Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dalvik120
Hej!

Jag har länge suttit och lusläst forumet inför ett stundande köp av en V70 II.
Många frågor har man fått svar på, men en del funderingar kvarstår.

Vi bor 1,5 mil utanför Borlänge, och därmed hamnar vi någonstans mellan landsvägs- och blandad körning. Frugan pendlar 5 mil om dagen till jobbet. Vi kör ungefär 2000 mil per år. Vi har tidigare haft en BMW 325i Touring -01, som vi dessvärre vuxit ur.

Valet står egentligen mellan V70 och Ford Mondeo, då dessa verkar vara de enda kombibilar med tillräckligt brett bagageutrymme för att rymma både hundbur och barnvagn (vi väntar tillökning till sommaren, därav bilbyte). V70 är den vi absolut fastnat mest för, i synnerhet när man börjar kolla på värdeminskning.

Vi har en budget på 150000:- +/- några kronor beroende på objekt.

Första frågan: Bensin/etanol eller diesel?
Jag och min fru har provkört en 2.4D MY08 och en 2.0F MY09. Självklart uppskattar man dieselmotorns karaktär, effekt och vrid. Motorerna är ur den synpunkten knappast jämförbara. Dieselvärmare är ju dessutom ren lyx! Vad gäller 2.0F uppskattar vi givetvis det lägre inköpspriset. Motorn är väl egentligen "tillräcklig", men inte mer än så.
2.0D har vi valt att slopa i våra jämförelser då vi blivit skrämda av kostnaderna vid byte av partikelfilter och påfyllning av additiv.
2.5FT är kanske även den ett alternativ, beroende på pris.
Helst vill vi hitta en 2.4D MY10->, då dessa motorer verkar betydligt bättre än i tidigare modeller.

Nästa fråga: Vad bör man kolla extra på?
Finns det några typfel man bör vara medveten om, och hur hittar man dessa?

Hur ser ägandekostnader/servicekostnader ut på de olika modellerna?
Är det några speciella servicar som är betydligt dyrare än andra (frånsett kamremsbyte)?

Tacksam för svar!
av Rådlös
Många frågor som jag inte har några enkla svar på, men ett par svar skall du få. 2.0F har kedja i stället för rem. Det finns inget fastställt miltal för byte av den kedjan troligen för att det anses att det är så långt fjärran i framtiden.
Motorn är i minsta laget och när man kör i motorvägsfart så känns det som om man vill ha en sjätte växel. Men man lär sig leva med det också om man inte har behov av att köra som en biltjuv eller alltid komma iväg först från rödljus etc. etc. Har man dessa behov så finns ju 2.5F.

Här får någon annan ta över och besvara resten av dina frågor.
av Dalvik120
Tackar för svaret!

Vi har i dagsläget en Ford Mondeo -04 som "andrabil". Motorn i den är vad jag förstått föregångaren till 2.0F i V70, dvs. en 2-liters bensinmotor på 145 hk.
Den är absolut inget fartvidunder, och även här vill man gärna lägga i en sjätte växel i motorvägsfart.
Dock är V70 II betydligt tystare än vår Mondeo, så jag tror att vi kan leva med det. Synd bara att man provkörde 2.4d också. :roll:

Ingen av oss har behov av att köra som biltjuvar. Det beteendet har man med tiden vuxit ifrån. :lol:
av pille
På V70 II 2.0D behöver man INTE byta partikelfilter eller fylla på additiv. Dessutom är bytesintervallen 24.000 mil på kamremen jämfört med 18.000 mil på 2.4D

2.0D är om du kan hitta någon en bra kompromiss mellan pris och prestanda. Kör man mjukt är det inga problem att ligga runt 0.6 liter/mil i verklig trafik.
av jpennerb
Satsa på en 2,4d från MY10 med 175hk. En bra kompromiss mellan prestanda och förbrukning. Borde kunna få loss en sådan med momentum pkt som rullat ca 10000mil för 150'kr.
Användarvisningsbild
av daSea
Efter vi skaffade hund (en Labrador) bytte jag bort min BMW 330i och köpte en ny V70 2.0F MY09. Då hade vi hunden i en hundbur Variocage XL (skulle egentligen inte passa den nya V70-modellen men det gick att böja ner några kosmetiska plåtar på buren så fick den plats). Men när vi sedan fick vår son Liam (feb. -12) så kom problemet med att rymma både bur och vagn... det gick inte vi fick ha liggdelen i baksätet och vagnen ihopfälld på högkant jämte buren. Då var det inte mycket plats kvar för packning eller matkassar m.m. Efter 3 år hade jag tröttnat på den klena motorn... var för stor omställning att gå från BMW:s raka 3 liters 6:a på 231 Hk till den klena spritbilen på 145 Hk... I september bytta jag således in 2.0F:n och köpte istället en V70 D5 MY11. Samma utrustningspaket, samma färg men en helt annan bil i jämförelse... Ångrar det inte en sekund. Men det är klart det kostar ju lite mer...

I samband med bytet plockade jag ut hundburen och nu får hunden faktiskt klara sig utan bur där bak... inte det mest optimala. Vagnen går in ihopfälld och tar då halva skuffen så hunden får ligga på sin madrass till höger om vagnen. Lastnätet och en sele på hunden får räcka som säkerhet tillsvidare. I och med detta har vi nu hela baksätet att fylla med packning tillsammans med frugan...

Till hösten väntar vi vårt andra barn och då blir det tight om plats. Har införskaffat takhållare till railsen och det blir till att köpa en takbox under sommaren... Någonstans måste man ju sedan ha vagn och packning och då lär det ju inte vara så mycket plats kvar i baksätet med fru och storgrabben där... Det blir för övrigt en smidig syskonvagn till att börja med som faktiskt inte tar så mycket mer plats än den nuvarande BRIO-vagnen. Man tycker ju att Volvo V70 är en stor familjebil... men det är det inte. 2 vuxna och 2 barn är kanske det ultimata för den bilen... har man sedan hund eller fler barn blir det jobbigt... Tittade lite mot Ford S-max m.fl. inför bytet, men jag trivs bra med Volvo och försöker härda ut tills de släpper en V90 eller större modell... (önsketänkande men kanske ändå inte så långt bort...)
av perlisan
Hejsan, jag kör ca 3000 mil om året i min v70 ft afv my11. Körde tidigare bmw 525 my04.
Volvon med denna motorn är en ren körupplevelse, den går tyst är ganska pig men också ganska törstig då.
Jag använder den också till drag bil då jag har hästar,denna 231hästars motorn i kombination med den 6 växlade automatlådan gör körningen till en ren njutning.
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]