Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andreaså
#754690
Har idag fått hem min bil efter service på Bilia efter 2 dagar där. 12.000kr gick den på eftersom ventiljusteringen skulle göras.

Jag tycker att det hela är ett konstruktions fel eftersom vad jag förstått så har Volvo kommit på i efterhand att det behövs göras en kontroll och justering av ventilerna. Tycker inte att vi kunder ska behöva betala för något som Volvo har konstruerat som inte håller måttet. Hur många andra bilar behöver egentligen göra denna typen av ventiljustering??

Någon som har fört en diskussion med Volvo om det hela?
Användarvisningsbild
av roadside
#754694
Det är därför man tröskar fram i en 2.0F, kostar 1500kr för samma justering.. Nej då, jag håller med om att det är hutlöst. Och vad händer med de -09 or som inte justeras? Vore som sagt intressant att höra vad Volvo säger.
Användarvisningsbild
av Jefe
#754703
andreaså skrev:Har idag fått hem min bil efter service på Bilia efter 2 dagar där. 12.000kr gick den på eftersom ventiljusteringen skulle göras.

Jag tycker att det hela är ett konstruktions fel eftersom vad jag förstått så har Volvo kommit på i efterhand att det behövs göras en kontroll och justering av ventilerna. Tycker inte att vi kunder ska behöva betala för något som Volvo har konstruerat som inte håller måttet. Hur många andra bilar behöver egentligen göra denna typen av ventiljustering??

Någon som har fört en diskussion med Volvo om det hela?
Hur mycket kostade själva ventiljusteringen? Resten av servicen ligger väl på normal kostnadsnivå. Ska själv in om 1200 mil på samma service och hade väl väntat mig ungefär den kostnaden för hela 12000 mila servicen. Prutade dock på bilen när jag köpte den med tanke på servicekostnaden på 12000 mil. Tog det verkligen 2dagar på verkstaden för servicen och fick du reda på hur många ventiler som faktiskt behövde justeras?
av andreaså
#754713
Jefe skrev:
andreaså skrev:Har idag fått hem min bil efter service på Bilia efter 2 dagar där. 12.000kr gick den på eftersom ventiljusteringen skulle göras.

Jag tycker att det hela är ett konstruktions fel eftersom vad jag förstått så har Volvo kommit på i efterhand att det behövs göras en kontroll och justering av ventilerna. Tycker inte att vi kunder ska behöva betala för något som Volvo har konstruerat som inte håller måttet. Hur många andra bilar behöver egentligen göra denna typen av ventiljustering??

Någon som har fört en diskussion med Volvo om det hela?
Hur mycket kostade själva ventiljusteringen? Resten av servicen ligger väl på normal kostnadsnivå. Ska själv in om 1200 mil på samma service och hade väl väntat mig ungefär den kostnaden för hela 12000 mila servicen. Prutade dock på bilen när jag köpte den med tanke på servicekostnaden på 12000 mil. Tog det verkligen 2dagar på verkstaden för servicen och fick du reda på hur många ventiler som faktiskt behövde justeras?

9562:50 SEK skulle dom ha från början med ventiljusteringen sen tillkommer ventillyftare som kostar 187:20 SEK/st. Dom bytte totalt 6st ventillyftare. Dock så fick jag ner priset från 17.000-18.000 SEK till 12.000 SEK på Bilia tack vara att jag ringde runt och jämförde priserna. Bilia ville inte förlora kunder så dom fick matcha andra auktoriserade Volvo verkstäder.

Bilen blev klar idag vid 14 tiden och jag lämnade in den igår direkt när dom öppnade.
av perhall
#754720
De lär tjäna rätt mycket mindre pengar på ventiljusteringen än en del andra serviceåtgärder: mycket jobb och pill, svårt att gena.

Vad som händer om man inte gör den.. har man otur rasar toppen...
PH
av andreaså
#754724
frågan är ju om Volvo kommit på efteråt att det behövs justeras/bytas vid 9000mil. Då tycker jag att det är konstruktions fel och att Volvo borde ha någon sorts goodwill på den delen utav servicen.. Man vill inte ens tänka på vad 18000mil servicen kommer kosta då kamremen ska bytas med...
av perhall
#754747
Volvo vill väl mena att det sker i förebyggande syfte etc. - och det är inte ovanligt att biltillverkare kortar intervaller för t ex kamremsbyte. Men jag håller med, det är ju en ny förutsättning jämfört med vad som gällde vid köpet!
PH
av Jimpen89
#754784
roadside skrev:Det är därför man tröskar fram i en 2.0F, kostar 1500kr för samma justering.. Nej då, jag håller med om att det är hutlöst. Och vad händer med de -09 or som inte justeras? Vore som sagt intressant att höra vad Volvo säger.
Jag mailade Volvo och frågade i vintras. Fick detta svar "Tack för ditt mail. Modell år 2009 har en annan motor än modellår 2010 och Volvo har bedömt att en justering ej behövs på denna typ av motor". Så enkelt var det... (S)
andreaså skrev:frågan är ju om Volvo kommit på efteråt att det behövs justeras/bytas vid 9000mil. Då tycker jag att det är konstruktions fel och att Volvo borde ha någon sorts goodwill på den delen utav servicen.. Man vill inte ens tänka på vad 18000mil servicen kommer kosta då kamremen ska bytas med...
Enligt uppgift i annan tråd ca 30.000kr.
Jag ska snart göra 18.000mila-servicen och den kommer kosta 11.500kr utan justering.
Användarvisningsbild
av Gurra82
#754800
med andra ord, det var den miljöbilspremien.... med sådana eftermarknadspriser får man inte mig att åka etanolbil iaf
Användarvisningsbild
av na96gen
#754811
Å beg. priserna lär sjunka fortare... suck :???:

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]