Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Igår gick autobromsen in och tyckte jag körde med för små marginaler. :)

Var på väg in i en rondell.. Från vänster kom tidigare en långtradare som skulle rakt fram (mot mitt höger alltså), jag skulle också rakt fram.. Saktar in och "tajmar" slutet på långtradarens släp så jag ska komma ut i rondellen precis när det passerat.. Bilens radar ser väl hela lastbilen som en stillastående vägg och räknar såklart inte ut sidorörelsen.
4-5 meter från tradaren och precis innan släpet tar slut bromsar bilen in ganska kraftigt och ger meddelandet om autobroms i panelen.
Rullade inte i mer än vad jag tror var ca 10-15km/h..
Bilen hann inte bromsa mer än en kort stund innan det släppte (då vägen ju blev fri) så jag blev inte stillastående.

Kul att se att systemet funkar, jag slipper verkställa min plan med flyttkartonger för att prova det.
Jag har testat några gånger upp från garaget på jobbet. Fast än porten är tillräckligt högt upp för att bilen ska gå under så känner sensorn av den iom att det är ganska skarp uppförsbacke. Det intressanta är att det sker ibland och ibland inte. Ibland nära och ibland längre från.. Olika varje gång och man blir lika förvånad varje gång också.
Låter ju jättemärkligt att bilen skulle bromsa 4-5m från ett lastbilssläp, isf kan jag då konstatera att min citysafe inte fungerar för jag slickar verkligen de andra bilarna i rondellerna då jag tar varje lucka i akt. Men det kanke är olika system vi talar om.
det gäller inte att man har bilar bakom sig som slickar era bakändar när den situationen uppstår
Dom bakom får väl bromsa dom också, bilen bromsar inte med full kraft med CitySafe.. 60% bromskraft tror jag jag läste...
Det gick som sagt inte speciellt fort..
Hade jag haft någon bakom som kört in i mig vore det väl synd om den personen.. som dels skulle få ordentlig skada på bilen trots låg fart p.g.a dragkroken jag har och sen också få stå för alla eventuella skador på min bil.

MartinS: Är cwab systemet där man kan ställa in fartkontrollen att följa bilen framför? (Jag e dålig på förkortningar ibland.. tog mig någon månad här innan jag fattade vad MY stod för.. :lol: )
CWAB står för Collision Warning with Auto Brake. Det är alltså ett parallellt system med City Safety. Båda kan bromsa bilaen om föraren inte gör det. City safety är numera standard på bilar det erbjuds på medans CWAB är "extrautrustning" och kombineras i princip alltid med med adaptiv farthållare då de använder samma radar i grillen.

CWAB varnar alltid med ljud och rött "head-up ljus" innan den bromsar så att föraren själv skall kunna bromsa. CS bromsar direkt och säger till i DIM efteråt.

Jag har inte riktigt fått klart för mig i vilka hastigheter CWAB är aktivt men CS är ju bara i låga farter (upp till 30-50km/h beroende på version).

/Martin
Då hade jag ju typ koll ändå.. :)
Jag har i allafall "bara" CS.. som funkar upp i 50km/h enligt boken. Inga ljud eller ljussignaler innan.

Adaptiv farthållare är nog en av de saker jag saknar mest så här i efterhand.. Men pengarna räckte inte. :)
Är CS aktivt om man har foten på bromsen eller endast om man är oförberedd ? tycker man har varit väldigt nära några gånger men samtidigt hållt på bromsen utan att det händer något.. (dvs när man provocerat systemet)
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]