Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

visst sitter där en tankmätare till gastanken? och det nämner han ingen stans att det är en afv bil så då får man förmoda att gasdriften ej fungerar på hans helt nya 35000milare
Glöm inte att det är en föredetta taxi! Vi pratar verkligen nyskick då! Ska inte dra den uppenbara liknelsen till professionella utövare av köttets lustar... ;-)
Glöm inte heller att du inte bara får alu-fälgar på åretruntdäck(!), du får dessutom tre sjuekrade och en femekrad.
Lacken ser dock ok ut, den har säkert varit foilerad.
hehe, skriver man nyskick på den så undrar man ju hur nogran man varit med bilen... Det brukar väl föresten vara hål i mittkonsollen och klisterrester på instrumentpanelen på alla nya bilar eller är jag fel ute nu? ;-)

Lurigt att köpa 3-4 år gammal taxi, den kan lika gärna ha rullat 80k mil som de 33 som det står. 20-25kmil per år för en taxi i stockholm är inte orealistiskt.

/Martin
köp köp.. :P

Å verkligen snyggt med olika fälgar..
MartinS skrev:hehe, skriver man nyskick på den så undrar man ju hur nogran man varit med bilen... Det brukar väl föresten vara hål i mittkonsollen och klisterrester på instrumentpanelen på alla nya bilar eller är jag fel ute nu? ;-)

Lurigt att köpa 3-4 år gammal taxi, den kan lika gärna ha rullat 80k mil som de 33 som det står. 20-25kmil per år för en taxi i stockholm är inte orealistiskt.

/Martin
Njae 68 mil/dag året runt känns extremt mkt för en taxibil i sthlm då de flesta resorna är relativt korta. Är bilen 3 år så har den rullat ca 30mil/dag vilket låter ganska realistiskt i mina öron om bilen rullar mest innanför tullarna.
Dock så lär bilen vara rätt sliten i automatlådan och jag skulle passa mig för att köpa en sådan bil även om priset var frhållandevis lågt.
Har bilen rullat dubbelskift -- vilket är rätt vanligt i Stockholm -- så är 33.000 mil lite. Mycket lite. Nu är det så att den kan gått i enkelskift, vilket gör miltalet mer realistiskt. Det finns bilar som inte rullar två-skift även om det inte är många.

Ovanstående är baserat på det miltal som de flesta äldre taxibilar jag åkt i uppnått.
Nu har det ju gått några år sedan dess så taxivärlden kanske har förändrats men när jag körde Taxi i sthlm i början på 90-talet så rullade våra bilar dygnet runt (2 skift), och de rullade cirka 25-30kmil per år. Ett 12h skift brukade landa på mellan 40 och 60mil, det blir 80-120mil per dygn.

Jag körde mest en Toyota Previa, en 91:a som i slutet av 93 hade rullat 90kmil. Vid 80k fick vi byta bakaxel men motor och automatlåda gick som tåget... Man hade lätt kunnat skruva den till 30kmil och ingen hade betvivlat det.

/Martin

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]