Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Låter logiskt om de måste prioritera modeller pga kostnader tex. De ska väl ersättas först.
Men jag tycker det inte sänder några bra signaler. Tror 70/80 serien behöver dem för att kunna sälja framöver..
Jag har hellre kvar 5cyl.

Men Fordfyrorna får de gärna byta ut mot nya Volvofyror
Jag var på väg att vänta på de nya motorerna. Framförallt pga den nya sjustegade automatlådan samt rykten om hybrid även på bensinarna men det var tur jag inte väntade då jag ville ha just V70:n. Nu kanske det blir lagom tills man byter nästa gång.
Lite svårt att tro att Volvo kan ta fram mycket bättre fyror än Ford. När det gäller bensin är min uppfattning att motorerna är ganska lika - varken BMW, Merca el Audi sticker ut på positivt sätt längre. De är ungefär lika allihop så svårt att tro att VEA kommer skapa unika konkurrensfördelar för Volvo./PH
Det som kommer göra skillnaden är hybriddriften när det kommer på de nya bensinarna. Volvo har vad jag har läst överlägsen prestanda vad gäller samarbetet fossilmotor/elmotor. Bättre och följsammare än BMW, Lexus etc. Iaf på de dieslar som nu finns ute (D6 etc)
Finns det inte en helt annan anledning om man tittar bakom allt marknadsmaterial som pumpas ut.....

Att man byter till en ny motorgeneration är väl för att att få ned tillverkningskostnaden och kunna montera en mycket billigare motor i bilen.

En 5 cylindrig D5/D4 med ett rejält block och med dubbla sekventiella turbosnurror och massor av ventiler kostar skjortan att bygga. Stora bensinarna är nog inte billiga heller. Det gäller att snabbt få fram ett billigt alternativ för att klara prispressen.

D5an tex är ju grymt stark, snål, tyst och vibrationsfri.

Om det är något som behöver uppdateras så är det ju drivlinan till en automat som inte höjer förbrukningen mot den manuella.

PS, Haldexenheten tex har man ju precis bytt ut till en billigare och mycket enklare modell i Gen 5 för sänka kostnaderna radikalt, DS
VolvoB20 skrev:PS, Haldexenheten tex har man ju precis bytt ut till en billigare och mycket enklare modell i Gen 5 för sänka kostnaderna radikalt, DS
Resultatet av det är att taxin som tog mig hem från stan i helgen var en splitterny V60 AWD. Chauffören var nöjd och såg fram emot vintern. :lol:

Finns ingen orsak att inte välja till AWD då det kostar så lite som det gör numera.
perhall skrev:Lite svårt att tro att Volvo kan ta fram mycket bättre fyror än Ford. När det gäller bensin är min uppfattning att motorerna är ganska lika - varken BMW, Merca el Audi sticker ut på positivt sätt längre. De är ungefär lika allihop så svårt att tro att VEA kommer skapa unika konkurrensfördelar för Volvo./PH
Jag håller med dig. Men det känns roligt om Volvo kan bli lite mindre beroende av Ford. Prestandamässigt blir det nog i stil med konkurrenterna, varken bättre eller sämre
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]

Repor mittkonsol polering

Testa, Polywatch Plastic / Acrylic Watch Glass Scr[…]

Du menar: Ur bruk? :-D

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. S&au[…]