Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av håkke
Jag har V70 2,4d 2010 med vanliga stolar. Jag blir lätt trött i benen vid långkörning. Jag är 187 cm lång.
Vad ska jag tänka på om jag vill byta stolar, tex köpa stolar på skroten, och hur är det med airbag? Vilka stolar passar mig bra? Tex dynamic?
Är det samma stolar med Xc70 om jag köper dymnaicstolar eller xc70?
Jag begriper inte att volvo bygger stolar med korta sitsar än V70n.
Vi har blivit betydligt längre, visar mätningen, sedan 1978 har kvinnor blivit 3,5 centimeter längre, män 5 centimeter.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Dynamic är mycket bättre. De är inte hårda heller. Jag är 186 cm och sitter mycket bättre i Dynamic än de vanliga stolarna. Det är just skålningen i rygg och sittdyna som gör att du kommer både lägre ned och längre bak och därmed får en längre dyna. Jag har haft det på två bilar i rad. Finns massa trådar om just denna fråga.
av AndS
Har du provat att vinkla upp dem i framkant? Jag är 180 och har inga problem om jag gör det, vilket är den justering jag fått göra.
Tyckte att de kändes korta först men jag jämförde sedan med den gamla vi hade, men de var lika långa vilket förvånade mig. Däremot är de nya stolarna fastare i stoppning och har mera rundade kanter så de uppfattas som kortare därför.
av ymmot
Har likaså problem med stolarna efter en lång körning. Är 187cm o vinklar jag upp sätet så belastas häcken så den börjar domna bort. Sittdynan är för kort 5-10cm till vore perfekt. Byta stolar till dynamic går att göra du får flytta airbagen vilket är lite knöligt med säkerhet etc. Körde en s80 innan med dynamic stolar som jag tyckte var värre o sitta i. Så på den köpte jag en vanlig volvo stol från bilskrot och bytte själv. Nu xc70 med vanliga stolar i har pumpat upp stolen så högt jag kan innan skallen tar i taket tycker att jag sitter hyvsat nu.
Användarvisningsbild
av falcon
går det skifta sitt dyna mellan förarsida och passagerare sida?
av håkke
Främre delen av dynan känns som nåt kortare och lite högre än mitten. Det beror på att det är mjukare i mitten än framkanten. Så jag önskar att främre delen av sätet är lika platt fram- som bakdel på sätet som i V70n.
Användarvisningsbild
av Momentum
Undrar om byte av stolar löser några komfortproblem
Jag är 192 cm
Har en V70 med standardstolar och en V70 med Ocean Race stolar (skinn)
Sitter bra i båda..........kanske lite bättre i Ocean Race
Brukar köra 1000 km nonstop med båda utan problem, så inte vet jag, stolarna känns helt ok

Du har köpt en bil som är förvä[…]

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste olje[…]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Säger som till andra: Bor du kring Stockholms[…]