörningsfilen :shock:
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]

Repor mittkonsol polering

Testa, Polywatch Plastic / Acrylic Watch Glass Scr[…]

Du menar: Ur bruk? :-D

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. S&au[…]