Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av croquemonsieur
Hej jag undrar vilket det mest förnuftiga valet är mellan en bättre begagnad 2.5FT eller D5?

Jag kör drygt 1500 mil om året.
Bilen kommer stå utomhus utan tillgång till motorvärmare.
Jag har 0,5 kr/l rabatt på bensin/etanol och 0,7 kr/l rabatt på diesel.

Vad tycker ni är det mest ekonomiskt mest förnuftiga valet (bränsleförbrukning, skatt, service, reperation mm.)?
Vilken bil tycker ni är trevligast?

Tack!
av Lövet
Räkna med milkostnad på kanske 15kr milen på 2.5FT och 12kr på dieseln. Det ger 4500kr/år som ganska exakt motsvarar skillnaden i skatt (åtminstone om D5an är äldre 2010). 2.5FT är en trevligare bil att köra rent motormässigt.
av croquemonsieur
Okej tack! Är kostnad för stor service för etanolmotorn och kostnad för partikelfilter för dieselmotorn inräknat i din milkostnadskalkyl?
Användarvisningsbild
av MartinS
Andreas lär bara räknat på bränslekostnaden, alltså ingen milkostnad i egentlig mening.

Den verkliga milkostanden lär ligga mellan 35 och 50kr/mil. För att veta mer exakt måste du ta in väldigt många fler parametrar än endast motormodell och antal mil/år. Exempelvis hur länge du tänkt ha den, årsmodell, uppskattat inköpspris, miltal vid köp, finansieringsform etc. etc.

/Martin
av croquemonsieur
Spoiler »
Vilka parametrar ska jag ta med? Som du nog förstår är jag ganska okunnig gällande bilar :D
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
av Lövet
Du bör också räkna med att dieselbilen antagligen är dyrare i inköp och kommer ha större värdeminskning i kronor räknat när du sedan ska sälja den.

2.5FT har en dyr service vid 12.000 mil så det är bättre att köpa en som gått 13000 mil än 10000 mil exempelvis.
av croquemonsieur
Okej. Jag vet inte om dessa antaganden är rimliga, men jag har tänkt mig något i stil med detta.

Äga 3-4 år, 4500-6000 mil.
-10, -11 (båda motorerna).
5000 mil 160 kkr (2.5FT), 9000 mil 200 kkr (D5).
Kontant alternativt billån med ohyggligt aggressiv amortering.
av ansjo
Personligen skulle jag satsat på en 2,5FT och optimerat med Polestar. Jag hade en V70 2,5T -08 som var riktigt trevlig att köra, Polestaroptimeringen kom efter jag sålde den, tyvärr.
Användarvisningsbild
av MartinS
Den här enkla kalkylen kan du kanske utgå ifrån för att jämföra olika bilar. Det ligger nu ett par andra modeller i den än vad du funderar på så du får själv uppskatta de olika kostanderna.

http://www.gunneby.se/v70.xlsx

I värdeminskng får du ta med ränta, amortering, alternativränta etc.,vad som nu passar din finansieringsform.
av jpennerb
Tänk på att D5 har service intervall 3000 mil eller 1år och med din årliga körsträcka på 1500 mil/år kommer du att behöva göra en mellanservice, medans 2.5FT har 1500 mil eller år. Värt att tänkta på om du skall räkna ut bilens totala kostnad.
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]

Repor mittkonsol polering

Testa, Polywatch Plastic / Acrylic Watch Glass Scr[…]

Du menar: Ur bruk? :-D

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. S&au[…]