Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har sökt på forumet och googlat och kommit fram till att det finns benämningen komfort -, dynamiskt - och sportchassi till v70 II?!

Min uppfattning är att komfort är standardchassi, dynamiskt är lätt sänkt bil och sportchassi är mer sänkt bil.

Är det så enkelt!?!?

Kollar på en v70 2,4D 175hk 2010 som sägs vara helt standard!! Jag ringer verkstan och de säger att det är dynamiskt (3) chassi. Men de kan ej bekräfta att det är standard. Jag ringer runt till olika handlare och verkstäder och ber dem kolla. Samma svar, men INGEN vet om det är komfort/standard chassi! Man tror det... men ingen kan verifiera det.

Vart vänder jag mig? Vet ni?

2,5FT har även den dynamiskt chassi och den är lätt sänkt och ger mig ont i ryggen. Jag ska åka 18mil enkel resa imorgon och prova dieseln och hoppas den är lika mjuk som de övriga v70 2,4d my10 jag har testat tidigare.

Att det ska vaar så krångligt... det är ju en standard Volvo vi pratar om. Enligt alla biltester så hyllas fjädringskomforten, nu vill även jag uppleva den. Four -c finns ju också, är det den som är komfort?
Såvitt jag vet finns det Standard och Sportchassi.

Dynamic är benämningen på sportstolarna.

Dynamiskt chassi finns i form av Four-C vilket är aktiv däpning. Dock går inte Four C att komibera med sänkning.

Sportchassit är sänkning plus styvare krängningshämmare samt hårdare fjädrar. Four C är endast andra dämpare/fjädrar.
Tack för svar Racetwin2, det är just detta jag menar. Inget självklart svar?! Men ok, nu kanske jag fattar. Standard eller sportchassi, med undantaget Drive modeller och FT? Ett standard FT chassi är ju inte samma som ett standard 2,4d Diesel har jag nu förstått/upptäckt.

Från teknikensvärld gällande FT:
Den osunt Volvokunnige ser också att ”attitydvinkeln” är en annan. Chassit är nämligen sänkt 10 millimeter fram och 15 millimeter bak för bättre aerodynamik. Det är bensinmodellen som normalt ”står på nosen” för att se tuffare ut.

Källa:
http://www.teknikensvarld.se/2008/05/29 ... -v70-25ft/

Detta är en Momentum med standardstolar, halvskinn. Inte dynamicstolarna. Verkstadskillen säger att det är "Dynamisktchassi 3", vad nu det betyder. 16" fälgar.
Precis - Sportchassi är olika från bil till bil. Framförallt pga olika vikt på motorer, karosser, chassi etc.

Komfort = standardchassi
Sportchassi = sänkning + styvare krängningshämmare + hårdare dämpning + fjädrar
Four C (eller dynamiskt chassi) = Ej sänkning, elektroniskt styrda dämpare med olika valmöjlighet. Från Komfort till sport eller om det nu heter "Advanced". Styr även respons i motorn, bromsar etc.

Det som rör till det ytterligare är att vissa bilar levereras med sportchassi original men att du då i stället kan välja komfortchassi som option.

Du ser direkt i bilen om den har dynamiskt chassi (=Four-C) du har en knapp på mittkonsolen där du kan välja olika dämpningslägen.

Ännu mer vilseledande är att Volvo använder ordet dynamisk om hela designen på bilen så jag skulle kolla vad det verkligen är som säljaren menar. Jag har aldrig sett optionen "dynamiskt chassi 3" Four C är relativt ovanligt och monteras endast original på tex T6 AWD men annars är det en relativt dyr option jämfört med tex sportchassit som är betydligt vanligare.
Bilen jag har idag är en 2,5FT my10 och har "dynamiskt 3 chassi". Det är inte Four-C. Men den ser lätt sänkt ut tycker jag. Upplevs stötig.

