Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jakang
Hej!
Jag är ny på forumet och ny som volvoägare.
Har idag en XC70 (2010) och är mycket nöjd, dock har jag stött på ett allvarligt problem, något som verkar ha drabbat flera här på forumet.
Det gäller musiken i bilen!
Är en audiofil och vill ha bra ljud i bilen, där går ju AUX bort direkt tex. Jag har High performance men ingen bluetooth.
Kommer ifrån en Ford S-max där jag kopplade min Samsung galaxy 3 direkt via bluetooth och då funkade handsfree och spotify klockrent, styrning med knappar på ratten etc...
I volvon inser jag att jag får koppla via USB men detta är ju inte det enklaste. Hade tillfälligt en XC60 där min kompis Iphone 5 funkade hur bra som helst via usb, dvs styrning från ratten, info i displayen mm... Kopplade jag i min Samsung så sa displayen "Okänd källa" (eller liknande), inget funkade.
Har inte provat Iphone i min XC70 men min samsung funkar inte här heller.

Jag vill ha något som kan spela Spotify via USB och även kan erbjuda GPS. En mindre surfplatta eller typ Ipod touch kanske... eftersom det inte funkar med min Samsung.

Några bra tips??
/Jacob
Användarvisningsbild
av torwald
Välkommen till forumet!
Jag har samma årsmodell som du och jag använder min iPhone och eller iPad för att lyssna på musik och GPS. Funkar jätte bra tycker jag.

Jag har köpt ett fäste från Kjell och Co. för ca 30kr som gör att jag kan ha telefonen i fläktgallret och har dragit en kabel dit från USB porten i armstödet. Då får jag både bra ljudkvalitet och laddar samtidigt min telefon. Själva telefon (ringa) funktionen går som vanligt över blåtand.

När jag kopplat in min iPhone (har provat med 4,4s och 5), iPad (har provat med 1 och 2) eller iPod (bara provat med en gammal iPod photo) så kan jag styra all musik som finns inlagd via knapparna på ratten eller via knapparna på radion. Bläddra mellan artister, låtar, album och spellistor m.m.

När jag startar Spotify är det endast volymen du kan sköta med knapparna på ratten eller radions knappar. Man får alltså fingra på telefonen för att byta låt m.m. Det är därför jag har en telefonhållare nära ratten så jag lätt kan peta på telefonen eller "slida fram till nästa låt". Dessutom ser jag GPS:en bra där den sitter.

De enheter som jag kan tipsa om är iPad med 3G om du vill kunna strömma din Spotify musik. Jag hade nog kört på iPad mini då den är lite mindre, har sett att det finns bra hållare för dem. Använder man en iPod så funkar de bara att spela Spotify från offline länge, om man inte kan dela internet från sin telefon, men det känns lite bökigt att behöva göra det hela tiden. Annard funkar den som en iPhone, vilket jag nog hade övervägt att skaffa. Då har du ju allt och slipper köpa en "extra" apparat. Din Samsung går säker att sälja på tradera.
av jakang
Hej torvald, och tack för svaret!

Förmodar att det är något problem med mjukvaran som gör att Volvo och Samsung inte vill vara kompatibla.

Jag har tyvärr inte bluetooth i min bil, annars hade jag övervägt att skaffa en Iphone och få, som du sa, "allt i ett". Nu kör jag min telefon på gammalt hederligt manuellt sätt, det får gå så länge. Kanske man kan eftermontera bluetooth vid ett senare tillfälle?!...

Skulle vara bra med en GPS som ger bra överblick, samt möjligheten att koppla in och använda Spotify (via USB eller bluetooth), och där kommer ju surfplattan fint in i bilden, t.ex Ipad mini.
Har använt Iphone tidigare (inte i bil) och inte riktigt gillat den och bytte därför tillbaka till Android. Är därför lite nyfiken på hur t.ex en Nexus 7 skulle funka i XC70´n. Problemet blir ju att man inte vill köpa en platta eller telefon och riskera att den inte är kompatibel med bilen!
Det finns inga listor på vad som är kompatibelt via USB ?

