Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Media
Funderar lite kring servicen på min XC70 08 (D5) kan man blint lita på att det är dags att serva bilen när servicelampan lyser eller behöver jag även hålla koll på sträckan.
Är det 1000 mil/ett år som gäller? Indikerar bilen för båda fallen?
av AndS
Är väl 3000mil alt. 1 år som gäller för en D5 av modell -08, åtminstone på V70. Och den varnar för båda men kanske inte precis på dagen av året utan kan komma senare.
av perhall
På MY08, åtminstone tidiga, var det 2 år/3000 mil. Det stod tydligt i instruktionsboken och servicelampan lyste aldrig efter 1 år om inte 3000 mil gått.../PH, f d. MY08-ägare.
av perhall
StefanN skrev:Man kan inte lita på lampan. Min bil är inne idag på service fast lampan började aldrig lysa trots att det var 15 månader sen den va inne senast.
Kanske du har en MY08? De flesta 3,2 lär ju vara MY08.../PH
av Martinhellström
välkomen till dieselbilsfantasterna. Gällande serviceintervall har det tyvärr blivit ett säljargument mer än skötselråd av din bil/motor. De flesta detaljer man går igenom på service har egentligen ingen långtidspåverkan på din bils funktion, tex bränslefilter, igensatt så går inte bilen, luftfilter, samma sak och så vidare, men du får oftast inga bestående men på bilen.
MEN! motoroljan som har sin funktion att smörja och kyla motorn slits och binder partiklar, det har visat sig att motorras som kan härledas till motoroljan har markant ökat när 3000 mils serviceintervaller infördes, läs lite om Audis kamkedjor.
Så mitt tips till dig är att byta olja och oljefilter, använd B5 olja då du har PF, med 1500 mils intervall, samt SÄKERSTÄLL att din remspännare är bytt, det är 9000 mils intervall på dessa, och när dom ger upp, kan generatorremmen fara så illa att den trasslar in sig i kamremmen med totalt mottorras som följd.
Detta är bra bilar med bra motorer, men dom behöver kärlek, omvårdnad och omtanke.
Användarvisningsbild
av StefanN
perhall skrev:
StefanN skrev:Man kan inte lita på lampan. Min bil är inne idag på service fast lampan började aldrig lysa trots att det var 15 månader sen den va inne senast.
Kanske du har en MY08? De flesta 3,2 lär ju vara MY08.../PH
Men det är mer än två år sen ordinarie service och mer än ett år sen mellanservicen. Visserligen hade jag inte kört i närheten av miltalet men det ska ju inte spela nån roll.
av Desmodue
Jag bytte min remspännare i förtid, kommer faktiskt inte ihåg om jag fick det gratis då de var kassa.
Ett känt fel så passa på.
Det var samtidigt som jag fick ett gratis utbyta av AC-kompressor och hela styrsnäckan. 10 000 + 15 000, tack Volvo.
Väldigt generöst då bilen då hade gått 17 000 mil och är en 08a drygt 4 år gammal.
Jag är även väldigt glad för att kompressorn inte rasade när jag låg på motorvägen utan precis när jag startade.
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]

Repor mittkonsol polering

Testa, Polywatch Plastic / Acrylic Watch Glass Scr[…]

Du menar: Ur bruk? :-D

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. S&au[…]