Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elpapo
Hej,

Är på G att köpa en v70 II 2,4d 2010 aut. Men jag funderar på vad det är som stinker så förbaskat i kupén, luktar som parfym. Säljaren hävdar att så luktar alla V70 II. Jag har provkört ett par styckna nu men aldrig känt den lukten i någon annan v70 II. Jag frågar om bilen är rekondad och att det är det som luktar, men icke hävdar säljaren. Den ska på rekond och påvisar lite smuts i bilen. Handlaren är Bilia och känns seriös.

Spontan fundering? Försöker man dölja något här? Pälslukt, röklukt, dålig ac lukt mm? Eller är det så som säljaren hävdar?

Luktar era V70 stark parfymlukt på era 3år gamla bilar snart 15000mil?

Lukten satt i kläderna när jag kom hem, likaså i händerna. Gick bort först efter tvål med vatten. Därav min rekond fråga.

Vad tror ni, en lukt är svår att gissa sig till men ni kanske har erfarenheter? Lättare med ett bild "problem". :)
Användarvisningsbild
av Guligan
Det känner jag inte alls igen. Tycker Volvo har ganska neutral lukt i bilarna.

Kan givetvis vara så att doften kommit dit för att dölja värre odörer. Men Bilia sprayar ingen parfym i bilarna, det tror jag du kan vara säker på.
Användarvisningsbild
av roadside
Känns spontant som att man försökt dölja något. Inte bilhandlaren kanske, men personen som bytte in bilen. Röklukt, djur eller någon olycka med utspillda vätska?
Min -09 8000mil, luktar "bil" :roll:
av elpapo
Oboy vilka snabba svar! Tack ska ni ha, det uppskattas då jag ska bestämma mig imorgon för den eller ej... Mellanpriset är ok men lukt och vibrerande instrumentpanel får mig att fundera en gång till.

Jag ska nog försöka nå förra och enda ägaren och se om de har svar på frågan.

Finns ju ett par st V70 på marknaden. Denna var dock på nära håll.
av Rådlös
Ett "patentmedel" mot starka dofter är att ställa ett öppet fat, mindre balja eller liknande med ättika i bilen. Låt det stå så utan att använda bilen något eller några dygn. Men tänk på att ättika är väldigt surt och frätande så se till att det står stadigt och stilla.
Hjälper inte det så finns det ozonbehandling men det är förmodligen inget man gör själv så det kostar nog en del? Kanske sent påkommet men du kan ju forska lite i det och försöka pruta den summan om det inte handlar om fantasisummor, vilket jag inte tror att det gör.
Användarvisningsbild
av erikn
Det där får mig att tänka på min polare. Han gillar inte luktgranar. På hans jobb så pulade hans arbetskamrater in helt nya där de dragit av plasten på dem lite överallt i bilen Tog flera veckor innan han hittat alla. De fanns under instrumentbrädan, under stolen, ja lite överallt där de hittade en bra plats.
av elpapo
Trodde ättikan bara fungerade på röklukt, men kanske funkar på alla odörer. :)

Två alt:

1. Köp bilen och blir det inte bra med ättika tricket, bilrekonden osv, anv Bilia 30dgr ångerrätt/byt till annan Bilia bil.
2. Kika på annan bil.

Återigen tack för era kommentarer!
Användarvisningsbild
av joel80
Maila säljaren om problemet.. Säg att du testat flera andra och inte upplever den starka lukten. Säg att du är orolig över att det kan dölja någon annan doft.
Fråga om de kan göra något åt saken så man får bort lukten och säkerställa att inget annat luktar.

Svarar de okej kan du ju slå till, då har du skriftligt svar på att de ska fixa lukten och får du problem i efterhand har du något att gå på.

Jag skulle nog själv inte våga köpa den utan att få lukten fixad. Ättika är väldigt bra om man har problem med dofter i bilen.. men inte något jag skulle lita till som universalfix när jag köper en ny bil. :)
av Rådlös
Det här med ättika är kemi. Ättika är surt, alltså ett lågt pH-värde. Många dåliga dofter är motsatsen, alltså basiska, högt pH-värde. Amoniak är ett paradexempel på det. Sk*tlukt är rätt mycket amoniak eller kväve. Ättikan som då är motsatsen neutraliserar dom basiska dofterna.
Ozon som jag nämnde är en sorts "Super Extra Värstingsyre" med tre syreatomer. Läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ozon

Jag kan instämma i att min bil luktade inget särskilt när jag köpte den. Den var då två år gammal.
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]