Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Jag måste få skriva av mig... Jag äger en D3 automat MY11 enligt signatur (Summum, hastighetsberoende servo, p-distans fram/bak, laminerade rutor) sedan 2 år tillbaka. Köpt privat. Kör knappt 1000 mil per år. Den har nu rullat 1900 mil. Jag ångrar mig såååå att jag inte köpte en 2,5FT :cry: :cry: :cry:

Varför? Jo, motorn tillsammans med växellådan. Den hoppar o far och "rycker" o lägger i momentomvandlaren i tid och o-tid. Det är inget fel på den. Sen drar den nästan exakt litern (kör i princip bara stad) och jag hade faktiskt räknat med att jag skulle klarat mig på ca 0,8. Jag hade kunnat få samma bil med 2,5FT-motorn för i princip samma pengar och det retar mig något oerhört!

Jag vet inte vad jag ska göra... :cry:

Nu har jag sett en V70II 2,5FT R-Design röd MY11 automat med hgv2, teknikpaket, RTI och sollucka som gått ca 8500 mil. Kan det vara ett vettigt köp (eller byte egentligen), eller kommer jag bli besviken på t.ex. stolarna (har idag Dynamic-stolar), sportchassit osv...???

Jag vet att det finns tonvis med trådar om förbrukningen på 2,5FT, men om jag tankar etanol och den drar uppåt 1,6-1,7 så har jag inga problem med det.

Jag var så inställd på diesel (vet inte varför, propaganda?) när jag köpte den att jag inte ens tittade åt 2,5FT. Min pappa köpte en V70II MY09 2,5FT automat för ca 1 år sedan och det känns som en helt annan bil - premium helt enkelt :D . När jag kör min så känns det inte premium.

Jag är så arg ( :-(O) ) på mig själv och lite på Volvo som tryckte på diesel.

Hjälp mig med värmande ord, tips och råd! Kan det vara idé att BSR:a motorn istället? Skulle det få den att kännas annorlunda?

Stort tack på förhand,
F
Senast redigerad av 1 Its1more, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har samma bil och upplever inte de problemen du beskriver, jag fick mjukvaran uppdaterad för ca 1 år sedan och bilen blev märkbart bättre i växlingarna. Automaten är väl i princip samma i alla volvos bilar så det borde gå att lösa med ny mjukvara.
..JL
Kör du stad eller mycket lands- och/eller motorväg? Det beteende jag beskriver gäller bara stadskörning.

Jag gjorde en service med diverse uppdaterad mjukvara i slutet på mars i år (Service 2.0).

Jag vill påpeka att den inte beter sig så när jag ligger i jämn fart på lands- eller motorväg. Dock är skillnaden markant (åt det negativa hållet) jämfört med min pappas 2,5FT som inte alls känns orolig i växlingarna vid stadskörning.

/F
Its1more skrev:Kör du stad eller mycket lands- och/eller motorväg? Det beteende jag beskriver gäller bara stadskörning.

Jag gjorde en service med diverse uppdaterad mjukvara i slutet på mars i år (Service 2.0).

Jag vill påpeka att den inte beter sig så när jag ligger i jämn fart på lands- eller motorväg. Dock är skillnaden markant (åt det negativa hållet) jämfört med min pappas 2,5FT som inte alls känns orolig i växlingarna vid stadskörning.

/F
Ok, jag kör nog mest landsväg iofs. Men jag drar omkring mycket med husvagn och där brukar en dålig automat avslöja sig fort.
Visserligen så lär man sig hur man skall gasa för att bilen ska gå mjukt och jag tycker väl att min förra v70 från 2007 gick mjukare.
Den hette då 2,4D med 163 hk. Annars är denna motor nästan samma förutom att den är på 2 liter.
Jag har inte kört bensinare på många år men det
Är ju klart att programvaran skiljer sig mycket i mappning mellan motortyperna.
Jag provkörde en D5 nyligen inför mitt XC70 köp och jag upplevde den som mycket mjukare och bättre än min D3 (D4 som den heter i dag).
//JL
Its1more skrev:Hej alla!

Hjälp mig med värmande ord, tips och råd! Kan det vara idé att BSR:a motorn istället? Skulle det få den att kännas annorlunda?

Stort tack på förhand,
F
Hej,

Svårt att avgöra då vi inte vet om felet ligger i växellåda eller i motoreffekten samt om BSR gör något med mjukvaran till växellådan.

Jag har den äldre 2,4-litersmotorn och var rent ut sagt riktigt less på att den hade så kort register, var tvungen att växla precis hela tiden och gå ner på omotiverat låga växlar i t.ex. rondeller. Detta borde även en automatlåda behöva göra och kan då kanske upplevas som störande?

Jag investerade då i en polestaroptimering och fick den bilen som jag ville ha från början. Mycket längre register, mycket starkare på låga varv och mycket mer körbar. Beroende på optimeringens utformning så borde detta kunna göra underverk även för en automatare, synd att inte polestar verkar finnas till din bil.

Det är ju en chansning att trimma, inte säkert att det blir bättre. Men du får ju iaf en roligare bil :wink:
Jag kan bara instämma i att det är svårt att få en bilhandlare att sälja dig en bensinare idag, man får vara påstridig med att man inte vill köra oljebrännare.

Jag tror tyvärr bilbyte är din väg ur dina nuvarande upplevelser.

/Martin
Är det verkligen så illa att de nuförtiden i princip bara vill sälja bilar som går på entreprenadbränsle? Sommaren 2011 var jag på g att plocka ut ny leasingbil och tittade då på framförallt S60 T5 samt Scirocco TSI. De två säljarna som jag förhandlade med försökte faktiskt inte övertyga mig om att välja annan motor :) Men dieselhysterin har väl förvärrats en hel del sedan dess..
Its1more skrev:

/F

Det brukar tyvärr inte räcka med att uppdatera bilen med servicemjukvaran (service2.0) en vanlig service skulle ta allt för lång tid då så man brukar få säga till om en uppgradering av mjukvaran till växellåda så teknikern kan låta bilen stå vid sidan o tanka mjukvara medan han utför andra jobb en total uppgradering till bara växellådan tar över 1timme att ladda till bilen så är det fler uppdateringar som ska göras t.ex motorstyrenhet så tar det ännu längre tid
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19
Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]