Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abcd1234
Börjar bli irriterande många samtal till verkstaden nu på kort tid, hur som helst.

Började efter en 60 mils vända under helgen höra "klunkande" ljud bakifrån när vi körde över gropar/gupp i lägre hastigheter samtidigt som att jag tyckte att bilen svajade i hastigheter kring 110-120km/h (trodde då att det var kastvindar).

Vi kan återskapa något som troligtvis är samma ljud genom att någon sitter i bagageutrymmet samtidigt som jag sätter tyngd och gungar bilen bak. Kan tillägga att vi knappt märkte att något var fel förren vi var framme, så än så länge är det ganska milda symptom.

Har efter lite sökande nu lärt mig att det kan vara bussning, fjäder eller stötdämpare som troligtvis har gjort sitt, oavsett så blir det ett jobb för verkstaden. Har dessvärre en 150 mils resa planerad längst E4:an i veckan över långhelgen och innan det kommer inte bilen hinna bli kollad på.

Kan det förvärras avsevärt eller skapa skada på annat om vi genomför den planerade resan med dessa klunkande ljud bakifrån eller är det något som klarar sig så länge vi inte går offroad och leker rally längst grusvägar?
av Desmodue
Jag hade samma problem förut.

Det finns en massa trådar här och alla mynnar ut i att fetta in bakluckans "lås", jag fick mitt fixat på förra servicen och sedan var det tyst.

Nu återkom det och ännu värre så jag misstänkte, mot bättre vetande, att det var något med bussningar, stötdämpare, löst skvalpskydd osv.
Inte f-n kunde luckan leva om så men ack vad jag bedrog mig, infettning på servicen och bilen är tyst över alla gupp mm.
av AndS
Du kan även fått in grus/sten/lera i fjäderinfästninge. Efter att ha varit ute i fritidshuset med tjällossning och mjuka leriga vägar började den med klonk i fjädrar bak, det lät som det. Tog och blåste rent i hjulhusen och fjäderfästena med högtryckstvätten och det kom ut en hel del grus från dem, men klonkandet försvann efter det.
Men även bakluckan har knarrat/klonkat tidigare. Men jag har skippat Volvos infettningsmetod och istället rengjort gummimothållen på karossen och motliggande yta på luckan. Skita gummimothåll gör att luckan hamnar i konstiga lägen och inte rör sig som det är tänkt, varvid den börjar klonka i låsmekanismen (min egen teori som bevisligen har någon verklighetsförankring då mitt klonkande efter det försvunnit).
av abcd1234
Tänkte bara uppdatera om att det blev lite bättre efter att jag spolade hjulhusen/fjäderfästen med högtryckstvätt samt torkade bort smuts från gummi och låsmekanik vid bakluckan. Efter att lagt på nytt fett på gummi och låsmekanik har ljudet försvunnit helt.

Så det var antagligen bakluckan som var problemet här också, tack för hjälpen! :-)-)
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]