Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag hittade jag något i min bil.. efter att ha kört över 1000 mil.

Av misstag när jag skulle växla ner till 4:an... så gick det plötsligt jävligt segt...
jag fick helt enkelt i 6:an.. en växel jag helt förträngt eller inte vetat om..
Det är helt sanslöst, och jag förstår inte riktigt själv hur jag kunnat missa den under de snart 5 månader jag haft bilen. :oops:

Så hur jag lyckats undgå den växeln i över 1000 mil är för mig en gåta.. men jag har "nöjt" mig med att i 5:an ligga på runt 2100-2200 varv i 110km/h. Min tidigare bensinbil låg betydligt högre och det här är första dieseln. Nu hamnar jag när jag kör på 6:an på 1750 varv vid 110km/h..

Att jag ändå lyckats hålla ner förbrukningen till 6,2l/100km i snitt måste väl ses som en prestation. :)

Jag inser att jag nu får en viss preskriberingstid för förtroendet här på forumet, men ser humorn i det här och bjuder på det.
Får se nu vad det gör på framtida förbrukning.. :lol:
Kan man säga ja.. Jag är lite i chock.. och skäms.
Visst var det du som öppnade en tråd om stor variation på förbrukningen beroende på vilken sträckning du körde mellan Gävle - Sthlm? Vilken betydelse det har att du inte kör på "rätt" växel orkar jag inte fundera på just nu, men förbrukningen med detta skrivet är helt klart imponerade...
Ja precis.. Däremot var jag ju i allafall konsekvent och körde på samma växel på de olika sträckorna.. :D
Så själva "problemet" jag hade med olika förbrukning på samma sträcka hade nog andra förklaringar.. Vinden verkar ha varit en stor.

Sen jag minskat snittfarten lite verkar jag inte alls ha lika hög variation.. men det är en annan tråd. :)
Dom som köpte min S60 D5 teskörde inte sexans växel. Ja tror att det var sambon som sa något om att motorn orkar rätt bra och man kan ligga kvar på sexan när man kör om. Även svärmor har kört en längre sträcka på femman.

Visst ja blir förvånad att du har missat sexan under ett halvårs tid.
Pinsamt? Ja... men inte ovanligt :roll: ...

Jag gör som du, bjuder på en liknade...
Jag har nu haft bilar med automatlåda i snart 15 år. De senaste 8 åren med diesel. Har därför själv aldrig ägt en manuellt 6 växlad bil.
På jobbet har vi ett antal 6 växlade dieselbilar som jag brukar låna. Jag har kommit på mig själv att åka fram och åter till Stockholm (ca 80 mil på motorväg) utan att använda 6:e växeln...
Man känner sig lite dum men som du säger så varvar de inte så mycket även om man kör på 5:an!

/Per
Men jag förstår inte hur jag missat att kolla på spaken.. jag har ju varit där o rengjort o torkat flera gånger. :)
Men första 6-växlade o fösta dieseln.. o jag har haft tillräckligt att tänka på för att missa det.. skyller på mkt jobb o samtidigt en nu 2-åring som tar viss tid o uppmärksamhet i anspråk. :) (Avdelning blame the dog)
Körde i allafall en resa igår mellan Stockholm o Västerås på 4.7 på färddatorn.. en mil låg jag på under 4.0 (stapel 3-3.9).
Haha, joel80: Det är kul med människor som kan bjuda på sådant. :lol:
Nu kör ju jag automat för det mesta, men vår lillbil är sexväxlad och jag måste säga att det är inte ofta jag använder den sista växeln. känns helt fel att slänga i den på 70-80 vägar, motorn låter jäkligt ansträngd då. betraktar den som en ren "överväxel" för motorvägsfart :wink:
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]

Repor mittkonsol polering

Testa, Polywatch Plastic / Acrylic Watch Glass Scr[…]

Du menar: Ur bruk? :-D

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. S&au[…]