Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Doxa
Hei vet noen om Volvo har sikret seg mot dette?Jeg fylte på bensin på min Volvo D2 2012 mod :twisted: ,bilen ville ikke starte-kan det väre sånn at motoren sjekker hvilke type drivstoff som kommer?Vet noen om motoren tar skade av dette? ??:-/
Användarvisningsbild
av joel80
Aj aj! Försök absolut inte köra om du tankat en full tank bensin.. Du kan paja motorn rejält.

Vad har du för försäkringsbolag? Kolla om det ingår feltankning..

Finns en annan tråd om det här på forumet med någon som tankade bensin..
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=51619
Han hade tur och kom undan med 3500kr för tömning av tank och rengöring.

Han var nervös att det skulle kunna kostat 60-70000kr då försäkringen hos volvo inte gäller följdfel om man ens försökt starta bilen efter att ha tankat fel. Hans fru hade kört iväg bilen från pumpen.. typ 10 meter. Man ska absolut inte försöka starta eller köra om man tankat bensin i en dieselbil.
av perhall
Om den inte har gått igång är motorn sannolikt inte allvarligt skadad. Men den måste tömmas helt och hållet på bränsle. Kostar kanske NOK 5,000-7,000. Vet ej om det går på försäkringen. Sånt händer titt som tätt, ingen fara på taket.
PH
Användarvisningsbild
av joel80
Du har väl Volvo Assistans? Tror bogsering till verkstad ingår vid feltankning.. och har man inte startat motorn kan ev din försäkring täcka tömningen mot att du betalar självrisken.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Doxa skrev:Jeg fylte på bensin på min Volvo D2 2012 mod :twisted: ,bilen ville ikke starte-
Doxa har ju kört in bensinen i motorn så den inte startar längre.

Då räcker det inte att tömma tanken, hela bränslesystemet skall rengöras.
Användarvisningsbild
av apersson850
Enligt den lokala Volvohandlaren här upphör maskinskadegarantin vad avser motorn att gälla, om man tankat bensin i en dieselbil.
av Doxa
Hei jeg kjørte ca 5km med 5ltr diesel og 25ltr 95 på tanken,leverte bilen til bilia og de tømte tanken og byttet dieselfilter og startet den opp igjen av den nette sum nok 3800.--såja det gikk bra denne gangen :D :D
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]