Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jag läste nyligen att det på "alla" nyare volvobilar finns en funktion som gör så att backspeglarna tiltas ner så man kan se gatsten och annat när man backar om man trycker på knappen för varje backspegel när man lagt i backen.
När man sen lägger ur backen ska den återgå till tidigare inställning.

Det verkar inte funkar för mig på min V70 MY13, jag vet inte om jag har den funktionen eller inte, men i reklambladet från Volvo där jag läste om funktionen lät det inte som att det skulle vara ett tillval.

Är det någon som vet mer om den här funktionen och om hur den fungerar?
Funktionen finns endast i kombination med elmanövrerad stol med minne.
Ok.. tack.. jag ska leta upp artikeln igen o se vad som stod. Rätt säker på att det stod att det fanns i alla nyare.. men jag kanske missade nått. Annara är det rätt dåligt av Volvo att skriva så.. (tror det var i Volvo Life jag läste det)
Enligt instruktionsboken till min XC70 (MY 12) finns den funktionen bara om man har elinställbar förarstol med minne. Vet inte om det är så på senare modeller också men det skulle ju kunna förklara varför du inte fått det att funka. :wink:
Elförarstolens minne behövs för att backspeglarna ska komma ihåg sin position innan nedtiltningen.
Prova detta:
Lägg i backen. Tryck sedan på en av backspegelväljarknapparna vid backspegeljusteringen.
Den knappen ska då tändas upp, och vald spegel ska gå "ner i backen". (återställs när du lägger ur backen)

Sen kan du titta i menyerna i "stereon", om du hittar just val för backspegelinställningen. Gör du inte det = har du sannolikt inte funktionen.
En ganska så onödig (men ibland bra) funktion. För det är ju faktiskt som så att man inte alltid backar mot en trottoarkant. Om man backar utan att behöva vara rädd för kantstenar så måste man alltså tilta upp speglarna då man lägger i backen (om man valt att de skall riktas nedåt då man lägger i backen)
9070 skrev:En ganska så onödig (men ibland bra) funktion. För det är ju faktiskt som så att man inte alltid backar mot en trottoarkant. Om man backar utan att behöva vara rädd för kantstenar så måste man alltså tilta upp speglarna då man lägger i backen (om man valt att de skall riktas nedåt då man lägger i backen)
Tips: Då kan man trycka på respektive spegelknapp så återgår dom till normalläge.
Nu kollade jag igen! För er som får hem Volvo Life tidningen så är det tips nr 3 på sidan 49! Det står "Denna funktion finns på alla Volvomodeller från år 2007."

Tog en bild:
Bild

Inte konstigt att jag blev lurad och trodde det gällde mig.. :x
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]