En fråga till...
Visst går det inte att eftermontera Volvos original bluetooth?
av kitco
Jag har en 2011 på min funkade en iphone 4 men min nuvarande galaxy 3 går ej att använda via USB, finns det ingen lösning på detta, har volvo gjort detta endast för Iphone?
av jakang
kitco skrev:Jag har en 2011 på min funkade en iphone 4 men min nuvarande galaxy 3 går ej att använda via USB, finns det ingen lösning på detta, har volvo gjort detta endast för Iphone?
Nej, det verkar som att ingen Android utrustning fungerar via USB. Min Galaxy 3 funkar inte, sambons HTC OneX likaså, dock fungerade en testad Iphone 5. Jag vill inte byta telefon så om det bara är Apple som funkar så lär det bli en Ipod touch eller en Ipad mini.

Min högsta önskan är dock att Volvo fixar så att man kan eftermontera Bluetooth, och då med musik streaming!
av Denesfay
BLUETOOTH®-HANDSFREESYSTEM MED MUSIKGRÄNSSNITT

Med Bluetooth®-tekniken kan du trådlöst ansluta en mobiltelefon till underhållningssystemet i din Volvo. När det har konfigurerats för en viss mobiltelefon känner detta avancerade gränssnitt igen telefonen när du kliver in i bilen. Och när du kliver i och ur bilen kan du skifta fritt fram och tillbaka mellan telefonen och handsfree-systemet. Du kan ha upp till två telefoner anslutna samtidigt. Du kan också strömma musik från din mobiltelefon och lyssna på den genom bilens audiosystem och ansluta din iPod®. Finns till audiosystemet Performance.

Varumärket och logon Bluetooth tillhör Bluetooth SIG, Inc. och Volvo Car Corporation använder märket på licens. Övriga varumärken och handelsnamn tillhör respektive ägare.

Bild
av jakang
Denesfay skrev:BLUETOOTH®-HANDSFREESYSTEM MED MUSIKGRÄNSSNITT

Med Bluetooth®-tekniken kan du trådlöst ansluta en mobiltelefon till underhållningssystemet i din Volvo. När det har konfigurerats för en viss mobiltelefon känner detta avancerade gränssnitt igen telefonen när du kliver in i bilen. Och när du kliver i och ur bilen kan du skifta fritt fram och tillbaka mellan telefonen och handsfree-systemet. Du kan ha upp till två telefoner anslutna samtidigt. Du kan också strömma musik från din mobiltelefon och lyssna på den genom bilens audiosystem och ansluta din iPod®. Finns till audiosystemet Performance.

Varumärket och logon Bluetooth tillhör Bluetooth SIG, Inc. och Volvo Car Corporation använder märket på licens. Övriga varumärken och handelsnamn tillhör respektive ägare.

Bild
denesfay..
Tror jag är lite trög!
Skulle detta funka både som handsfree och för att t.ex spela spotify via bluetooth ut ur bilens stereo?
Detta skulle ju lösa mina problem vad jag kan förstå. Finns detta tillgängligt nu, var hittade du infon ??
Tack för hjälpen!
av Denesfay
jakang skrev:
Denesfay skrev:BLUETOOTH®-HANDSFREESYSTEM MED MUSIKGRÄNSSNITT

http://www.volvocars.com/imageweb/2af53 ... 61249b.jpg
denesfay..
Tror jag är lite trög!
Skulle detta funka både som handsfree och för att t.ex spela spotify via bluetooth ut ur bilens stereo?
Detta skulle ju lösa mina problem vad jag kan förstå. Finns detta tillgängligt nu, var hittade du infon ??

Tack för hjälpen!
Volvocars.se i menyn tillbehör. Hör med volvo så att det funksr bara.
Byta kylare?

Gäller en V70 XC 2,4T automat Måste ma[…]

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

Idag har den fått laddaren inkopplad igen. S[…]

Jag gjorde det själv på en V60 för[…]