Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Min livs situation ändrades markant för 2månader sedan då vi fick 2 söta tvillings tjejer här hemma, dessutom har vi sedan tidigare 1 dotter på 4 år.

Vi har ett tag funderat på att byta bil pga av att våran befintliga V70 2.5 -98 Automat har börjat dra på sig mer och större problem med tiden, dels också för att få en liten säkrare bil nu då vi fraktar 3 barn.

Bor uppe i norrland (Piteå) och har kikat på lite bilar här omkring dock är vårat utbud ganska tunt (~50mils radie, för lite folk som byter bilar=) Hittade tidigare i veckan en V70 2.0F -09 med Kinetic
V70 2.0F Kinetic 2009
Manuell låda
11 380 mil
Spricka i T-Tech klädsel förarstolen. (lovades att det skulle åtgärdas)
Ifylld service book (lovades även en service)

Visade sig faktiskt vara en granne som ägt den tidigare, har varit och pratat med honom och han hade inga problem alls med bilen. Han vart bara grymt sugen på en Avensis.

Har varit ut och provkört den och det den kändes riktigt bra att köra, man har ju dock lite högre varvtal än vad man är van vid. Är det något specielt som jag bör tänka på/se upp med? Ser det ut som ett bra köp? Värt att notera är att bilens kostnad är vad jag mer eller mindre har att spendera just nu på en bil.

Kanske ev. grötigt inlägg men då man inte får sova på nätterna pga barn så fungerar hjärnan inte alltid =)
Användarvisningsbild
av daSea
2.0F-motorn är som du säger en högvarvig och klen motor, framförallt om du är van att köra en 2.5-liters. Jag köpte en helt ny V70II 2.0F i september 2009 och körde den sedan ca 4 500 mil innan jag tröttnade på den och förra året bytte till en V70II D5 MY11. Otroligt nöjd med det bytet kan jag säga. Samma bil men en helt annan känsla och körglädje.

Fundera på hur långt du kör årligen också. Skall du köra på E85 eller bensin? Den motorn drar ganska mycket. Jag körde uteslutande på E85 och hade en snittförbrukning på 1,3 - 1,5 l/mil. Dock körde jag kanske inte lugnast och mest bränsleekonomiskt. Bytte trots allt från en BMW 330 med en rak 6:a på 231 Hk. Sen kan det vara lite svårstartat med etanol på vintern om det är kallt. Alla F-bilar har iof inbyggd elmotorvärmare, så se till att den verkligen funkar. Själv bor jag i Borås och här har jag bara upplevt problem vid start någon enstaka gång vid kall temperatur (-20 - -25 grader).

En annan sak att ta med i kalkylen är det tätare serviceintervallet. Den skall in var 1000-mil. Varannan gång för service och varannan gång för koll och oljebyte. Vilket var ca 3000:- resp. 1200:-. Lite surt om man kör långt varje år och det då kan bli två servicetillfällen per år.

Annars är V70II en grymt skön bil. Jag ångrade bara som sagt mitt val av motor. Annars bytte jag till en nästan exakt likadan bil... samma färg och utrustning (Momentum). Skillnaden för dig om du byter är också att den lastar lite mindre. På de nyare bilarna är det som vanligt mer form före funktion...

Själv har jag fru, en liten son på 15 månader, en hund (labrador) och ett barn till på väg... så nu har jag beställt en takbox. Annars ryms vi inte om alla ska med tillsammans med vagn och bagage.
Jag råder dig till att testa en 2.5FT innan du bestämmer dig för 2.0F. Den är så mycket roligare att köra då du får både bättre drag och en 6e växel som gör att motorn blir knäpptyst. Tror många på detta forum kommer ge dig det rådet.

Kan tyvärr inte så mkt om 2.0F men vad man läser är det mer problem med den motorn än 2.5FT. Kan även vara mer svårstartad på vintern jämfört med 2.5FT. Jag har själv testat min bil i -20 utan motorvärmare och den startade som vanligt med etanol i tanken.

Min har snart rullat 18.000mil och inte haft något större problem (peppar peppar). På 2.5FT ska ventiljustering göras var 9000 mil på my10 och nyare (dyrt). Ej på äldre. Kamremsbyte 18.000mil på 2.5FT.

Jag skulle då ta 2.5FT före 2.0F alla dagar i veckan, året om. Kostar inte så mycket mer än 2.0F

Min drar mellan 1.1-1.2 blandad körning. Ska du till fjälls tanka BF95 istället annars får du tanka flera gånger efter vägen. Det som är nackdelen med etanolen, att den drar mer. Men kör du ca 1500mil lönar det sig att tanka etanol skulle jag vilja påstå. Det är dock min åsikt
av Rådlös
Jag har en V70 2.0F -08. Du sa själv att du upplevde ett annat varvtal än vad du var van vid. Det är så med dom motorerna. Man kör i landsvägsfart och tycker att man vill ha en sjätte växel ibland. Men den finns ju inte, så det är bara att försöka vänja sig vid det. Det går det också. Och nu har du tre små barn i bilen. Då har du nog inte ambitionen att köra som en biltjuv eller att alltid komma först iväg från rödljusen. Det går att spruta lite grus med bilen, men till vilken nytta?
Kommer du att köra på E85 eller bf95? Jag kör alltid på E85 och min medelförbrukning, uppmätt över flera 100 mil, ligger på 1,18 l/mil. Kör du med släpkärra så drar den markant mera. Har du husvagn eller drar ofta och regelbundet släp längre sträckor, så skall du kanske leta upp en 2,5 F i stället.

