Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Micke840
Har precis chippat min V70II 2008 D5 hos Autotech. När jag hade kört ca 30 min kom felmeddelandet Sotfiltret fullt upp samt att motorlampan lyser.
Motorn har heller ingen kraft. Beror detta på chippet eller vad tror ni. Ska ringa Autotech imorgon och höra. När man stänger av bilen och sedan startar den igen är meddelandet borta och bilen går bra igen. Men så fort man trycker på lite extra så blir det Sotfiltret fullt igen.
Någon som vet vad som har hänt??
av Micke840
Det har blivit många korta sträckor på sistone, men att det kom precis efter att dom hade lagt i trimmet känns konstigt?. Ska åka till dom imorgon så dom får rensa ur filtret. Är det bra att köra med gula motorlampan tänt. Bilen är även ganska orkeslös?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Micke840 skrev:Men så fort man trycker på lite extra så blir det Sotfiltret fullt igen.
Någon som vet vad som har hänt??
Det sitter trycksensorer som mäter trycket vid partikelfiltret. Blir det för högt tror motorn att filtret är igensatt.
Har du trimmat den så hårt att det blir högt tryck vid fullgas även utan att filtret är igensatt.
av Micke840
Har bara ett vanligt steg 1 chip i bilen, kan man byta trycksensorena så att dom klarar trimmet?
Nu lyser lampan hela tiden , även motorservice behövs också står det nu!
av AndS
Om det beror på för högt tryck så att systemet larmar är det ett felutvecklat trimchips.
Då ska firman som levererat lösa problemet. Du vet ju inte vad som är bakomliggande orsak utan försöker lösa symtom.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Micke840 skrev:Har bara ett vanligt steg 1 chip i bilen, kan man byta trycksensorena så att dom klarar trimmet?
Du missförstod nog något här, det är inte så att sensorerna inte klarar trimmet. Det handlar om ifall trimmet är felaktigt med för hög sotmängd i avgaserna som följd. Detta sot fyller partikelfiltret så det blir fullt. Och blir det fullt så ska sensorerna reagera på det. Det verkliga problemet är alltså att filtret är fullt, inte att sensorerna inte klarar av sitt jobb.

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]