Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Hej,
har läst manualen för MY14 men hittar inget om det statiska kurvljuset. Borde ju nämnas i den flera hundra sidor långa manualen. Någon som vet var det sitter...? Kanske nån som fått sin MY14.

Tycker nämligen det är en bra idé, en av få saker jag gillar med Passat:)
PH
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Är det inte bara dimljusen som tänds åt det håll man svänger i låga farter?
av perhall
Nej, det ska enligt info från Volvo vara ett separat statiskt kurvljus likt Passat, men det är möjligt att det var en optimistisk marknadsförare som skrev texten. Dimljusen ser man ju f ö inte alls något av när de är tända så de måste i så fall ha förbättrats.../PH
Användarvisningsbild
av V9097
Racetwin2 skrev:Är det inte bara dimljusen som tänds åt det håll man svänger i låga farter?
Snälla låt oss slippa detta på Volvo... det ser så otroligt B ut med alla Passater som svänger med ena lampan släckt och den andra tänd
Användarvisningsbild
av philipsguy
Satt och läste manualen för my14 utan att specifikt leta efter statiskt kurvljus men kan inte påstå att jag läste nåt om det. En Google gav inte heller så mycket, så svaret är nog att det inte finns på Volvo?
av Raymond
Finns på facelift S/V60, men da i form av dioder som sitter på innsidan fjärrljuset mot grillen. Mycket fräsht og subtilt!
Användarvisningsbild
av chrisrolex
Det är inget statiskt kurvljus á la VW Passat på MY14 av V70,S80, XC70

Dimljusen är ersatta med DRL-lampor istället, precis som sista årsmodellerna av P1-bilarna. För att få kurvljus är det som vanligt de adaptivt kurvljus som funnit på Y20-bilarna sen tidigare.
Senast redigerad av 1 chrisrolex, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Statiskt är ju motsatsen till dynamiskt.

Statiskt kurvljus hade jag på min Opel Rekord 1965. Dvs det var inte dynamiskt alls utan hade man tänt kurvljusen så var det tänt hela tiden.

Kurvljusen hade mycket bredare ljusbild än helljuset.

Passat mfl har ju dynamiska kurvljus, dvs säga de tänds dynamisk när man svänger helt automatiskt.
Användarvisningsbild
av gooose
Detta är inget som Volvo har på åm 2014

Jag brukar uppskatta att BILEN följer ratten och vägen
Brukar bli lugnast i bilen då :D

//Gooose
av Desmodue
Speciellt töntiga ser de aktiva kurvljusen, typ Passat, ut på dagen då det är ljust ute - till vilken hjälp är de då?
Det finns ju blinkers.
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]