Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er.

Funderar på "ny" bil och tankarna går mot, som rubriken skvallrar om, en V70 Drive 1,6 diesel 2010.
Om jag förstått saken rätt ska partikelfiltret bytas någon gång. Vid vilket miltal/årsintervall görs detta och vad landar kostnaden på om man vänder sig till Volvo?

Tack för hjälpen /BM
Var 12.000 mil. Lite beroende på körstil så "kan" det hålla längre. Men du sparar ju egentligen inga pengar på att låta bli att byta det, det ska ju ändå göras nån gång, spelar mindre roll om det sker vid 12000 eller 16000 mil. Har du inte bytt lär andrahandsvärdet påverkas väsentligt när du ska sälja sedan. Själva filtret är inte jättedyrt men hela servicen blir dyr eftersom en del annat ska bytas också. Om du har kontakter hos en mindre verkstad kan du köpa ett filter på ebay och sedan låta de byta. Sparar man lite pengar i alla fall.
Du behöver inte byta partikelfilter vid 12000 mil, även om det står i serviceschemat. Det finns en sensor som säger till när det är fullt och det är inte skadligt att köra vidare tills dess. Se dock till att fylla på eolys-vätska var 6000:e mil.

Kör du mycket landsväg så är 20000 mil absolut ingen omöjlighet på samma partikelfilter.

När det väl är dags för byte finns även en del alternativa lösningar som att tvätta ur och sätta tillbaka filtret t.ex. Det lär en mindre verkstad kunna hjälpa dig med för en bråkdel av vad Volvo tar.
Kan bara hålla med om föregående kommentar. Byt, eller rengör partikelfiltret när det behövs och låta aldrig Bilia eller liknande verkstad göra jobbet. Volvos s.k. serviceschema vad gäller denna franska dieselmotor och partikelfilter saknar teknisk motivation. Sköt och serva bilen på en riktig bilverkstad och strunta i partikelfiltret tills det är motiverat att rengöra/byta istället. Partikelfilterproblemet är egentligen en ickefråga, åtminstone för oss som kört/kör med denna motor.
Inte samma typ av filter i Saaben och DRIVe. Saaben har samma underhållsfria typ av filter som sitter på Volvos dieselfemmor.
Det stämmer att Saabs Fiatdiesel, som för övrigt är en mkt bra motor, ej har fasta intervall för partikelfilterbyte. Däremot så finns det inga "underhållsfria" partikelfilter per definition, på samma sätt att det inte finns några komponenter i övrigt till en bil som har evig livslängd.
Att Volvo fortfarande envisas med att hävda att partikelfiltret ska bytas vid 12.000 mil, är på gränsen till vad jag skulle kalla bedrägriförsök. Partikelfiltret används tills det är dags att rengöra/byta ut det hela och då köper man ett nytt på den öppna reservdelsmarknaden för under 3000:- och låter sin verkstad göra det jobbet för en human peng, om man inte vill göra det själv. Vid normalt användande av bilen brukar dessa partikelfilter fungera utmärkt till mellan 17-20.000 mil. Der viktiga är att man inte huvudsakligen kör korta sträckor med ideliga kallstarter och därpå kör så korta sträckor så motorn sällan kommer upp i arbetstemperatur. Har man den typen av körmönster, så skulle jag defintivt avråda från dieselbil, eljest ser jag bara förselar med de moderna snåldieslarna. Som sagt, anlite an mindre, privat, verkstad som kan dessa bilar och dess teknik och strunta i de stora auktoriserade märkesverkstäderna typ Bilia och liknande
Det sista som Gourmand skriver är något som verkligen inte framgår av marknadsföringen av dieselbilarna...
Något som jag blivit varse den senaste tiden, vart efter man hör om besvikna personer ang. förbrukning och svårighet att komma upp i temp..

Jag kommer aldrig ha en dieselbil som ska fungera som kortpendlare.. Nu har jag min V70 som tjänstebil så för min del spelar inte reservdelskostnaderna någon roll. Hade nog hellre valt en T4F om jag hade fått, men diesel anses ju vara "bättre"

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]