Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en V70 2.5FT 2011.

Jag har haft lite problem med att motorn vid kallstart misständer på en cylinder.
Detta hände tidigare i höstas ett par ggr på morgonen påväg till jobbet.
Sedan dess har det fungerat som det ska fram tills denna vecka.
Motorn har missat tändningen på en cylinder varje dag denna vecka på morgonen när jag startar och efter jobbet när jag startar och ska hem igen. varje gång har jag fått gasa upp motorn över "uppvärmningsvarvtalet" som alltid sker vid kallstart, Då har den femte cylindern hoppat igång igen. Varvar jag sedan motorn i "vågor" så har det smällt ifrån avgasystemet som att motorn misständer lite.

Idag så startade bilen inte direkt. Stod och gick på startmotorn ca 5 sekunder. Då tryckte jag av starten igen. Och sedan startade igen utan problem. Jag var förbi Volvo och på Måndag ska jag lämna in bilen så ska dom få starta den på Tisdagsmorgonen och själva se vad som händer. När motorn är varm är det inga problem.

En annan sak (eller samma sak) så har det tre ggr nu sedan jag köpte hänt att när jag ska åka iväg vid t.ex rödljus så hackar motorn till och håller på att dö. Men den lyckas hålla sig vid liv ändå och återgår till normal drift igen efter ett par sekunder.

Jag tycker även att motorn vibrerar väldigt mkt på tomgången när den är varm. Känns i ratten och sätet att det vibrerar.

På Volvo säger dom att det kan omöjligt vara tändstift. För det ska inte bytas förens vid 9000 mil första gången. Min bil har knappt gått 4200 mil i dagsläget. Det med vibrationerna sa dom att det är helt normalt för att motorn ligger på så låga varvtal på tomgången. Det kan jag väl köpa dock.

Jag funderar starkt på om det är en spridare som är dålig. Vad tror ni?

Återkommer iaf på Tisdag så får vi se vad dom har kommit fram till då.
Senast redigerad av 1 Denesfay, redigerad totalt 0 gånger.
Hej.
Jag har haft liknande problem, det är löst, se: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=89688
Verkstaden kan säkert med hjälp av en diagnos hitta problemet..
Detta med vibrationer känner jag igen, det blev i princip helt vibrationsfritt efter verkstadsbesöket, kändes i ratten som du nämner.
Något är inte ok om det hackar och stannar, etc.. kan vara bra med en grundinställning av Etanol vs 95okt, på min 2,5FT så körde jag enbart 95okt, men diganostesten visade 85% Etanol ? Då gjorde dom en "reset", blev helt perfekt.. Lycka till, bra om du skriver hur det gick..
Här är en video från när jag startade bilen för första gången idag.
Detta är andra gången den inte startar som den ska på första försöket. Detta hände första gången igår som jag skrev om tidigare. Idag så gick motorn dock inte på fyra burkar som den har gjort hitills. Utan istället så startar den inte som sagt. När jag sedan låter motorn "värma katalysatorn" klart så provar jag att varva upp motorn. Då misständer det och jag får avgassmällar. Hoppas Volvo får detta problem när dom ska provstarta den på Tisdagsmorgonen.

vad har du i tanken? känns lite som du får in och nolla adaptionen tror bilen känner av fel etanolhalt
du kan ju prova att öppna tanklocket och ut och kör en 20min efter de så kanske den lär sej rätt etanolhalt
hollan skrev:vad har du i tanken? känns lite som du får in och nolla adaptionen tror bilen känner av fel etanolhalt
du kan ju prova att öppna tanklocket och ut och kör en 20min efter de så kanske den lär sej rätt etanolhalt
Jag har kört på E85 sedan förra året. Jag har provat att göra som du säger utan resultat. Men det kanske är det ändå. Man har ju läst att en del haft bekymmer med adoptionen.
då har den säkert ställt sej i grundläge och det är 50% etanol och de e därför den är svårstartad får för lite bränsle och även misständningen
åk in på volvo åf om du inte själv har vida och läs ut den beräknade etanohalten och den skall vara på runt 85% i ditt fall
Jag har en likadan bil och har haft exakt samma problem.
Jag kom då i kontakt med en person här på forumet som också, samtidigt, hade en bil dom gick som din.
Det visade sig att vi båda hade tankat Etanol på Rejmes i Örebro samtidigt. Jag körde slut på den tanken, tankade upp bilen igen sen gick den som en klocka!
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]