Bilen jag ska byta till är 2,4d my10 och den har, hör och häpna "dynamiskt 3 chassi"!! Inte four-C här heller (inga knappval, ska vara std bara). Men ser inte låg ut och ska vara original std chassi enligt säljaren.

Kan det vara så att dynamiskt 3 chassi har används på båda bilarna ovan, men att man sänkt FT något för att kunna nå miljömålen mm? Då borde den tycker jag heta något annat än dynamiskt 3 chassi?!

Har jämfört data uppgifter på volvos hemsida 2010, ser ingen skillnad i karosshöjd mm.

Som sagt... en soppa.

Jag har nog kört 3st olika v70 2,4d my 10 tidigare, de har varit komfortabla! Men jag har aldrig kollat vad chassit heter, vem gör det mer än jag!? :shock: . Förmodligen varit std. Men nu är det av högsta vikt att det blir rätt! Låter ju som samma lika på FT och 2,4D som vi diskuterar i en annan tråd. Fick höra av en 5:e bilsäljare att FT har sänkt chassi std pga miljömålen. Tror det är majoritet på det nu, orkar inte göra mer research... ??:-/
Detta gäller V40, men antagligen är det detsamma för v70. Så måste det bara vara!? :D Då håller min teori om att chassit heter samma men kan ha en sänkning på bla FT bilarna!

Dynamiskt chassi D3, D4
Dynamiskt chassi, sänkt 10mm (inget sportchassi). T3, T4, D2 94g, D2 99g

Källa:
http://volvo.liljasbil.se/Bilar/_v40_versioner.aspx

Edit: Ännu en chassisättning.

Touring chassi??? Gäller det bara V60 eller finns det även till v70?

"V60 kan förses med två olika chassin. På den europeiska marknaden är det dynamiska chassit standard, medan vissa andra marknader hellre vill ha ett touringchassi med den mer dynamiska varianten som tillval.
Skillnaden mellan de båda alternativen ligger i stötdämparna och hjulupphängningen fram och bak. Här har touringvarianten en något mjukare inställning för att ge en mjukare gång på ojämna underlag."

https://www.media.volvocars.com/se/enha ... iaid=38309
Jag vet fortfarande inte vad som är "rätt och fel" gällande chassi namn och dess utförande. Vad jag däremot vet är att jag nu har den Volvo komforten jag var ute efter. Som natt och dag på komforten gällande stötighet då jag jämför 2,5FT och 2,4d med std samma namn chassi.

"Gungade" hem precis som jag vill med v70 2,4d 2010. Inte ett dugg trött i ryggen efter många mil, för 1v sedan samma sträcka kom jag knappt ur bilen.

Så nu får denna tråd dö ut om den vill... Summerar tråden med raderna ovan om ni inte har annat att inflika. Tack för er hjälp och råd!
elpapo skrev:Jag vet fortfarande inte vad som är "rätt och fel" gällande chassi namn och dess utförande. Vad jag däremot vet är att jag nu har den Volvo komforten jag var ute efter. Som natt och dag på komforten gällande stötighet då jag jämför 2,5FT och 2,4d med std samma namn chassi.

"Gungade" hem precis som jag vill med v70 2,4d 2010. Inte ett dugg trött i ryggen efter många mil, för 1v sedan samma sträcka kom jag knappt ur bilen.

Så nu får denna tråd dö ut om den vill... Summerar tråden med raderna ovan om ni inte har annat att inflika. Tack för er hjälp och råd!
Hej elpapo!

Hade din 2.5FT MY10 200 eller 231 hk?

Är du verkligen säker på att chassit skiljer sig åt mellan de två varianter du nämner,
dvs beror stötigheten på det eller körde du bilarna med olika hjulstorlek, däcktyp/-modell resp. däckstryck
vilket då kan ha avsevärt påverkat stötigheten?
Extremt svårstartad s70 2.4T

Om där är felkoder på motorn s&ari[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Hej jag har en 444-53 med B18 o M40 låda - g[…]