Det har visat sig att dom bilar som går på enbart E85 tycks gå mer bekymmersfritt än dom som man blandar upp och ner i bränslehalterna. Om du läser trådarna här på forumet, så kommer du att märka detta. Visserligen finns det något som kallas adaptering, men det är nog inte riktigt samma sak. Adaptering handlar om att motorns styrdator skall känna efter vilket bränsle och vilken kvalitét det är. Detta gör den om man har bytt bränsle. Det tar ungefär en kvart eller någon mil på landsväg/motorväg.
Men om man ständigt håller på och blandar bensin och E85 upp och ner, så får man, om man skall tolka inläggen här, problem. Detta innefattar även det falska ryktet att man skall tanka var femte tank med bensin. Detta är ett falskt och grovt överdrivet förtal som saknar grund. Jag har ägt min bil i över tre år nu och snart kört 4000 bekymmersfria mil med den enbart på E85.
Du bor i Norrland. Där har ni kallt på vintrarna. Men även här i södra delen är det några kalla nätter. Jag har startat i -27°C utan motorvärmare. Av olika omständigheter föll det sig så att jag inte kopplade in den på värmen. Men det finns i alla fall en fabriksmonterad motorvärmare av den "gamla hederliga" doppvärmarmodellen direkt i motorblocket. Kabel medföljer också. Vill man, så finns det en kompletteringssats med uttag för kupévärmare, som extra tillbehör. Men den kostar lite grand.
Eftersom du har haft en V70 sen tidigare så behöver vi inte gå in på fördelarna med just den bilen vad det gäller utrymmen och flexibilitet etc. etc. Dom känner du redan till. Det är inte en slump att det är Sveriges vanligaste bil, alla kategorier.

Man kan tillägga att 2.0F-motorn har kamkedja. Då blir det inte den skrämmande dyra servicen för kamremsbyte och ventiljustering. Det kommer någon gång i en obestämd och avlägsen framtid.
Ligger årligen på ~800-1000 mil mao så blir det bara 1 service per år. I Frågan E85 vs 95 så vet jag inte, bara läst om att det kan vara lite "struligare" på mitt i kalla vintern att få bilen att starta med E85.

Ang. tätare service intervall så har jag faktiskt kollat upp det så det hade jag i bakhuvudet =)

Då det kommer till att dra släp/husvagn m.m. så enda jag brukar dra är ett och annat släpvagnslass med skräp, matjord och kanske lite virke från lokala bygghandeln. Blir väldigt få per år.

Men jag är inte helt ute och cyklar med denna bil om jag kan klara mig på 2.0F, jag är inte ute efter en racer, utan mer att ta mig A->B med familjen. Min nuvarande V70 drar 1.4 l/milen så länge jag hamnar under det så är jag ganska nöjd :D
Spontant känns priset väldigt högt för en 2,0F med den utr, mil och år du beskriver.
Kolla bilpriser.se!
Sen är ju en Norrlandsbil mindre sliten än en Örebro-/Göteborg-/Stockholmsbil i allmänhte.
Konstig granne du har som helt plötsligt blir sugen på en Avensis, det är ju nämligen nästan den enda bilen på marknaden som är tråkigare än V70:)
PH
Har en 08 momentum, snart 7000 mil. Inga problem, förutom den klassiska knarrande bakluckan.

Inga startproblem i svår kyla, även utan motorvärmare. Kör bara etanol.

Hade önskat en sjätte växel när man ligger i hög fart länge, surret äter sig in...
Mina föräldrar har en och jag har kört den till tyskland tur o retur ( samtidigt hade ja en 2,5 ft) och aldrig mer, den var ju direkt livsfarlig vid omkörningar. Slö o drar mycket soppa, lika mycket som min 2,5ft. Min åsikt är att inte köpa en, andrahandsvärdet är en katastrof. Obs detta är min personliga åsikt.
Jag har en 2.0f -09. Jag har haft den lite över ett år, var sugen på diesel då, men jag kör inte mer än 1000 mil per år så för min del funkar denna bra. Håller med om att den varvar mycket i motorvägsfarter, men det är inget som stör mig så mycket. Sen att den är trött, ja det är väl en vanesak det också, jag kör mestadels landsväg, upplever inga större problem att köra om, bara att växla ner om man skulle behöva mer fart.

Förra helgen var jag ute på en ca 55 mils tripp med husvagn (1300kg), gick mycket bra att dra skulle jag säga, förbrukning på 1.5l/mil.

Har hela tiden kört på E85, som kallast har det varit ca -15 när bilen stått ute utan motorvärmare och inga startproblem.
Det tråkiga jag upplever är att så många är så väldigt negativa till E85 överlag, men som sagt jag tycker det funkar mycket bra.
Jo, TomBer818, Ditt citat: "Det tråkiga jag upplever är att så många är så väldigt negativa till E85 överlag"

Det är ju så här att dom flesta av dom som är negativa till E85 är sådana som aldrig har prövat. Dom har lärt sig floskler och klyschor ur vulgärpressen där vissa ökända motorreportrar sprider ut sina lögner. Det har skrivits om detta förut och finns i andra trådar.

Därför är det uppmuntrande att läsa den här tråden där alla svarare berättar, oavsett vad dom tycker om den aktuella bilen i frågan, att dom kör enbart på E85. Då börjar debatten att få en grundlagd trovärdighet.
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]

Repor mittkonsol polering

Testa, Polywatch Plastic / Acrylic Watch Glass Scr[…]

Du menar: Ur bruk? :-D

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. S&au[…]